Mijn V70 bifuel 2002 slaat af onder het rijden, de gastoevoer wordt abrupt afgesloten, ik kan door handmatig op benzine te schakelen die motor weer aan de praat krijgen. Ook komt het voor dat tijdens de-accelereren (stoppen voor file of stoplicht ) de motor afslaat. Het toerental daalt dan tot 500 toeren en de motor slaat af. Op het display staat dan de melding overgeschakkeld naar benzine"". Als ik vervolgens weer wil starten lukt dit alleen als handmatig op benzine overschakel.
Om weer op gas te kunnen rijden is dit de remedie:
- 1 km op benzine rijden, stoppen contact er af gedurende 1 minuut en starten op bezine dan handmatig op gas overschakelen. De motor draait weer perfect op gas.
In het begin gebeurde dit 1 keer in de week na 5 maanden 1 a 2 keer per dag, heel vervelend.
Heb gasverdelerhuis gereviseerd (DANK ALEXV70 voor uitleg op dit forum). Gasklep huis schoongemaakt. Verder droog gasfilter vervangen. Een software update bij de dealer gehaald. Nieuwe bougies. Compressie gemeten en die is heel goed.
Ik weet niet of dit een probleem is gerelateerd aan het rijden op gas of niet. Als ik na een storing op benzine rijd zie ik ook dat het toerental als ik stop terugloopt naar 500 toeren, dan terug schiet naar 1100 om vervolgens op 750 toeren starionair te blijven draaien.
Op zowel gas als benzine loopt de auto goed houdt niet in of zo.
Wie oh wie kan mij helpen met dit probleem??
V70 Bifuel 2002 slaat af
@LeonV70, je hebt alles gedaan wat mogelijk is.
Eigenlijk blijft er maar één probleem over en dit kan je vaststellen door hem uit te laten lezen.
Ik zal het je vast vertellen: Het is je ETM. (let op: beding korting)
Blijkbaar is hij op gas er gevoeliger voor. Het klopt in ieder geval met je verhaal over toerentallen die "verschieten".
Ik durf er bijna een ETM om te verwedden.
Eigenlijk blijft er maar één probleem over en dit kan je vaststellen door hem uit te laten lezen.
Ik zal het je vast vertellen: Het is je ETM. (let op: beding korting)
Blijkbaar is hij op gas er gevoeliger voor. Het klopt in ieder geval met je verhaal over toerentallen die "verschieten".
Ik durf er bijna een ETM om te verwedden.

-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.06.2007 - 20:31
- Locatie: Groningen
Alex,
Ik zat net alle reaktie over de ETM door te nemen. Lijkt er inderdaad veel op. Ik las dat de de ge-update versie een ruimer window heeft voordat het motor management lampje gaat branden. Voordat de update er in zat ging dit lampje ook inderdaad branden, sinds de update niet meer. Vraag; moet ik na het vervangen van de ETM nog een software update hebben. Maw ben ik klaar als ik hem er zelf opzet.
Ik zat net alle reaktie over de ETM door te nemen. Lijkt er inderdaad veel op. Ik las dat de de ge-update versie een ruimer window heeft voordat het motor management lampje gaat branden. Voordat de update er in zat ging dit lampje ook inderdaad branden, sinds de update niet meer. Vraag; moet ik na het vervangen van de ETM nog een software update hebben. Maw ben ik klaar als ik hem er zelf opzet.
V70 Bi-Fuel 2002
Geen update, een complete nieuwe download.LeonV70 schreef:Alex,
moet ik na het vervangen van de ETM nog een software update hebben.
Nee, doe je het wel, doe het dan bij de garage, het rijdt namelijk heel beroerd als de ETM niet aangemeld is.LeonV70 schreef:Alex,
Maw ben ik klaar als ik hem er zelf opzet.
Idd heeft Volvo de waarden wat ruimer gezet (verplaatsen van probleem - DOM), dus lampje gaat niet meer branden.
Ik vraag me af wat het verder voor gevolgen heeft. Bijvoorbeeld verbruik?
Heb je de computer al laten uitlezen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.06.2007 - 20:31
- Locatie: Groningen
Ik heb de computer laten uitlezen. Op dat moment had de auto de storing (opweg naar de garage sloeg de motor af op gas. Echter er is geen enkele storing opgeslagen. Het gasklephuis werk naar behoren en de potentiometers werken ook, als de auto aan de computer hangt is dit op het scherm uit te lezen.
Inmiddels heb ik de storing beter in kaart kunnen brengen door de tijden en de kilometers tussen de koude start en het afslaan van de motor op gas te meten. Uitkomst; na 10 minuten en 13 km (gemiddeld) je kunt de klok er op gelijk zetten slaat de motor af. Als ik op benzine schakel slaat hij weer aan. Na de eerder omschreven resetprocedure (minuut van contact af) loopte auto prima op gas en slaat ook niet meer af, hoe lang de rit ook duurt. Na warme start ook geen problemen. Maar na een werkdag weer het zelfde liedje. Lijkt mij een storing van een temperatuur sensor oid, automatische shoke?
Wie heeft dit eerder gehad of weet waar dit aan kan liggen????
Inmiddels heb ik de storing beter in kaart kunnen brengen door de tijden en de kilometers tussen de koude start en het afslaan van de motor op gas te meten. Uitkomst; na 10 minuten en 13 km (gemiddeld) je kunt de klok er op gelijk zetten slaat de motor af. Als ik op benzine schakel slaat hij weer aan. Na de eerder omschreven resetprocedure (minuut van contact af) loopte auto prima op gas en slaat ook niet meer af, hoe lang de rit ook duurt. Na warme start ook geen problemen. Maar na een werkdag weer het zelfde liedje. Lijkt mij een storing van een temperatuur sensor oid, automatische shoke?
Wie heeft dit eerder gehad of weet waar dit aan kan liggen????
Wat is je km-stand? De ETM zit namelijk nog in mij achterhoofd.
Nu wordt het allemaal gissen.
Mogelijkheid zou kunnen zijn; de gasafsluiter, dat bijvoorbeeld de spoel niet helemaal fris meer is.
Dit zou ook kunnen gelden voor de afsluiter op de tank.
Hoe is het met de verdamper drukken?
Trouwens slaat de motor helemaal af als je bijvoorbeeld 100 km/h rijdt met bijvoorbeeld 3000 toeren?
Wil hij dan nog wel stationair lopen? Of is het helemaal over?
Is het pats boem en over, of merk je eerst dat hij niet goed meer trekt en dan afslaat?
Misschien dat @Ludo nog wat weet, ik weet het ook even niet meer.
Nu wordt het allemaal gissen.
Mogelijkheid zou kunnen zijn; de gasafsluiter, dat bijvoorbeeld de spoel niet helemaal fris meer is.
Dit zou ook kunnen gelden voor de afsluiter op de tank.
Hoe is het met de verdamper drukken?
Trouwens slaat de motor helemaal af als je bijvoorbeeld 100 km/h rijdt met bijvoorbeeld 3000 toeren?
Wil hij dan nog wel stationair lopen? Of is het helemaal over?
Is het pats boem en over, of merk je eerst dat hij niet goed meer trekt en dan afslaat?
Misschien dat @Ludo nog wat weet, ik weet het ook even niet meer.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22.06.2007 - 22:40
- Locatie: Ermelo
vroeger een soortgelijk verschijnsel gehad in een lancia Prisma op gas, bleek een slecht contact te zijn van de gaspomp of i.d., dit contactje is vervangen en probleem was opgelost, maar dat was een auto (toen) 10 jaar oud in 1993....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.06.2007 - 20:31
- Locatie: Groningen
AlexV70, Derkhove, bedankt voor reaktie;
km stand 138000. Ja ook bij 100 km/h 3000 toeren slaat hij in een keer af (pats boem) doordat ik snelheid heb slaat hij aan als ik naar benzine schakel. En altijd na ± 10 min 13km. Hij wil dan ook niet stationair lopen, zodra ik overschakel van benzine naar gas geen gasdruk...afslaan.
Ik merk wel dat bij koude start de eerste motor een beetje "drukt, bokt heel licht alsof hij the weinig brandstof krijgt. Dacht eerst dan het aan de banden lag (GoodYear Eagle F1 225/45/17) en dat deze eerst een beetje warm moeten worden af onbalans wiel maar na balanseren nog steeds de eerste 2km daarn is het weg. Gas/benzine lampje knippert dan.
Auto gaat woensdag naar dealer. Gasdruk wordt dan afgesteld (heb zelf geen nauwkeurige meter) en de relais doorgemeten/vervangen monteur denkt dat deze mogelijk blijven hangen (zou kunnen zie reaktie derkhove).
gr Leon
km stand 138000. Ja ook bij 100 km/h 3000 toeren slaat hij in een keer af (pats boem) doordat ik snelheid heb slaat hij aan als ik naar benzine schakel. En altijd na ± 10 min 13km. Hij wil dan ook niet stationair lopen, zodra ik overschakel van benzine naar gas geen gasdruk...afslaan.
Ik merk wel dat bij koude start de eerste motor een beetje "drukt, bokt heel licht alsof hij the weinig brandstof krijgt. Dacht eerst dan het aan de banden lag (GoodYear Eagle F1 225/45/17) en dat deze eerst een beetje warm moeten worden af onbalans wiel maar na balanseren nog steeds de eerste 2km daarn is het weg. Gas/benzine lampje knippert dan.
Auto gaat woensdag naar dealer. Gasdruk wordt dan afgesteld (heb zelf geen nauwkeurige meter) en de relais doorgemeten/vervangen monteur denkt dat deze mogelijk blijven hangen (zou kunnen zie reaktie derkhove).
gr Leon
Ik ben benieuw of ze er bij de Volvo-garage uitkomen.
Mocht het niet helpen, kan je altijd vragen of ze als test er een nieuwe ETM op willen plaatsen.
Uit ervaring (helaas) weet ik inmiddels dat niet altijd alles is te verklaren.
Zeker op gas (af fabriek) komen niet altijd goede storings meldingen naar voren.
Volvo zou alleen de Necam-storingmeldingen uit kunnen lezen, helaas worden die veelal niet vermeld.
Het systeem geeft het probleem gewoon niet aan c.q. onthoud deze niet.
Succes
Mocht het niet helpen, kan je altijd vragen of ze als test er een nieuwe ETM op willen plaatsen.
Uit ervaring (helaas) weet ik inmiddels dat niet altijd alles is te verklaren.
Zeker op gas (af fabriek) komen niet altijd goede storings meldingen naar voren.
Volvo zou alleen de Necam-storingmeldingen uit kunnen lezen, helaas worden die veelal niet vermeld.
Het systeem geeft het probleem gewoon niet aan c.q. onthoud deze niet.
Succes
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.06.2007 - 20:31
- Locatie: Groningen
Heb de auto gister bij de dealer gehad. Ze hebben de werking van de veiligheids kleppen bekeken, Kabels gebijpassed ect. En de gasdruk gemeten tijdens het rijden. Men vond dat de gasdruk daalde tijdens het rijden en concludeerde dat de verdamper niet goed werkte. Deze hadden ze vervangen. Heb de oude retour gevraagd met de toezegging dat als dit niet de oorzaak was de oude teruggeplaatst wordt.
Resultaat: Heeft niet geholpen storing zit er nog in en de auto rijd net als met de "Oude" verdamper. Morgen gaat de auto terug voor diagnose en wordt de verdamper teruggeplaatst. Vraag is nu waar verliest het systeem druk en waarom slaat de auto na 1 herstart niet meer af...
Lijkt mij een temperatuur sensor oid
wordt vervolgt.
gr Leon
Resultaat: Heeft niet geholpen storing zit er nog in en de auto rijd net als met de "Oude" verdamper. Morgen gaat de auto terug voor diagnose en wordt de verdamper teruggeplaatst. Vraag is nu waar verliest het systeem druk en waarom slaat de auto na 1 herstart niet meer af...
Lijkt mij een temperatuur sensor oid
wordt vervolgt.
gr Leon
V70 Bi-Fuel 2002
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.06.2007 - 20:31
- Locatie: Groningen
Net terug van vakantie in Spanje. Helaas heb ik niet op gas kunnen rijden hetgeen erg lastig is met een caravan en de kleine benzine tank in the bi-fuel.
De dealer heeft de oorzaak niet kunnen vinden. De oude verdamper is teruggeplaatst en het probleem bleef. Voorstel van de dealer is om een meetpunt in de leiding van de tank naar de verdamper te maken om de gasdruk daar te meten tijdens het rijden tot de storing optreedt.
Imiddels is de storing er nu continue hetgeen betekent dat de auto niet meer op gas loopt. Heb op de zekering kast onder de motorkap en in het interieur de spanning gemeten naar de gasafsluiter en hier staat gewoon spanning op. Daarna de gasleiding voor de afsluiter (onder de motorkap) losgedraaid en hier bleek geen gas meer in te zitten. Dit duidt er dus op dat het probleem waarschijnlijk in de afsluiter op de tank zit of de stroomvoorziening er naar toe (of de leiding moet verstopt zijn). Zekering kast heeft immers wel spanning en de computer werkt volgens de garage goed, geen storingsmeldingen). Ook hoor ik de klik op de gastank niet meer een teken dat de klep niet wordt bekrachtigd bij het overschakelen op gas. Ga vanmiddag de tank maar eens bekijken misschien zit de klep vast of staat er geen spanning op, massa?. Wordt vervolgt.......
Heeft iemand nog een ander idee?
De dealer heeft de oorzaak niet kunnen vinden. De oude verdamper is teruggeplaatst en het probleem bleef. Voorstel van de dealer is om een meetpunt in de leiding van de tank naar de verdamper te maken om de gasdruk daar te meten tijdens het rijden tot de storing optreedt.
Imiddels is de storing er nu continue hetgeen betekent dat de auto niet meer op gas loopt. Heb op de zekering kast onder de motorkap en in het interieur de spanning gemeten naar de gasafsluiter en hier staat gewoon spanning op. Daarna de gasleiding voor de afsluiter (onder de motorkap) losgedraaid en hier bleek geen gas meer in te zitten. Dit duidt er dus op dat het probleem waarschijnlijk in de afsluiter op de tank zit of de stroomvoorziening er naar toe (of de leiding moet verstopt zijn). Zekering kast heeft immers wel spanning en de computer werkt volgens de garage goed, geen storingsmeldingen). Ook hoor ik de klik op de gastank niet meer een teken dat de klep niet wordt bekrachtigd bij het overschakelen op gas. Ga vanmiddag de tank maar eens bekijken misschien zit de klep vast of staat er geen spanning op, massa?. Wordt vervolgt.......
Heeft iemand nog een ander idee?
V70 Bi-Fuel 2002
Nu storing continu is, moet het makkelijker te vinden zijn.
Ik heb trouwens nog nooit de klik op de gastank gehoord, zal er eens op letten.
Ik ben ook al eens van vakantie terug gekomen met caravan, op benzine, wat een ellende iedere 180 km tanken.
succes.
Ik ben benieuwd wat ze kunnen vinden.
Ik heb trouwens nog nooit de klik op de gastank gehoord, zal er eens op letten.
Ik ben ook al eens van vakantie terug gekomen met caravan, op benzine, wat een ellende iedere 180 km tanken.
succes.
Ik ben benieuwd wat ze kunnen vinden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.06.2007 - 20:31
- Locatie: Groningen
Heb na de vakantie de beschermplaat ect verwijderd en de stekker op de tankafsluiter losgemaakt en de spanning gemeten op deze stekker tijdens het starten en de overschakelcycles. Ik meet gewoon spanning en toch ging de afsluiter niet open. Daarna contacten schoongemaakt en met een sleutel op de afsluiter getikt en Eureka hij liep weer op gas. Dus ik een nieuwe afsluiter gehaald bij gasspecialist met nieuwe spoel. Deze gemonteerd (zie hieronder voor de procedure) en proefrijden, ging een tijd goed echter net voor ik thuis was weer de storing!!!!!!!!!!!!!
Ik was er goed ziek van na zoweel werk (6 uur incl leeglopen tank). Nadien heb ik nog de relais onder de stuurkolom (schakeld de tankafsluiter) verwisseld voor die van de mistlampen (zelfde soort) ook geen succes. Heb nog een relais voor onder de motorkap gehaald en die moet ik nog proberen...............wie weet. Zijn er nog meer??? Weet oemant waar deze dan zitten???
Vervangen tankafsluiter:
* Tank leegrijden
* Accu los
* bedrading losmaken
* beschermbeugels rond de tankaansluitingen verwijderen
* 4 boutjes van de meter op de tank on losdraaien tot er gas ontsnapt (dit kan een tijdje duren) voorzichtig steeds een stukje verder het gas moet niet te snel ontsnappen aangezien de flotter kan omslaan
* Spoel van de afsluiter verwijderen
* afsluiter verwijderen
* nieuwe pakking tussen de meter en de tank (ik moest de pakking over de bedrading en over de meter vanaf de biutenkant er omheenrekken. aan de meter zit een buis tor halverwege de tank en die kan er niet uit zonder de bumper en binnenscherm te verwijderen daar hat ik echt geen zin in) daarna de oude pakking er af knippen
* nieuwe afsluiter plaatsen
*bedrading solderen
* beplating er weer op
* accu aansluiten en klaar
Heeft iemand werkplaats handboek met de Bifuel hoofdstukken?
In de Haynes staat de gasinstallatie niet beschreven. Ik heb wel de omschrijving van achteraf ingebouwde gasinstallaties.

Vervangen tankafsluiter:
* Tank leegrijden
* Accu los
* bedrading losmaken
* beschermbeugels rond de tankaansluitingen verwijderen
* 4 boutjes van de meter op de tank on losdraaien tot er gas ontsnapt (dit kan een tijdje duren) voorzichtig steeds een stukje verder het gas moet niet te snel ontsnappen aangezien de flotter kan omslaan
* Spoel van de afsluiter verwijderen
* afsluiter verwijderen
* nieuwe pakking tussen de meter en de tank (ik moest de pakking over de bedrading en over de meter vanaf de biutenkant er omheenrekken. aan de meter zit een buis tor halverwege de tank en die kan er niet uit zonder de bumper en binnenscherm te verwijderen daar hat ik echt geen zin in) daarna de oude pakking er af knippen
* nieuwe afsluiter plaatsen
*bedrading solderen
* beplating er weer op
* accu aansluiten en klaar
Heeft iemand werkplaats handboek met de Bifuel hoofdstukken?
In de Haynes staat de gasinstallatie niet beschreven. Ik heb wel de omschrijving van achteraf ingebouwde gasinstallaties.
V70 Bi-Fuel 2002
- EnnoV70
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 01.09.2011 - 12:28
- Locatie: Friesland
Heeft iemand een idee hoe het verhaal van LeonV70 is afgelopen,Ik heb hetzelfde probleem en de pech dat dit topic eindigt als een boek waar het laatste hoofdstuk mist .
vr gr Enno
vr gr Enno
If it is important to you, you will find a way. If not, you’ll find an excuse.
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21.05.2020 - 13:23
Ok, ik open hierdoor een heel oud draadje, maar ik heb het probleem opgellost.
Ik heb ook vanalles geprobeerd, maar nu eindelijk de oplossing weten te vinden via omzwervingen op het interweb.
Op een duitse site heb ik het antwoord weten te vinden en het ligt aan de steppermotor.
Deze zit op de verdeler en mijn V70 uit 2005 heeft het geheel lekker verstopt achter de radiator onder het inlaatspruitstuk.
Wat moet je doen?
Ik heb om erbij te kunnen komen de peilstok en de slang voor de stuurbekrachtiger losgehaald, kijk uit dat er geen olie uit de pomp in de dynamo komt, zet er een bakje onder of dicht het gat af. Ik heb de slang naar rechts vastgebonden met een touwtje. Als je nu naar de verdeler kijkt zie je een dikke slang naar boven lopen naar de drukregelaar, (die had bij mij ook onderhoud nodig).
Op de drukregelaar zit een druksensor, die heb ik eraf gehaald om de druk kwijt te zijn.
De verdeler zit met een stalen beugel vast met vaste bouten, draai de moeren los en probeer daarna de verdeler voorzichtig naar voren te krijgen.
Op de verdeler zie je een soort sensor, dat is de steppermotor. haal de stekker los en daarna de 2 inbusboutjes. Omdat je de verdeler nu los hebt kun je de achterste met verlengstukken, kleine handjes, veel gemopper en iets minder vel loskrijgen.
PAS OP!!!!!!!
Wanneer je de steppermotor bijna los hebt, probeer het met je andere hand tegen te houden, het wil er namelijk uitspringen en als je pech hebt mis je daarna onderdelen.
De steppermoter heeft zelf een veertje aan de tip zitten, verbuig dit niet, Ook zit er een O-ring er omheen, raak ook deze niet kwijt, deze zit om het dikste deel van de stepper. Is bruin/rood en op de grote veer in het huis die er onherroepelijk uit komt zetten zit een grijs plastic zuigertje met gaatjes die op het eerste blik aan beide kanten hetzelfde uitziet, maar schijn bedriegt. De onderkant is net wat ruimer, daar moet de veer in.
Op de opening ligt een gekke golvende ring, raak ook die niet kwijt en daaronder zit een rubberring met als je goed kijkt een heel klein kogeltje, geen idee wat de functie daarvan is, maar laat het zitten.
Nu komt de oplossing.
Na verloop van tijd wordt de soldering van het tin slecht in de stepper en die gaan we nu opnieuw solderen, dat is eigenlijk een vrij simpel klusje.
Bovenop de stepper zit een dekseltje en met een heel dun schroevendraaiertje heb ik die er zachtjes af weten te krijgen.
Daaronder zitten fragiele deeltjes, dus weer voorzichtig!
Om de boel af te dichten hebben ze een doorzichtig goedje eroverheen gedaan.
Je ziet nu een paar dikke solderingen zitten, uit mn hoofd 2x 5 dikke dotten. Bij de stekker en aan de overzijde. Haal op die punten daar het goedje voorzichtig weg en daarna ga je 1 voor 1 de dotten met een soldeerbout opnieuw solderen. Ik heb geen nieuw tin aangebracht, alleen met de soldeerbout bewerkt.
Uiteraard moet je ervoor zorgen dat de solderingen elkaar niet raken, maar dat lijkt me logisch.
SMEER ER GEEN SILICONEKIT IN!!!!!!!!
Dat is zuur en tast alles aan.
Omdat ik niet zeker wist of dit zou helpen heb ik de stepper met tape helemaal afgedicht, ik zal komende week proberen het beter te gaan afdichten. Maar ik weet zeker dat het momenteel goed dicht is.
Zet alles nu weer inelkaar in omgekeerde volgorde.
Mocht het zo zijn dat je auto toch automatisch naar benzine overschakeld, dus niet afslaat maar overschakeld terwijl je tank vol is, dan ligt dit aan de afstelling van je drukregelaar. Ik heb begrepen dat dit 1 bar moet zijn, maar ik heb het op gevoel goed weten te krijgen.
Achterop de drukregelaar zit een inbus, die je kunt aan- of losdraaien. Ik heb net 550 km gereden en de motor heeft de hele tijd op gas gereden. Nornaal gesproken sloeg ie na warm te zijn gelopen meteen weer af. Het lijkt nu opgelost.
Om het op gevoel af te stellen, draai de inbus helemaal in en laat de motor lopen, deze loopt nu slecht of schakelt meteen over naar benzine. Je krijgt nu een foutmelding met bank 1 to lean, p171 als ik het goed heb. Door de inbus steeds verder (linksom) uit te draaien verstel je het membraam, Het heeft me ettelijke kmś gekost en veel parkeerplekken, maar door iedere keer een klein stukje te draaien en te proberen heb ik nu weer een fijne rijdende wagen, helemaal top!
Succes iedereen!
Groet,
Frans
Ik heb ook vanalles geprobeerd, maar nu eindelijk de oplossing weten te vinden via omzwervingen op het interweb.
Op een duitse site heb ik het antwoord weten te vinden en het ligt aan de steppermotor.
Deze zit op de verdeler en mijn V70 uit 2005 heeft het geheel lekker verstopt achter de radiator onder het inlaatspruitstuk.
Wat moet je doen?
Ik heb om erbij te kunnen komen de peilstok en de slang voor de stuurbekrachtiger losgehaald, kijk uit dat er geen olie uit de pomp in de dynamo komt, zet er een bakje onder of dicht het gat af. Ik heb de slang naar rechts vastgebonden met een touwtje. Als je nu naar de verdeler kijkt zie je een dikke slang naar boven lopen naar de drukregelaar, (die had bij mij ook onderhoud nodig).
Op de drukregelaar zit een druksensor, die heb ik eraf gehaald om de druk kwijt te zijn.
De verdeler zit met een stalen beugel vast met vaste bouten, draai de moeren los en probeer daarna de verdeler voorzichtig naar voren te krijgen.
Op de verdeler zie je een soort sensor, dat is de steppermotor. haal de stekker los en daarna de 2 inbusboutjes. Omdat je de verdeler nu los hebt kun je de achterste met verlengstukken, kleine handjes, veel gemopper en iets minder vel loskrijgen.
PAS OP!!!!!!!
Wanneer je de steppermotor bijna los hebt, probeer het met je andere hand tegen te houden, het wil er namelijk uitspringen en als je pech hebt mis je daarna onderdelen.
De steppermoter heeft zelf een veertje aan de tip zitten, verbuig dit niet, Ook zit er een O-ring er omheen, raak ook deze niet kwijt, deze zit om het dikste deel van de stepper. Is bruin/rood en op de grote veer in het huis die er onherroepelijk uit komt zetten zit een grijs plastic zuigertje met gaatjes die op het eerste blik aan beide kanten hetzelfde uitziet, maar schijn bedriegt. De onderkant is net wat ruimer, daar moet de veer in.
Op de opening ligt een gekke golvende ring, raak ook die niet kwijt en daaronder zit een rubberring met als je goed kijkt een heel klein kogeltje, geen idee wat de functie daarvan is, maar laat het zitten.
Nu komt de oplossing.
Na verloop van tijd wordt de soldering van het tin slecht in de stepper en die gaan we nu opnieuw solderen, dat is eigenlijk een vrij simpel klusje.
Bovenop de stepper zit een dekseltje en met een heel dun schroevendraaiertje heb ik die er zachtjes af weten te krijgen.
Daaronder zitten fragiele deeltjes, dus weer voorzichtig!
Om de boel af te dichten hebben ze een doorzichtig goedje eroverheen gedaan.
Je ziet nu een paar dikke solderingen zitten, uit mn hoofd 2x 5 dikke dotten. Bij de stekker en aan de overzijde. Haal op die punten daar het goedje voorzichtig weg en daarna ga je 1 voor 1 de dotten met een soldeerbout opnieuw solderen. Ik heb geen nieuw tin aangebracht, alleen met de soldeerbout bewerkt.
Uiteraard moet je ervoor zorgen dat de solderingen elkaar niet raken, maar dat lijkt me logisch.
SMEER ER GEEN SILICONEKIT IN!!!!!!!!
Dat is zuur en tast alles aan.
Omdat ik niet zeker wist of dit zou helpen heb ik de stepper met tape helemaal afgedicht, ik zal komende week proberen het beter te gaan afdichten. Maar ik weet zeker dat het momenteel goed dicht is.
Zet alles nu weer inelkaar in omgekeerde volgorde.
Mocht het zo zijn dat je auto toch automatisch naar benzine overschakeld, dus niet afslaat maar overschakeld terwijl je tank vol is, dan ligt dit aan de afstelling van je drukregelaar. Ik heb begrepen dat dit 1 bar moet zijn, maar ik heb het op gevoel goed weten te krijgen.
Achterop de drukregelaar zit een inbus, die je kunt aan- of losdraaien. Ik heb net 550 km gereden en de motor heeft de hele tijd op gas gereden. Nornaal gesproken sloeg ie na warm te zijn gelopen meteen weer af. Het lijkt nu opgelost.
Om het op gevoel af te stellen, draai de inbus helemaal in en laat de motor lopen, deze loopt nu slecht of schakelt meteen over naar benzine. Je krijgt nu een foutmelding met bank 1 to lean, p171 als ik het goed heb. Door de inbus steeds verder (linksom) uit te draaien verstel je het membraam, Het heeft me ettelijke kmś gekost en veel parkeerplekken, maar door iedere keer een klein stukje te draaien en te proberen heb ik nu weer een fijne rijdende wagen, helemaal top!
Succes iedereen!
Groet,
Frans