Beste leden,
Gisteren heb ik mijn bougies vervangen, sindsdien hoor ik knallen uit mijn uitlaat en halverwege de uitlaat komen. Ook lijkt de motor soms tikken de genereren. Ik denk dat dit laatste pingelen/detoneren is (ik weet niet exact wat het verschil is). De geluiden die uit de uitlaat komen staan het meest op de voorgrond en zijn het meest frequent aanwezig.
Alleen bij een laag toerental zijn de problemen aanwezig. Als ik de choke niet gebruik voor het stoplicht is het niet te doen. Hoog toerental geeft geen problemen.
Vandaag heb ik mijn oude bougies er weer in gestopt en dit verhelpt het probleem grotendeels. De nieuwe bougies vertoonden na 40 km al enige donkere klodderige aanslag. Mijn oude bougies hadden echter een wit/grijze homogeen laagje aanslag dat overal even mooi wit/grijs was.
Vragen:
1. Wat kan een verklaring zijn dat mijn oude bougies dit probleem niet vertonen?
2. Is het waarschijnlijk dat het mengsel te rijk is. En zo ja, wat kan daar aan gedaan worden?
3. Wat is precies het verschil tussen pingelen en detoneren?
Alvast dank voor jullie antwoorden!
Groeten Floris
Problemen na vervangen bougies
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Ik weet van vroeger dat de ene bougie niet de andere is. Dus heb je waarschijnlijk toch de verkeerde bougies. Wellicht zullen de nieuwe niet goed ontsteken --> dikke zwarte en natte aanslag (slechte of geen ontsteking) ipv witte aanslag (duidt meestal op goede verbranding. zie je ook in je uitlaat na lange ritten. Omdat zo nu en dan de benzine niet ontsteekt in de cylinder doet hij dat in de uitlaat als nog. Ik weet niet precies het verschil maar een detonatie is een supersone (sneller dan geluid) verbranding en geeft dus een enorme knal (net als bij een explosie van munitie) pingelen is geluiden maken omdat hijn niet goed getimed staat.
Staan de afstanden van de contacten goed. Als hij te ver staat of te dichtbij heb je ook al problemen. Met voelermaatje (ik geloof dat dat zo heet) instellen volgens de gegevens.
Staan de afstanden van de contacten goed. Als hij te ver staat of te dichtbij heb je ook al problemen. Met voelermaatje (ik geloof dat dat zo heet) instellen volgens de gegevens.
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- STS-135
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
- Locatie: Nijkerk
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met je mengsel, denk eerder dat je de verkeerde bougies hebt.
Dus mijn vraag is wat had je en wat heb je, de witte aanslag goed btw.
Groeten
Dus mijn vraag is wat had je en wat heb je, de witte aanslag goed btw.
Groeten

- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
- Ron440Fleet
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
- Locatie: Spijkenisse
draai de oude eens terug en kijk of het weg is ?
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Volgens startpost verhelpt dat het probleem (bijna) helemaal.
Waarschijnlijk dus verkeerde bougies, of heb je weer zelfde merk/type als eerst? en is de electrode afstelling goed?
Waarschijnlijk dus verkeerde bougies, of heb je weer zelfde merk/type als eerst? en is de electrode afstelling goed?
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er moeten bougies in met een lange electrode,bij een verkeerd type bougie brandt er een gat in je zuiger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Monteer de orginele van Volvo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Monteer de orginele van Volvo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
ff bij het topic blijven en niet op elkaar gaan zitten katten, idd minder uitroeptekens en kijk eens naar een oplossing.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wat een gezemel om een paar uitroeptekentjes,maar ja,je moet wat doen om aandacht te trekken!
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
De oplossing is al meerdere malen genoemd, of niet???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????sjoerdb schreef:ff bij het topic blijven en niet op elkaar gaan zitten katten, idd minder uitroeptekens en kijk eens naar een oplossing.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De oplossing van het bougie probleem of dat van de uitroeptekens?
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Zal ik het nog een keer zeggen dan...
De bougies zijn in de verkeerde warmte graad!!!!! Waarschijnlijk wel voor een volvo400/renault blok maar niet jouw blok.
Ga naar een goede auto-onderdelen zaak of naar de dealer. In beide gevallen betaal je ong 20 euro voor 4 bougies. (meld je motor code er bij)
Laat als je zelf geen voelermaat hebt de electrode op 0.8mm zeten
Dat waren de antwoorden op vraag 1 en 2
Antwoord op vraag 3
detoneren en pungelen betekenen het zelfde als in zelfontbranding. Ontstaat door een slechte ontsteking of verkeerde benzine (geld voor hoge compressie motoren)
@Ramon&Ramon: als het goed is check je atijd of het schroefdraad en electrode lengte overeen komen alvorens monteren van de nieuwe
De bougies zijn in de verkeerde warmte graad!!!!! Waarschijnlijk wel voor een volvo400/renault blok maar niet jouw blok.
Ga naar een goede auto-onderdelen zaak of naar de dealer. In beide gevallen betaal je ong 20 euro voor 4 bougies. (meld je motor code er bij)
Laat als je zelf geen voelermaat hebt de electrode op 0.8mm zeten
Dat waren de antwoorden op vraag 1 en 2
Antwoord op vraag 3
detoneren en pungelen betekenen het zelfde als in zelfontbranding. Ontstaat door een slechte ontsteking of verkeerde benzine (geld voor hoge compressie motoren)
@Ramon&Ramon: als het goed is check je atijd of het schroefdraad en electrode lengte overeen komen alvorens monteren van de nieuwe
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk niet dat je het zelf helemaal begrijpt vriend
Het gaat om de midden electrode die bij de orginele Volvo bougies afwijkt van de reguliere bougies die je bij de vakhandel koopt.
En je hoeft mij na 26 jaar Volvo ervaring niet uit te leggen wat pingelen is!
Trouwens,over pingelen heb ik niet gesproken,alleen gewaarschuwd voor het monteren van het juiste type.
Het gaat om de midden electrode die bij de orginele Volvo bougies afwijkt van de reguliere bougies die je bij de vakhandel koopt.
En je hoeft mij na 26 jaar Volvo ervaring niet uit te leggen wat pingelen is!
Trouwens,over pingelen heb ik niet gesproken,alleen gewaarschuwd voor het monteren van het juiste type.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Blijkbaar gaat lezen ook niet zo goed.Ramon&Ramon schreef:Trouwens,over pingelen heb ik niet gesproken, alleen gewaarschuwd voor het monteren van het juiste type.
Ik beantwoord dus Floris zijn vragen dus ook de pingel vraag.
Buiten dat heb ik al enige ervaring op mogen doen bij renault en heb ik ook al weer 10 jaar kennis van het vak!!!!!! (al ben ik momenteel dan wel vrachtwagen-chauffeur, heb ik ooit zelfs bij de wegenwacht m ogen werken)
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Ik lees dit draadje natuurlijk even mee, dit linkje is voor een ieder wel interessant ik vond het verhelderend>> Pingelen-Detoneren-Bougies
En laten we over spelfouten of leestekens geen heisa maken.
En laten we over spelfouten of leestekens geen heisa maken.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 30.06.2007 - 20:36
- Locatie: Noord-Holland
Dit heb ik ook nog eens gehad met m'n 340.. Toen had ik de bougiekabels niet aangesloten zoals het hoorde.. Ook dat maakt volgens mij uit dus schrijf op en markeer de kabels om dit te voorkomen!
Volvo 440 1.8i
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=14733
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=14733