Mijn S60 houd in(sputtert) met ingeschakelde airco,Climate contr.
Na enige na vraag kan dit niet verholpen worden,reden de airco slaat regelmatig aan (zomer) en trekt dan 7 PK weg bij de motor. Dit vind ik iets vreemds een auto van dit kaliber houd in met de airco aan.Wie heeft hier ook ervaring mee......zou tuning naar 170PK helpen?
inhouden motor S60
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zelfs bij een "R" met 250 pk voel je het aanslaan van de compressor. Voor een Volvo is het volkomen normaal, omdat er wordt gewerkt met een aan/uit princiepe ipv een modernere modulerende airco. Van het meedraaien van de compressor zelf heeft je moter niets te lijden, maar het moment van inschakelen in duidelijk waarneembaar. Soms wil het wel eens helpen om de magneetkoppeling af te (laten) stellen, maar dit is meestal van tijdelijke aard. Het vervangen van de pomp (waar de koppeling aan vast zit) is dan nog de enige oplossing. Verder is het schokken duidelijker waarneembaar wanneer de vulling van het systeem afneemt. Maar let wel: Een nieuwe pomp en een goed gevuld systeem zijn zeker geen garantie voor het vloeiend doen inschakelen van de airco. Je zult het altijd blijven voelen!
Gebruik anders ook nog even de zoek-functie. Het forum staat ondertussen bol van de topics over de schokkende airco.
Gebruik anders ook nog even de zoek-functie. Het forum staat ondertussen bol van de topics over de schokkende airco.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Iets is dus ook volkomen normaal. En wat de een iets vind, voelt een ander niets van. Ik nog het schokken terwijl anderen het een hikje noemen. Tja, het blijft een mening.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11704
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
In mijn V40 kon ik het goed merken (1.8 benzine) als ik de schakelaar van de airco indrukte, maar met mijn S60 (170pk) heb ik het eerlijk gezegd in bijna een jaar nog nooit gemerkt. Daar staat ie dan wel altijd aan (op automatisch) dus druk ik 'm nooit zelf aan, kan natuurlijk verschil in beleving zijn.

S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Je zou geen last moeten hebben van de airco. Je hoort hem wel inschakelen, maar het is zeker niet zo dat daardoor de auto sputtert.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Ik heb er geen last van. Even voor de goede orde. stationair heeft een auto geen 140, 170 of 250 pk. Dus weet ik niet of het nu zo aan het vermogen ligt. We zouden de pks en koppel eens moeten vergelijken bij 750 t/min
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Ik heb van oorsprong een 140 pk. Die had geen problemen met de airco. Ook mijn vorige auto (V70 classic 144pk) had geen problemen met stationair en de airco.gertsan schreef:Ik heb er geen last van. Even voor de goede orde. stationair heeft een auto geen 140, 170 of 250 pk. Dus weet ik niet of het nu zo aan het vermogen ligt. We zouden de pks en koppel eens moeten vergelijken bij 750 t/min
Maar ook als ik kijk naar de vele huurauto's die ik rijd (meestal een 1.6 liter motor van diverse merken en niet meer van 100pk), hebben nooit problemen met stotterende motoren bij het inschakelen van de airco. Ik denk daarom dat er echt iets anders aan de hand is met je auto.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20555
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Leuk al die discussies over voel je de airco nu wel of niet.
Maar het is zoals Oceanracer zegt. De motor merkt altijd dat de airco-compressor ingeschakeld wordt.
Het hangt van jou als bestuurder af of je het "hinderlijk" voelt of het gewoon constateert, en verder je gaspedaal nog eens intrapt.
Mijn ervaring is dat ik merk dat de compressor erin komt. Maar dat ik dit eerder hoor door een soort van tik dan dat ik een hik in de motor voel. Maar dat is dus puur mijn ervaring. Een ander zal dat anders ervaren.
Maar het is zoals Oceanracer zegt. De motor merkt altijd dat de airco-compressor ingeschakeld wordt.
Het hangt van jou als bestuurder af of je het "hinderlijk" voelt of het gewoon constateert, en verder je gaspedaal nog eens intrapt.
Mijn ervaring is dat ik merk dat de compressor erin komt. Maar dat ik dit eerder hoor door een soort van tik dan dat ik een hik in de motor voel. Maar dat is dus puur mijn ervaring. Een ander zal dat anders ervaren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 12:25
bedankt heren
voor alle reacties die jullie geven,voor alle duidelijkheid ik hoor niets vanuit de motor bij het inschakelen van de airco,ook heb ik de knop op automat. staan,hierbij voel je dus iedere keer dat hij inschakeld een kleine inhouding van de motor.......nogmaals mischien dat het went...het is een kwestie van gevoel. Maar ik ben dus niet de enige met dit probleem.
voor alle reacties die jullie geven,voor alle duidelijkheid ik hoor niets vanuit de motor bij het inschakelen van de airco,ook heb ik de knop op automat. staan,hierbij voel je dus iedere keer dat hij inschakeld een kleine inhouding van de motor.......nogmaals mischien dat het went...het is een kwestie van gevoel. Maar ik ben dus niet de enige met dit probleem.