Gierende hydraulische pomp

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
MartjeV
Starter

Ik heb een een 440GL 1.8i 1993 met 224.000 op de teller.
Toen ik hem kocht (zeer zacht prijsje...) zij de verkopende dat de v-snaar een beetje los zat en dat hij een wat gierend geluid maakt.
Met de proefrit was er niks van te merken trouwens. Natuurlijk vanaf de volgende dag na de aankoop maakt hij (meestal) de eerste minuut een hoog irritant geluid, wat daarna weg gaat maar soms ook nog wel eens hoorbaar is tijdens het rijden. Ben inmiddels naar een garage geweest en daar heeft die beste man de V-snaar vervangen voor een mooie nieuwe (was inderdaad een beetje gaar, maar stond wel goed strak..) Toen ik hem weer ophaalde zij de monteur dat niet de v-snaar maar de hydraulische pomp dit lawaai veroorzaakt. Hij zij dat dit geen probleem is en dat ik er gewoon mee kan doorrijden. Heel aardig en goedkoop natuurlijk 'maar is dit zo'? Moet ik niet een andere pomp bij de sloop halen en erin laten zetten? Iemand een tip?
YannickvanRooyen
4th Gear member

de hydrolosische pomp..stuurbekrachtiging gok ik dus.. Worst that could happen: je stuurbekrachtiging gaat stuk. In het ergste geval midden in een op/afrit van de snelweg, of op een rotonde, kan dus eventueel wel gevaren opleveren. Vervangen is niet zo gek veel werk volgensmij.. maar ik zou toch even informeren WELKE pomp ze nou eigenlijk bedoelen
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
MartjeV
Starter

Dat had ik natuurlijk moeten vragen maar hij verzekerde me dat het lawaai echt een stuk minder geworden was nadat hij de v-snaar had vervangen. Dat is dus niet het geval, de eerste minuut is nog altijd een behoorlijke tering herrie. Zitten er trouwens verschillende hydraulische pompen in een 440? Ik dacht alleen van de stuurbekrachtiging.
Het is dus niet te repareren, alleen te vervangen zeker.
YannickvanRooyen
4th Gear member

alles is te repareren, maar bij dit soort dingen voor de 440 is het economischer om ze te vervangen. (uurloon etc.) nu ik er over nadenk.. rem gaat op vacuum, dus stuurbekrachtiging is inderdaad de enige hydrolische pomp
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Fat Rat
5th Gear member

ik weet niet al te veel van de 440, maar kan het niet dat het de waterpomp is.
Dit is bij de red blocks nogal eens een "gierend" apperaat, en deze wordt ook met een snaar aangedreven.
Bij mij was een gierend geluid bij het starten overigens weg na het (al in de planning staande) vervangen van distributie + spanrol + V snaren.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Nee fat rat.. een 440 heeft de water pomp onder in het blok zitten en wordt aan gedreven door de disrti-riem. Het ergste wat er mee kan over jkomen is dat hij gaat lekken. Mijne is daar om dus al eens vervangen.
Op mijn 740 is dit idd een ander verhaal :roll: (wacht nog steeds op een vrije dag met mooi weer)

Ik heb nog niet veel gierende pompen mee gemaakt bij koude motor, wel bij goed warme motor. Onder andere bij mijn 440 :S
Wat ik wel vaak gehoord en gezien heb is een kapote spanrol, en die kunnen erg hard gieren in diverse toon hoogtes.
Maakt hij meer herrie bij sturen of merk je geen verschil?
Als een stuurpomp slecht of stuk is maken ze namelijk bij sturen veel herrie. Aangezien bij rechtuit sturen het systeem nagenoeg drukloos is.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
rev
3rd Gear member

Heb in mijn motorcompartiment ook een fluitend iets zitten, eerst dacht ik zoals hier staat dat het aan de riem lag. Deze vervangen niets gekort, rij er nog altijd mee rond heb al een paar keer gecontroleerd of het de riem niet was maar dit was niet het geval. Nu ik dit hier lees denk ik dat ik dit ook heb, bij mij gaat het geluid weg als de motor iet of wat warm heeft of bij 50 in zen 5. Als ik er morgen aan denk zal ik ook eens proberen of hij anders gaat fluiten bij het sturen.
Dan had ik wel nog een vraagje, kan het door deze pomp zijn dat ik soms wat minder kracht heb, heb namelijk al een paar keer de indruk gekregen dat als ik gas geef dat hij even nodig heeft om kracht te krijgen (lijkt precies wel een turbo die niet op toeren komt) Het betreft bij mij een 1.8i

cheerz Jan
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”