indrukken koppeling V50 zwaar?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Raymond2007
1st Gear member

In een test las ik al dat de koppeling van de V50 wel erg veel weerstand bood en zich dus moeilijk liet intrappen en na vandaag een tijd in de file te hebben gereden weet ik wat ze daarmee bedoelen.

Hebben jullie dezelfde ervaring, dwz dat met name de koppeling van de V50 wel erg veel weerstand biedt bij het intrappen, hetgeen met name bij veel achter elkaar schakelen een erg vermoeiend gevoel in het linkerbeen kan opleveren?

Is het mogelijk het indrukken van het pedaal lichter te laten verlopen ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Raymond
Volvo V50 2.0D, achterspoiler, roofrails, trekhaak, audio high performance, electrische bestuurderstoel en nu IPOD aansluiting !!

Picture me rollin'
@dreamer@
4th Gear member
Contacteer:

Veel oefenen, dan raak je eraan gewend;)

Nee geintje, me paps rijdt ook is een V50 (2006) Maar ik hoor hem nooit klagen over het intrappen van de koppeling...
Eindelijk!!! Nu nog mijn eerste volvo...
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

zelf heb ik er ook geen problemen mee , die van mijn amazon gaat nog iets stroever vind ik
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Raymond2007
1st Gear member

@dreamer@ schreef:Veel oefenen, dan raak je eraan gewend;)
Heb je helemaal gelijk in :P Vroeger op school leerde je het al:
"Übung macht den Meister"

Ik zal expres wat files op gaan zoeken om het linkerbeen goed te kunnen trainen :lol:
Volvo V50 2.0D, achterspoiler, roofrails, trekhaak, audio high performance, electrische bestuurderstoel en nu IPOD aansluiting !!

Picture me rollin'
sanco
5th Gear member

Bedoel je dat het soms zwaarder gaat dan een andere keer? Bij mij heb ik gemerkt dat na een lange snelwegrit zonder koppelen ik de eerste keer intrappen (voor terugschakelen) duidelijk een ander gevoel (zwaarder) in de koppeling heb dan normaal op korte ritten. Mijn eigen verklaring is dat een of andere hydraulische bekrachtiging ietsjes druk verliest waardoor de pedaalkracht wat hoger is. Na een keer pompen is alles weer normaal, tenzij je daarna weer een uur aanneen rijd zonder koppelen. Misschien is het onzin (wie van de echte Volvo technici weet dit echt?) maar stel dat er bij jou helemaal te weinig druk is. dan kan het inderdaad wat zwaarder gaan. overigens vind ik de koppeling tov andere merken / typen gezien het vermogen helemaal niet zwaar gaan.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Raymond2007
1st Gear member

Hieronder een citaat uit een rijtest (rijtesten.nl) van de V50, waarin het zware koppelingspedaal ook wordt genoemd:

Het stuur voelt goed aan, hij biedt precies genoeg weerstand, zodat je altijd de wielen kunt aanvoelen en niet maar wat aan het draaien bent, zonder te voelen waar je mee bezig bent. De pedalen laten zich echter wat zwaar bedienen, bij de rem en het gaspedaal is dit nog op een acceptabel niveau, maar het koppelingspedaal is wel erg zwaar. Tijdens langdurig filerijden is dit de grootste bron van ergernis, dan mis je de automatische transmissie het meest.

Ik heb voorheen de volgende auto's gehad en bij geen van allen zoveel kracht moeten zetten om het koppelingspedaal in te drukken als bij de V50: peugeot205, Toyota Carina, Seat Cordoba, Ford Fiesta en Toyota Rav4. Ik kan het eigenlijk niet beter omschrijven als in bovenstaand test, dwz vooral bij filerijden duidelijk merkbaar dat het zwaar intrappen is.

Sanco bedankt voor het meedenken maar ik heb het dus juist bij veelvuldig gebruik maken van de koppeling in bijv een file. Ingedrukt moeten houden bij filerijden in zijn 1, dan weer optrekken en schakelen, weer remmen en terugschakelen en uiteraard iedere keer weer die koppeling moeten intrappen.

Overigens verandert het niet mijn positieve gevoel over de V50 maar ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn en of er iets aan te doen is. Voor dat laatste kijk ik dan met name naar de technische leden van het forum.

Picture me rollin'
kennethbril
3rd Gear member

Mijn vorige veer van mijn koppeling kraakte bij het induwen :offtheair: . Omdat mijn dealer een interne mail had binnegekregen van volvo gent moesten ze deze vervangen :thumbright: . (ze hadden ze al eens ingevet :drinking: ) Dus ik heb een nieuwe stille veer :-$ maar nu lijkt deze ook veel soepeler. Moet je eens achter vragen hé bij je dealer . ::idea:
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
Raymond2007
1st Gear member

Moet er op 3 augustus a.s. toch heen voor het inbouwen van de CD wisselaar en roetfilter en zal dan direct eens vragen of het normaal is en of het niet aan de veer kan liggen.

Bedankt voor de tip. Ook andere tips blijven uiteraard welkom.

Picture me rollin'
Lex
2nd Gear member

kennethbril schreef:Mijn vorige veer van mijn koppeling kraakte bij het induwen
De mijne bij het laten opkomen van de koppeling. Zo'n "soms wel, soms niet kwaaltje". Zwaar vind ik hem helemaal niet gaan. ( Even vloeken in deze Volvo kerk: ik heb de Toyota Avensis onder andere niet gekocht, omdat die koppeling pas écht zwaar gaat ).
Summum
6th Gear member

Geen last van.....heb in mijn auto nog nooit een koppelingspedaal kunnen vinden. Kan ik iedereen aanbevelen, zeker met fileverkeer! :D
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
volvanvolvo
1st Gear member

@ Sanco

Grappig dat je dit meld, ik heb precies hetzelfde.
Ik dacht dat het aan mij lag, maar aangezien jij dit ook ervaar moet het wel echt zijn.
Overigens heb ik een 2.4 benzine uitvoering, mogelijk zelfde type bak.
Mijn koppeling is reeds eerder aangepast (andere veer en nieuw type vet) ivm kraken. Is nu al een jaar geleden en kraken blijft weg.
koppeling voelde na ingreep niet lichter aan.

Groet, Paul
Volvo V50 2.4 Kinetic Borbet XL 18"; 225/40
+++Op dit moment iets minder ";vol";+++
patrice
3rd Gear member

hallo, ik heb met mijn model 2008 1.6d geen enkel last van te zware koppeling, vind het zo prima, mss werd dit aangepast bij het nieuw model???
Raymond2007 schreef:In een test las ik al dat de koppeling van de V50 wel erg veel weerstand bood en zich dus moeilijk liet intrappen en na vandaag een tijd in de file te hebben gereden weet ik wat ze daarmee bedoelen.

Hebben jullie dezelfde ervaring, dwz dat met name de koppeling van de V50 wel erg veel weerstand biedt bij het intrappen, hetgeen met name bij veel achter elkaar schakelen een erg vermoeiend gevoel in het linkerbeen kan opleveren?

Is het mogelijk het indrukken van het pedaal lichter te laten verlopen ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Raymond
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
sanco
5th Gear member

volvanvolvo schreef:@ Sanco

Grappig dat je dit meld, ik heb precies hetzelfde.
Ik dacht dat het aan mij lag, maar aangezien jij dit ook ervaar moet het wel echt zijn. Overigens heb ik een 2.4 benzine uitvoering, mogelijk zelfde type bak. Mijn koppeling is reeds eerder aangepast (andere veer en nieuw type vet) ivm kraken. Is nu al een jaar geleden en kraken blijft weg. koppeling voelde na ingreep niet lichter aan.
Groet, Paul
Of het dezelfde bak is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de rest van de bediening/bekrachtiging met gelijksoortige componenten is opgebouwd. Ben blij dat ik niet de enige ben, want bij de dealer konden ze er niets mee en omdat het mijn eigen wagen is en ik er onvoldoende last van heb om direkt een dure "onderzoeks" actie op touw te zetten heb ik het er maar bij laten zitten. Mocht het erger worden, dan kan ik altijd nog eens zien. Kraken is (tot nu toe) gelukkig niet aan de orde.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”