Na verlagen geklapper aan de voorkant

Geproduceerd bij NedCar in Born
snorremans
5th Gear member

Je moet iemand anders even de auto kort laten inveren steeds harder tot dat je het geluid hoort
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
CeeBee
5th Gear member

De windingen horen niet op elkaar te klapperen !
Dat is niet normaal , ook niet na verlagen.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
xjrmarcel
1st Gear member
Contacteer:

Michel440sports schreef:Ik heb even om te verduidelijke wat reactie stangen zijn op een foto aangegeven en nog wat info.
Afbeelding
groen = reactiestangetje
rood = stabilisatorstang zie ook onderste plaatje
blauw = veer winding
en in het bovenste plaatje heb ik aan gegeven met paars wat er kan tikken als de veerwindingen elkaar raken.

Het stangetje kan simpel controleren als je wiel er af is en er stevig aan rammelen.

Ik hoop dat dit een hoop verduidelijkt want niet iedereen is tenslotte automonteur.
Dank je wel.
Nu is het allemaal duidelijk.
Ik ga vrijdag eens even kijken hoe of wat.
Wernervs
1st Gear member

Schitterend mooi plaatje trouwens... 1 foto zegt DUIZEND WOORDEN...

Hier komen er nog een paar honderd...

Toch geef ik Ceebee gelijk: windingen die op elkaar slaan is kenmerkend voor slechte kwaliteit veren (het hoge woord moet er maar eens uit). Gewoon, slecht materiaal. Dat windingen elkaar raken, mag alleen bij zeer extreem inveren voorkomen.

Ik weet niet of er echt zulke slechte sets verkrijgbaar zijn.

Zelf schrik ik hier een beetje van, want ik ga binnenkort sleutelen om onder mijn V40 1.9TD "97 zo'n vage ME-verlagingsverenset eronder te zetten die ik voor weinig aangeschaft heb. En die heeft al een hogere asdruk vóór dan een benzine-V40. Eens kijken wat het zal gaan opleveren... maar zelfs dán ga ik ervanuit dat windingen niet elkaar zullen raken bij "gewoon inveren". Zal de test doen door iemand aan de voorkant te laten duwen... Zowel, dan ben ik erg teleurgesteld in de hedendaagse "aftermarketspulletjes" voor Volvo's... want ik heb strikt genomen een miskoop "an me kar hangen".
T4-veren erop zou ook nog kunnen dus, begrijp ik uit de thread hier? Passen die in de schotels?

Aangezien de stabillisatorstangen (eh de afstandhouders heten ze officieel geloof ik?) losgehaald moeten worden om de veerpoot uit te bouwen, denk ik eerder dat 't beschreven probleem zich daar bevindt...

Of misschien doordat de auto nu anders op de veren ligt, en dus de richting van krachten op fuseekogels, draagarmrubbers, etc. enigszins veranderd zijn, kan een slijtage op één van die onderdelen, die eerder niet opviel, zich nu eerder gaat manifesteren... Maar ik gok op de "stabillisatorstang-afstandhouderstokjes"... :P
Marc
3rd Gear member
Contacteer:

Wernervs schreef:....zo'n vage ME-verlagingsverenset eronder te zetten die ik voor weinig aangeschaft heb. En die heeft al een hogere asdruk vóór dan een benzine-V40. Eens kijken wat het zal gaan opleveren... maar zelfs dán ga ik ervanuit dat windingen niet elkaar zullen raken bij "gewoon inveren". Zal de test doen door iemand aan de voorkant te laten duwen... Zowel, dan ben ik erg teleurgesteld in de hedendaagse "aftermarketspulletjes" voor Volvo's... want ik heb strikt genomen een miskoop "an me kar hangen".
Wat wil je nou? Je koopt een setje goedkope wazige veren.... maar je bent dan op voorhand al teleurgesteld in de aftermarket-spulletjes voor Volvo als het niet deugt??? Misschien moet je gewoon wat meer geld besteden aan goede kwaliteit spullen in plaats van "vage" en goedkope dingen dan?
johanw
Starter
Contacteer:

Misschien is het probleem al opgelost.

Anders zou je misschien hierin nog een de oorzaak kunnen zoeken.
Ikzelf heb het probleem gehad, een klapperend geluid na verlagen, in mijn Volvo 740. Deze is 40 mm naar beneden gegaan en begon daarna zo'n irritant klapperend geluid te maken. Ik heb na inmiddels heel wat zoeken en proberen de oorzaak gevonden. Stabilisatorstang verwijdert, schokdempers gecontroleert, deze waren ook vervangen voor gasgevulde sprint-schokdempers(Bilstein) enz. Nu wil dat niet zeggen dat dit ook bij de S/V40 het probleem is, maar ik gooi het toch maar even in de groep. Ik heb geen idee hoe het er exact uit ziet onder de motorkap van een S/V40.

Wat was het probleem: vanaf het schutbord, de stalen afscheiding tussen motorruim en personenruimte, zit bij de Volvo 740 een verstevigende balk/ steun naar de veerpootbehuizing. Deze zit aan de zijde van de veerpoot "los". dus is als de veerpoot uit de carroserie is iets op te tillen. Aan de andere zijde zit hij vast gelast aan het schutbord. Door de verlaging is de veerpoot iets anders onder de auto komen te staan en staat heel iets schuiner naar boven gestoken, waardoor de steun/balk net het plaatje kon raken en hier tegen aan tikte, waardoor er een vervelend geluid ontstond. Dit geluid was duidelijk boven in de motorruimte van binnen te horen. Om maar even de verschillende tikjes een naam te geven. Om hier van af te komen heb ik een nylon-ring tussen de veerpoot-behuizing en de steun/balk geplaatst. Hierna alles weer strak aangedraaid en heb dit een aantal keer nagelopen of dit niet los kwam te zitten. Dit was niet het geval.

Kortom: Misschien zit het in de "draadeinden" die door de carroserie heen steken om de veerpoot te bevestigen.

Gr. Johan
smokingman
4th Gear member

menjo schreef:Ik heb ook net m'n auto verlaagd (4cm voor zelfs) en heb helemaal geen last van windingen die elkaar raken (ik heb de DL-Design veren die jij noemt).
Even een vraagje tussendoor. Bevalt het een beetje qua weggedrag en comfort? Want het begint bij mij ook een beetje te kriebelen. Alleen heb ik een auto gehad die als een kart veerde en waar ik schuin over de vele vluchtheuvels :evil: moest rijden. Dat wil ik niet.
Wernervs
1st Gear member

@Marc...
Marc schreef:
Wernervs schreef:....Zowel, dan ben ik erg teleurgesteld in de hedendaagse "aftermarketspulletjes" voor Volvo's... want ik heb strikt genomen een miskoop "an me kar hangen".
Wat wil je nou? Je koopt een setje goedkope wazige veren.... maar je bent dan op voorhand al teleurgesteld in de aftermarket-spulletjes voor Volvo als het niet deugt??? Misschien moet je gewoon wat meer geld besteden aan goede kwaliteit spullen in plaats van "vage" en goedkope dingen dan?
Met "Zowel..." bedoelde ik "in het geval dat de veren niet in orde zijn, dan ben ik teleurgesteld". Dat is wat anders dan op voorhand al teleurgesteld zijn.

Ik ben een nieuwe Volvorijder en heb de veren nog niet gemonteerd en ken het aanbod van aftermarketspullen voor Volvo nog niet goed. Schrik van de verhalen die ik lees...

Maar rij ook al jarenlang Honda... wat je daarvoor koopt is altijd ok. Je kunt al heel veel lol hebben met onderkant-markt spulletjes, het is vrijwel altijd goed (en zeker wat verlagingsveren betreft). Oké, de Honda markt is veel groter, maar er zijn talloze goedkope wat ik noem vaagmerk-oplossingen, die meer bieden dan duurdere bekende merk-oplossingen!

Analoog aan Aldi en Albert Heijn... Nou shop ik liever bij AH dan Aldi, maar voor verlagingsveren honderden euri's neerleggen... dat gaat me te ver.
menjo
7th Gear member

smokingman schreef:
menjo schreef:Ik heb ook net m'n auto verlaagd (4cm voor zelfs) en heb helemaal geen last van windingen die elkaar raken (ik heb de DL-Design veren die jij noemt).
Even een vraagje tussendoor. Bevalt het een beetje qua weggedrag en comfort? Want het begint bij mij ook een beetje te kriebelen. Alleen heb ik een auto gehad die als een kart veerde en waar ik schuin over de vele vluchtheuvels :evil: moest rijden. Dat wil ik niet.
Jij hebt toch al een phase 2? Ik zou niet weten wat daar mee gebeurt bij verlaging. Bij de phase 1 vond ik het iig een stuk beter dan het standaardonderstel, wel wat hard, maar daar merk je op de meeste wegen helemaal niets van. Ik heb met de verlaagde auto nooit een drempel geraakt, ik kon er gewoon met de daar geldende maximumsnelheid overheen (wat met mijn nieuwe auto standaard al niet lukt).
menjo
7th Gear member

Ik weet wel zeker dat ik het bij mijn huidige auto nooit zal doen.
smokingman
4th Gear member

Oke, da's duidelijk. Eerlijk gezegd dacht ik dat jij deze auto verlaagd had. Niet goed op de datum van je reactie gelet :oops:
kremers
2nd Gear member

ff een vraagje aan de monteurs onder ons !!

een S80 verlagen met standaard verlagingsveren wel of niet doen ???
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”