Versterker premium sound s40MY2004 valt uit

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
mgo-cruiser
Starter

Een zeer vervelende zaak: ik heb in mijn S40 MY2004 het premium sound system, speelt geweldig, maar dat duurt maar 10 min... :(

Als ik +/- 10min rondrij met het volume net over de helft en de bass- en sub-instellingen ook iets over de helft, valt ineens de subwoofer uit en is het geluid uit de andere speakers ook veel minder, dus ik neem aan dat de versterker dan is uitgevallen.

Als ik vervolgens de radio uitzet en 10 min ofzo wacht dan speelt ie weer normaal, dus het lijkt erop dat de versterker overbelast was en tijdelijk in veiligheid was gevallen.

Weet iemand hier raad mee, of is dit normaal? Dat zou ik toch wel een kleine ramp vinden: zo een duur systeem dat je dan niet een beetje mag opendraaien of het valt uit... :(

::cry:
S40 MY2004 2.0D
Gerrit F
2nd Gear member

Klinkt als een föhn die te warm wordt en zichzelf uitschakelt... Zit het met de koeling van de versterker wel goed? (fan - luchtdoorstroming?)
Mitsubishi Lancer LPG • Seat Cordoba 1.6 CLX LPG G3
V40 1.8 LPG G3 • V40 1.8 LPG G3 • V40 1.8 LPG G3

V70 2.4 jan01 mobility LPG G3 nu van mijn ex...
Fiat Cinquecento 94 oftewel V0.7
Daewoo Matiz 01
Fiat Panda 04 met Volvo-V70-knik-achterlichten
Fast Roger
2nd Gear member

Elektronica wat aan mechanische stress onderhevig is (trillen auto, warm koud worden van elektronische onderdelen ) kan na verloop van tijd problemen veroorzaken (losse of "kapotte" soldeerverbindingen).

Als ik je verhaal lees lijkt me dit een van de mogelijke oorzaken. Zeker omdat het probleem pas na 10 minuten begint bij een redelijke belasting.
Een klein haarscheurtje in een van de soldeerverbindingen kan je genoemde probleem al veroorzaken.

Je kunt dit simuleren door bijvoorbeeld de versterker op te warmen met een fohn en kijken wat deze dan doet. Als deze na het opwarmen met de fohn al meteen problemen geeft is het een "los contact" op je print.
mgo-cruiser
Starter

Bedankt voor de reacties, maar als het inderdaad aan een "los contact" ligt, wat kan ik dan het beste doen volgens jullie? Want de dealer gaat daar nie veel aan prutsen denk ik en zal der wel een volledg nieuwe versterker in willen steken... en dat zal weer serieus duiten kosten vrees ik... :(
S40 MY2004 2.0D
Fast Roger
2nd Gear member

Je zou hem uit moeten bouwen en open moeten maken om de soldeerverbindingen te bekijken. Een los contact kun zien omdat dit een soldeerverbinding is waar een "kring" inzit.

Weet niet of jezelf handig bent met solderen? Indien je dat niet bent moet je er niet zelf aan beginnen want dan maak je meer kapot. Dan zul je iemand moeten vinden die dat wel is :8:
Fast Roger
2nd Gear member

mgo-cruiser schreef:Bedankt voor de reacties, maar als het inderdaad aan een "los contact" ligt, wat kan ik dan het beste doen volgens jullie? Want de dealer gaat daar nie veel aan prutsen denk ik en zal der wel een volledg nieuwe versterker in willen steken... en dat zal weer serieus duiten kosten vrees ik... :(
En heb je er nog na gekeken ? Of heb je al een nieuwe gekocht :D
mgo-cruiser
Starter

Fast Roger schreef:
En heb je er nog na gekeken ? Of heb je al een nieuwe gekocht :D
Nee, nog geen tijd gehad, maar de laatste 2 dagen heb ik er ook geen last meer van gehad... erg raar maar als het zo blijft ben ik :D
S40 MY2004 2.0D
Cereal
2nd Gear member
Contacteer:

Even een enorme schop aan dit topic geven.

Na het ombouwen van mijn S60 High-Performance naar Premium incl 300W versterker gebeurt dit bij mij ook wel eens. Ik heb hiervoor ook de software van de HU aan laten passen door de dealer.

Echter alleen als ik nogal 'energieke' muziek op een onbeschaafd hoog niveau afspeel (Jongejonge wat klinkt dat heerlijk, vooraan staan in de Heineken Music Hall is er niets bij) vallen alle speakers behalve de centerspeaker uit.

Dus alles wijst op overhitting, gezien de centerspeaker op de HU zit aangesloten.

Ik heb al zitten denken om de luchtuitlaat van het ventilatiesysteem iets aan te passen zodat ie z'n lucht, of een gedeelte daarvan over de versterker naar achteren blaast.

Zijn er mensen die hier ook last van hebben/hebben gehad? Ik ga er van uit dat er geen soldeercontact probleem is, gezien het systeem 95% van de tijd perfect werkt, en het probleem zich alleen voordoet als het volume bijna op maximaal staat icm. muziek met veel lage tonen.

Graag wat tips/advies of ervaringen, het kan nl. zijn dat het een 'feature' is ipv. een defect.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
Hansworst
2nd Gear member

ik heb hetzelfde "probleem" als ik de boel iets te lang, iets te luid heb staan. Het beschermt je in ieder geval ten dele voor gehoorbeschadiging, dus ik hou het er maar bij dat het voor mij een teken is dat ik de radio weer wat zachter moet doen :)
Volvo S60 '00 2.4 - 170pk - Premium Sound - Half Leer - 17"; Cassiopeia - Richting mod '05
Seat Toledo '02 1.6 16V - inclusief zwembad onder de achtervloer
Peugeot 206 '00 1.6 16V
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”