Reed vandaag over de snelweg in Frankrijk. Buitentemperatuur ongeveer 32 graden, volle zon. Snelheid continu 135 km/h. Af en toe inhouden als er een zondagsrijder (op zaterdag) links reed, maar daarna steeds weer snel op de 135. Airco stond op 22 graden.
Opeens kwam er witte damp uit de middelste twee ventilatieroosters. Ik schrok me een hoedje, dacht meteen aan brand of kortsluiting, maar omdat het niet stonk, vielen die opties snel af. Het gekke was, dat het fenomeen maar af en toe optrad. Ben langzamer gaan rijden, zelfs even gestopt om onder de motorkap te kijken, maar daar zag alles er netjes uit, motor liep als een zonnetje. Dus.... lekkende airco? Hij deed het verder prima, koelde zoals het hoorde. Ben maar rustig doorgereden en op bestemming aangekomen. Hij heeft het daarna ook niet meer gedaan. Maar ik voel me er nu niet erg lekker bij. Wat kan dit geweest zijn ?
Ik vond hier deze post:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... light=damp
Maar waar zit die afvoer precies ? Hoe kan ik die zelf controleren of moet ik daarvoor naar de locale Volvo-dealer ? Graag jullie kennis en reacties, zodat ik niets stukrijd of zo. Daar zit ik niet op te wachten op vakantie.
Witte damp uit luchtroosters
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Dus ik hoef me hier geen zorgen om te maken ? Ik heb liever geen kapotte airco-pomp of zoiets.... dat heb ik al eens eerder meegemaakt, is een prijzig grapje.
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
ik heb het ook wel eens gehad.... en geen problemen verder gehad..
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- Hansworst
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 21.04.2007 - 00:49
Heb het ook een keer gehad in mn vorige auto (sorry, Seat Toledo uit 2002). Schrok ook erg, en dacht aan giftige dampen o.i.d.... Toch maar doorgereden met raampjes open en nooit meer gezien.
Volvo S60 '00 2.4 - 170pk - Premium Sound - Half Leer - 17"; Cassiopeia - Richting mod '05
Seat Toledo '02 1.6 16V - inclusief zwembad onder de achtervloer
Peugeot 206 '00 1.6 16V
Seat Toledo '02 1.6 16V - inclusief zwembad onder de achtervloer
Peugeot 206 '00 1.6 16V
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Dan ga ik me geen zorgen meer maken en met een gerust hart verder rondrijden, met airco aan. Bedankt voor jullie reacties.
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- Fast Roger
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
- Locatie: Made (Brabant)
Ja das ff schrikken die rook uit de roosters. Heb ik ook een keer gehad.......en dan wil je de auto meteen aan de kant zetten :zombiesmile: .
Maar niets om je druk over te maken. Het heeft te maken met de luchtvochtigheid en het condenseren van de lucht door de airco.
Want wat kan er nog meer roken......eigenlijk alleen de ventilator...want de lucht wordt via de luchtkanalen buiten aangezogen. En als de ventilator de geest aan het geven is zal dat geen witte rook zijn maar zwarte rook
Gewoon airco op max en rijden maar........maar dan moet het wel een beetje beter weer worden :hotsun:
Maar niets om je druk over te maken. Het heeft te maken met de luchtvochtigheid en het condenseren van de lucht door de airco.
Want wat kan er nog meer roken......eigenlijk alleen de ventilator...want de lucht wordt via de luchtkanalen buiten aangezogen. En als de ventilator de geest aan het geven is zal dat geen witte rook zijn maar zwarte rook

Gewoon airco op max en rijden maar........maar dan moet het wel een beetje beter weer worden :hotsun:
- EefV
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17.06.2022 - 19:24
- Locatie: Utrecht
Had deze week precies het zelfde. Aantal uren autobaan gereden. Airco max koud. Buiten graadje of 25. Plotseling rook uit de middelste ventilatie roosters. Schrok me te pleuris. Eerste beste afslag genomen. Motorkap open. Niets te zien. Motor loopt als een zonnetje (lpg 420.000km). Airco goed koud.
Uiteindelijk met de airco uit weer de autobaan opgereden en na 5 minuten de airco aangezet. En niet snel daarna weer rook uit de middelste rooster. Bewijs dat het waarschijnlijk aan het airco systeem ligt.
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enigste ben en dat het niets ernstigs is. Bedankt beste volvo-forum gebruikers

Uiteindelijk met de airco uit weer de autobaan opgereden en na 5 minuten de airco aangezet. En niet snel daarna weer rook uit de middelste rooster. Bewijs dat het waarschijnlijk aan het airco systeem ligt.
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enigste ben en dat het niets ernstigs is. Bedankt beste volvo-forum gebruikers


XC70 Summum 3.2 LPG 6cil, 2008, 375.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel LPG 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel LPG 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
- EefV
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17.06.2022 - 19:24
- Locatie: Utrecht
Nog een kleine aanvulling op mn vorige bericht. Onder de motorkap was niets te zien. Echter onder de auto druppelde behoorlijk veel condens water. Logische verklaring voor de "rook" 
XC70 Summum 3.2 LPG 6cil, 2008, 375.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel LPG 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70n 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
V70n bi-fuel LPG 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
- djoey
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 19:25
- Locatie: Amersfoort
Probleem is mij ook eens overkomen. Alle leidingen van de airco kunnen bevriezen. Dat was te minste bij mij het geval, meerdere keren gezocht waar de rook vandaan kwam, maar elke keer niet op tijd.
En 1 keer was ik wel op tijd en zag ik het.
Dit kleine onderdeel aan de linkerkant van de console in het midden.
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... RD30665118
Die was bij mij stuk/ verkeerde waardes. Na het vervangen geen enkel probleem meer.
Als je de auto met Vida uitleest zal hij die ook aangeven.
En 1 keer was ik wel op tijd en zag ik het.
Dit kleine onderdeel aan de linkerkant van de console in het midden.
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... RD30665118
Die was bij mij stuk/ verkeerde waardes. Na het vervangen geen enkel probleem meer.
Als je de auto met Vida uitleest zal hij die ook aangeven.
Volvo S60 - 2.4T - 2001 - Prins lpg vsi 2
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9150
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik heb nog een video van een Airbus A320 die dat ook deed toen we instapten.
In de auto nog nooit meegemaakt maar ik zou me er niet te druk over maken als ik dit allemaal lees.
In de auto nog nooit meegemaakt maar ik zou me er niet te druk over maken als ik dit allemaal lees.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Zowel in de auto (vroegah, met een ongeregelde airco) als in een Airbus 320 (in Alanya, Turkije) megemaakt.JeroenSpock schreef: ↑29.08.2022 - 22:10 Ik heb nog een video van een Airbus A320 die dat ook deed toen we instapten.
In de auto nog nooit meegemaakt maar ik zou me er niet te druk over maken als ik dit allemaal lees.
Met geregelde airco's nooit meer meegemaakt.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Lees mijn topic eens door en het zelfde probleem als Djoey.
Precies de zelfde symptomen alleen viel de airco bij mij uit omdat de verdamper bevroor.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50724
Precies de zelfde symptomen alleen viel de airco bij mij uit omdat de verdamper bevroor.
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50724
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6