Tijdens warm weer (bijv. meer dan 28 graden) is het zeer duidelijk waarneembaar (in de auto, bij stationair draaien) dat de koelventilator aanslaat. Temperatuurmeter staat gewoon zoals het hoort in het midden.
Toen ik onder de motorkap keek kreeg ik de indruk dat koelventilator twee snelheden heeft en dat de tweede snelheid zeer luidruchtig is. Klopt het dat de koelventilator twee snelheden heeft?
Ik heb trouwens een 1.9D (90pk indirecte inspuiting) phase 1 uit 2000. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben?? Wellicht zijn er wat rubbertjes die versleten zijn waardoor het geluid in de auto hoorbaar wordt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Nick
Koelventilator
- Oceanracer
- Geartronic member
Hoor je niet gewoon in eerste instantie de koelvin van de airco draaien? Deze draait namelijk standaard als je de airco inschakelt. Als de motor (te) warm wordt dan gaat ook de koelvin van de radiateur ronddraaien. Misschien dat je dat bedoeld met 2 standen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
Nick V40
- Starter
Daar heb je een goed punt "Oceanracer". Heb ik helemaal niet over nagedacht. Het klopt dat ik de twee standen (of snelheden) heb waargenomen toen ik de airco aan had staan. Ga zeker eens proberen zonder airco.
Blijf ik met mijn vraag zitten wat betreft het geluid (wat dus in de auto) zeer duidelijk hoorbaar (merkbaar) is?? Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Nick
Blijf ik met mijn vraag zitten wat betreft het geluid (wat dus in de auto) zeer duidelijk hoorbaar (merkbaar) is?? Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Nick
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik heb zelf (nog) niet in een V40 gezeten/gereden, dus daar moet ik het antwoord schuldig op blijven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- brambierpul
- 2nd Gear member
Bij mij is die ook zeer duidelijk te horen wanneer de motor stationair draait, maar ik stoor me er niet aan.
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
-
Nick V40
- Starter
Als jij (Brambierpul) dit geluid ook in de auto hoort, zal dit wel zo horen. Heb dit eigenlijk in andere auto's nog niet eerder gehoord, vandaar dat ik benieuwd was naar jullie ervaringen.
Heeft er trouwens iemand ervaring met "zware" omstandigheden voor de koeling van de motor. Ik ga namelijk van het weekend met de auto naar Spanje (gem. ongeveer 35c) en heb gelezen dat er sommige types wat moeite hadden met deze temperatuur en de airco aan. Ik heb zelf een 1.9 indirect ingespoten diesel (90pk) met 240.000km op de klok
Ik hoor graag van jullie!
Nick
Heeft er trouwens iemand ervaring met "zware" omstandigheden voor de koeling van de motor. Ik ga namelijk van het weekend met de auto naar Spanje (gem. ongeveer 35c) en heb gelezen dat er sommige types wat moeite hadden met deze temperatuur en de airco aan. Ik heb zelf een 1.9 indirect ingespoten diesel (90pk) met 240.000km op de klok
Ik hoor graag van jullie!
Nick
- brambierpul
- 2nd Gear member
Vorig jaar met de V40 naar Zuid-Italië geweest met ongeveer dezelfde temperaturen ook met de airco erbij en geen centje pijn. De auto liep prima en de temperatuur was wel wat hoger maar bleef ruim onder het rode en bleef op een constante temperatuur......
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
- laheije
- 4th Gear member
Niets om je druk over te maken met die temperatuur, ik ben al 2 keer naar Kroatie geweest met dezelfde temperaturen en ook nog eens een sleurhut achter de s40 1999 + de airco aan maar de temp. bleef altijd gelijk, niet te hoog dus.
Ik zou me maar niet zo druk maken want er wordt veel verteld wat niet van toepassing hoeft te zijn op je eigen auto.
Ik zou zeggen ga lekker met vakantie en geniet van het uitzicht in je veilige volvo.
Gr. Huub
Ik zou me maar niet zo druk maken want er wordt veel verteld wat niet van toepassing hoeft te zijn op je eigen auto.
Ik zou zeggen ga lekker met vakantie en geniet van het uitzicht in je veilige volvo.
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
Nick V40
- Starter
Bedankt voor jullie reactie's. Ben blij om te horen dat er ook mensen zijn die geen problemen hebben met de koeling van V40.
Ik heb trouwens wel (ook) gelezen dat je ergens een "schot" kan plaatsen in de buurt van de radiateur voor de winter maanden. Indien je deze in de zomer niet zou verwijderen dat hierdoor problemen zouden kunnen ontstaan. Ik heb wel gekeken maar zie volgens mij niks raars. Hebben jullie hier ooit iets van gehoord of gezien??
Groet,
Nick
Ik heb trouwens wel (ook) gelezen dat je ergens een "schot" kan plaatsen in de buurt van de radiateur voor de winter maanden. Indien je deze in de zomer niet zou verwijderen dat hierdoor problemen zouden kunnen ontstaan. Ik heb wel gekeken maar zie volgens mij niks raars. Hebben jullie hier ooit iets van gehoord of gezien??
Groet,
Nick
- laheije
- 4th Gear member
Ja Nick dat is inderdaad zo.
Als je er karton o.i.d. voorzet dan mist de radiatuur de rijwind die voor een deel de koeling vormt, ze hebben niet voor niets een grille voor de radiatuur gemaakt.
Om er in de winter een plaat voor te zetten betekend dat je motor iets vlugger warm wordt, maar als je langere ritten maakt zou ik hier niet voor kiezen, trouwens heden ten dage is dit denk ik ook niet echt meer nodig de motors zijn nu vlug op temperatuur, uitzonderingen daar gelaten.
Als de grille vrij is tot aan de radiatuur dan hoef je geen problemen te verwachten.
Huub
Als je er karton o.i.d. voorzet dan mist de radiatuur de rijwind die voor een deel de koeling vormt, ze hebben niet voor niets een grille voor de radiatuur gemaakt.
Om er in de winter een plaat voor te zetten betekend dat je motor iets vlugger warm wordt, maar als je langere ritten maakt zou ik hier niet voor kiezen, trouwens heden ten dage is dit denk ik ook niet echt meer nodig de motors zijn nu vlug op temperatuur, uitzonderingen daar gelaten.
Als de grille vrij is tot aan de radiatuur dan hoef je geen problemen te verwachten.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
Nick V40
- Starter
Hallo allemaal,
Weer terug van vakantie (Spanje) en helemaal geen problemen gehad (meer dan 4000km gereden in 2 weken) met mijn V40. Gewoon een top auto! Temperatuur bleef helemaal constant zowel met airco aan, door de bergen en met een buitentemperatuur van +35 graden.
Bedankt voor jullie reacties!!
Groet,
Nick
Weer terug van vakantie (Spanje) en helemaal geen problemen gehad (meer dan 4000km gereden in 2 weken) met mijn V40. Gewoon een top auto! Temperatuur bleef helemaal constant zowel met airco aan, door de bergen en met een buitentemperatuur van +35 graden.
Bedankt voor jullie reacties!!
Groet,
Nick