Ik heb een autoradio die uitgaat wanneer ik het volume wat hoger instel. Dit gebeurt ook wanneer de motor draait. Tevens heb ik een spanning gemeten op de accupolen van iets meer dan 14 volt met draaiende motor en 12,5 volt wanneer de motor uit staat. Lampen en radio aanzetten geeft bijna geen spanningsval. Ook heb ik de zekering van de radio vervangen voor een wat zwaardere nieuwe. Weer geen verandering. Ik heb ook nog gekeken naar wat er met de spanning gebeurt als ik de radio steeds harder zet; nagenoeg niks dus.
De zes originele speakers zitten er in (vier in de deuren, twee in het dashboard). De radio is nagenoeg nieuw van Sony.
Wie heeft de oplossing voor mij, ik snap er niet veel van?
Groeten Renaud
Autoradio die uitgaat bij hoog volume
- Bart
- 8th Gear member
klopt, probeer eens de massadraad aan de aansteker te leggen.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik heb het idee dat het uitvallen in de voeding van de radio zit. Ik denk dit omdat de radio uitvalt bij een hoog volume. Bij een hoog volume moet de versterker hard versterken en heeft daarvoor veel energie nodig. Deze energie haalt hij uit de voedingskabels erheen. Naarmate deze voedingskabel dunner is kan deze minder energie transporteren. Het zou dus interessant zijn om bij de aansluiting van de voeding op de radio te meten wat er gebeurd als je het volume opschroeft. Ik vermoed dat een dikkere voedingskabel leggen wonderen doet. Dit natuurlijk samen met een goede massa/aarde verbinding!
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Wordt de radio (o.a. de koelribben) erg warm? In mijn V70 (met HU1205) wordt alles altijd erg warm, dus de ventilatie achter het dashboard zal wel te wensen overlaten. (CD's komen er altijd ruimschoots handwarm uit)
Als je zes luidsprekers op vier uitgangen hebt, zijn er twee uitgangen (=eindversterkers) dubbel belast.
Misschien is er een temperatuurbeveiliging in de radio die ingrijpt?
Koppel eens twee luidsprekers los......
PS.
De zekering is nooit een restrictie, behalve als ie doorgaat......
Als je zes luidsprekers op vier uitgangen hebt, zijn er twee uitgangen (=eindversterkers) dubbel belast.
Misschien is er een temperatuurbeveiliging in de radio die ingrijpt?
Koppel eens twee luidsprekers los......
PS.
De zekering is nooit een restrictie, behalve als ie doorgaat......
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Als de kabels een probleem zouden zijn zou je dit eerst in de verlichting en het display van de radio moeten zien. De verlichting "beweegt" dan ritmisch mee op de muziek.
De accuspanning van 14V bij draaiende motor is geen probleem omdat de radio beschikt over een spanningsstabilisator (mooi scrable woord trouwens) die ervoor zorgt dat de spanning in de radio het juiste niveau blijft behouden.
De zekering zou ik weer vervangen voor de orginele waarde omdat anders je radio kapot kan gaan als er eens "echt" iets aan de hand is.
Ik denk eerder dat dit een warmte probleem is van de eindversterkers in de radio waardoor deze in de beveiliging gaat.
Je hebt het over 6 speakers maar je schrijft niet hoeveel uitgangen dat je radio heeft. Ik neem aan 4 (2 front, 2 rear). Je zou even de ohmse weerstand moeten meten van de speakers, want hier zou wel eens het probleem kunnen zitten. Een normale eindversterker heeft een uitgangsweerstand van 4 ohm. Dat wil dus zeggen dat er speakers van 4 ohm op aangesloten moeten worden. Is deze weerstand nu lager, dan moet de versterker meer vermogen zelf dissiperen waardoor deze te warm wordt (zeker bij volle uitsturing).
Dus ff weerstand meten...........want "meten is weten"
De accuspanning van 14V bij draaiende motor is geen probleem omdat de radio beschikt over een spanningsstabilisator (mooi scrable woord trouwens) die ervoor zorgt dat de spanning in de radio het juiste niveau blijft behouden.
De zekering zou ik weer vervangen voor de orginele waarde omdat anders je radio kapot kan gaan als er eens "echt" iets aan de hand is.
Ik denk eerder dat dit een warmte probleem is van de eindversterkers in de radio waardoor deze in de beveiliging gaat.
Je hebt het over 6 speakers maar je schrijft niet hoeveel uitgangen dat je radio heeft. Ik neem aan 4 (2 front, 2 rear). Je zou even de ohmse weerstand moeten meten van de speakers, want hier zou wel eens het probleem kunnen zitten. Een normale eindversterker heeft een uitgangsweerstand van 4 ohm. Dat wil dus zeggen dat er speakers van 4 ohm op aangesloten moeten worden. Is deze weerstand nu lager, dan moet de versterker meer vermogen zelf dissiperen waardoor deze te warm wordt (zeker bij volle uitsturing).
Dus ff weerstand meten...........want "meten is weten"

- renaud
- Starter
Bedankt voor de reacties
Ik ga eerst dat testje met de "betere" massa en de plus doen. Dat verhaal van de weerstand van de speakers is mij bekend. Wordt eigenlijk impendantie genoemd
maar om dat te meten is ff lastig. De weerstand over een spoel kan je niet zomaar meten door er een multimetertje aan te hangen zonder dat ie belast is. Meestal staat het er ook gewoon op. Kortom daar heb ik minder zin in en ik ging er stiekem vanuit dat een standaard volvoradio een zelfde soort eindtrap zou hebben als een halfordsradiotje.
Eerst ff een weekje sabbatical en de radio nog wat minder hard.
Ik ga eerst dat testje met de "betere" massa en de plus doen. Dat verhaal van de weerstand van de speakers is mij bekend. Wordt eigenlijk impendantie genoemd

Eerst ff een weekje sabbatical en de radio nog wat minder hard.
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 170PK automaat
Volvo 940 Estate GL 2.3i 131PK
Citroën XM 3.0i V6 170PK
Citroën XM 2.0i 122PK
Volkswagen Golf II 1.8i 90PK
Volvo 940 Estate GL 2.3i 131PK
Citroën XM 3.0i V6 170PK
Citroën XM 2.0i 122PK
Volkswagen Golf II 1.8i 90PK
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Dat ze dezelfde uitgangstrap hebben kun je niet zomaar vanuit gaan.
Als er een probleem is met de bedrading merk je dat in eerste instantie al aan de verlichting display van je radio.
De "impedantie" die op een speaker aangegeven staat is gelijk aan de ohmse belasting die een speaker vormt voor een versterker.
De impedantie van de speaker (spoel) kun je gewoon meten met een multimeter. Deze zal voor gelijkspanning een impedantie laten zien van 4ohm (afhankelijk van de speaker). Deze impedantie zal hoger worden naarmate de frequentie van je signaal hoger is (impedantie -> Xl=w.L = 2.pi.f.L, f= frequentie en L= spoel inductie).
Ga maar eerst eens een weekje sabbatical en dan horen we het nog wel
Als er een probleem is met de bedrading merk je dat in eerste instantie al aan de verlichting display van je radio.
De "impedantie" die op een speaker aangegeven staat is gelijk aan de ohmse belasting die een speaker vormt voor een versterker.
De impedantie van de speaker (spoel) kun je gewoon meten met een multimeter. Deze zal voor gelijkspanning een impedantie laten zien van 4ohm (afhankelijk van de speaker). Deze impedantie zal hoger worden naarmate de frequentie van je signaal hoger is (impedantie -> Xl=w.L = 2.pi.f.L, f= frequentie en L= spoel inductie).
Ga maar eerst eens een weekje sabbatical en dan horen we het nog wel