Ervaringen V50 1.6D van forumgebruikers

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Mijn vrouw moet een andere lease auto uitzoeken. Nu denken aan een V50 of een volgehangen Golf sportsline/ businessline 2.0tdi 140pk.

Het budget om een V50 uit te zoeken kan net. Het zal dan gaan om een V50 Edition1 1.6D.

Graag zou ik ervaringen van forumgebruikers willen hebben of deze motor het kan 'trekken' Ik heb er nog niet in gereden, maar de motor lijkt me ondermaats voor toch wel deze zware auto. Hopelijk zit ik ernaast en rijdt deze auto gewoon erg goed met deze motor?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

"cynische mode aan" Zou het niet verstandig zijn om haar zelf een proefrit te laten maken??? " cynische mode uit "

Dat gezegd hebbende zou ik je adviseren even een beetje rond te neuzen. deze vraagstelling is al vaker aan de orde geweest. het hangt heel erg van je rijstijl en wensen af. wil je gewoon mee gaan in het verkeer, dan schijnt de 1.6 het helemaal niet zo gek te doen. wil je een beetje meer, dan is de 2.0 wel het minimum.
overigens: wat dacht je van rijcomfort? de tdi nagelt er vrolijk op los en ik denk dat de stoelen van de V50 echt wel iets meer bieden. maar zoals gezegd: er kan maar 1 iemand de juiste keuze maken en dat is degene die er mee op pad mag/ moet. ik zou dus beide auto;s gewoon rijden en dan datgene de doorslag laten geven wat mij zelf het zwaarste weegt!

suc6 met de keuze.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
karel appel
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 21.06.2007 - 23:04

Ik heb net m'n VW GolfV 1.9 TDI Sportsline na 3 1/2 jaar ingeleverd voor een V50 edition ll 1.6D. Ik ben hem net (rustig) aan het inrijden.... 19 juli afgeleverd, 2 dagen oud... maar hij trekt als een lier... fluitende turbo.... rijd rustig.... voelt goed aan qua sturen... zit lekker en schakeld perfect...

Het verschil met een GolfV sportline of een V50 is toch groot.... de V50 is toch een stuk comfortabeler en rijd vergeleken met de Golf als een tank... (met andere woorden) hij voelt veilig aan.....

De luxe welke je in de GolfV sportsline hebt.... heb je ook in de V50 editions; gescheiden airco, LM velgen, goede gevormde stoelen, leren stuur, regensensor etc.... maar in de V50 heb je veel meer ruimte, en de auto is veel stiller....

ik zou gaan voor de V50, net zoals je onderschrift.... V50 1.6D met comfort... je mag toch niet harder dan 120..... :magnifyglass:
Volvo V50 1.6D MY 2008 editionll Black Sapphire Metallic, Off Black leder, Spartacus 17";.... en liever een V50 dan een W50
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Kan ik me helemaal achter voegen. Je moet de 1.6 wel een beetje leren berijden (wat meer schakelen en niet te snel opschakelen), maar dan gaat het prima. Ik heb iig geen klachten dat ik niet met het verkeer kan meekomen.
Gebruikersavatar
rippin P
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 21.05.2007 - 22:51

ik heb een tijd geleden op 1 dag gereden in de V50 1.6D en een Octavia 2.0TDI.

De 1.6D van volvo is een hele beschaafde motor. Zonder het te merken koers je lekker door!
De 2.0 TDI is veel meer sensatie. Best leuk voor een dagje, maar voor dagelijks gebruik......

En de V50 is veel mooier! mijn 1.6D komt vrijdag... :D
Gebruikersavatar
patrice
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 05.06.2007 - 21:35
Locatie: REBECQ

hallo,
gewoon voor de volvo gaan, comfort, afwerking, stoelen,... is veel beter dan in een vw golf
de v50 straalt ook meer standing uit, vind ik persoonlijk toch...
ik ben nu met vakantie geweest met de volvo en kan je laten weten dat het een zeer goede , en soepele motor is... en dat niet veel verbruikt.
gewoon niet te vlug doorschakelen naar de vijfde versnelling en dan is alles prima met deze wagen...
groetjes
V70R-obert schreef:Mijn vrouw moet een andere lease auto uitzoeken. Nu denken aan een V50 of een volgehangen Golf sportsline/ businessline 2.0tdi 140pk.

Het budget om een V50 uit te zoeken kan net. Het zal dan gaan om een V50 Edition1 1.6D.

Graag zou ik ervaringen van forumgebruikers willen hebben of deze motor het kan 'trekken' Ik heb er nog niet in gereden, maar de motor lijkt me ondermaats voor toch wel deze zware auto. Hopelijk zit ik ernaast en rijdt deze auto gewoon erg goed met deze motor?

Alvast bedankt.
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Het zijn inderdaad totaal verschillende motoren. Volkswagen ( nog ) pompverstuivers en Volvo de Franse PSA common rail motor. Ik heb zelfs sinds twee maanden de 1.6D Edition 1. Ik reed hiervoor een 2.2 ltr benzine. Je zou zeggen: een enorm verschil.

In het dagelijkse (drukke) verkeer vind ik de 1.6 echter voldoende rap. Ik heb nooit problemen. Wij begonnen overigens met proefritten in de V 50 2.0D. Pas in laatste instantie ben ik ook in de 1.6 D gaan rijden. De 2.0 is veel rapper, dat wel. Nogmaals: voor mij is de 1.6 snel zat. Opvallend in positieve zin vind ik het extreem lage verbruik van de 1.6. Ik haal een gemiddelde van 1 op 19. Het moet gezegd, dat dat wel veel snelweg is en vrijwel geen stadsverkeer. Ook altijd ritten van minstens 50 kilometer en zelden harder dan 140 km/u.
Spoetnik72
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.06.2007 - 22:50

Ik heb ook een 1.6D Edition I.
De motor bevalt mij prima. Ik had ook bedenkingen bij de 1.6, maar het valt mij 100% mee. Uiteraard is het afhankelijk van wat je erme wilt, maar je kunt prima met het verkeer meekomen. Als vervangende auto krijg ik wel eens een 1.8 benzine mee, die is duidelijk minder makkelijk te rijden.
Het dieseltje loopt 190, snel zat voor mij in ieder geval.
V50 BRILLIANT BLEU
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 12.07.2006 - 21:19
Locatie: Den Bosch

67000 km in 14 maanden, met veel plezier, alleen acceleren vanaf > 150 verloopt wat trager. Maar wie rijdt dat nu dagelijks?
V50 1.6 D, Savile Grey Ed II RTI
Cacao Brown-interieur, Nordic Light Oak-inleg, Spartacus-velgen, roofrails
Maart 09
(voorheen V50 Brilliant Blue juni 06 t/m feb 09 :179000 km)
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Bedankt voor de reakties tot dusver. Mocht het zover komen is Rica snel gevonden om voor 800,- de motor te chippen naar 135pk/ 292 nm.

Als door Sanco gesteld moet ze er natuurlijk zelf in rijden. Het is een klus om een auto uit te zoeken, elke ervaring die ze daarin mee kan nemen pakken ze niet van je af. In 1997 had ik een Ford Mondeo diesel met 90pk. Met dit apparaat moest ik dagelijks van Groningen naar Enschede. Door het gebrek aan vermogen was deze auto ronduit gevaarlijk. Antaciperen door snelheid te maken en inhalen was onmogelijk. Nu is 109pk op het gewicht van de V50 ook niet veel, daar zat dus een beetje mijn angst.

En die is weggenomen.....
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Tuurlijk gaan voor de V50,

En dan door naar Hartog Tuning voor een tuning op maat en naar wens!, die van mij wordt van de week gedaan dan hoor je het resultaat :wink:
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Nu is 109pk op het gewicht van de V50 ook niet veel, daar zat dus een beetje mijn angst.
als je die angst hebt, ga dan voor de 2.0D het vermogen heb je niet nodig, maar kant verdomd makkelijk zijn in bepaalde situaie's
Antaciperen door snelheid te maken en inhalen was onmogelijk
je kies voor veiligheid, je kiest dus Volvo!! waarom dan bezuinigen op net dat meetje meer "veiligheid"
ik heb ook proef-gereden in de 1.6 D & en de 2.0 D en t'ja die 1.6 is het net nie!!
die 2.0 geeft een rustiger /comfortabeler rij gedrag, en je hebt nog wat over als het echt nodig mocht zijn! is toch een veilig gevoel!!

Henk.
460 1.7 GL bj. 1990
V40-2.0 ph.2 bj 6-2000, tot 4-jan-2008
Nissan QQ 2.0 dCi Teckna 2008( van 01-2008 / 07-2016
Nissan Qashqai 1.5 Dci Connect Edition-9-2015 ( van 07-2016 / 03-2021)
Nissan Juke N-design 08-2020 (van 03-2021 / 08-2023)
Volvo XC40 T2 Business Pro van 05-2021 ( v/a 08-2023)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

De golf heeft een heerlijke hoeveelheid koppel. Ik heb dezelfde motor in een Seat Altea gehad. Als het kiezen is tussen beide dan zou ik persoonlijk zeggen een volgeladen Golf 2.0 tdi ipv een in mijn ogen wat trage V50 1.6D. Indien een V50 2.0D kan dan zeer zeker die.
Ik zou de 6e versnelling missen. Chippen is leuk, maar toch. Dan heb je al bijna het prijsverschil met een V50 2.0D eruit. Het is maar net wat je wilt. Een V50 is zeker geen erg ruime auto, maar wel een mooie, misschien een C30 2.0D ??
Wil je rustig schakellui rijden dan is de 2.0D erg lekker. Verbruik is wel een stuk hoger dan de 1.6. Met mijn Seat heb ik over ca 125000 km een gemiddelde behaald van 1:14 bij een behoorlijke rijstijl met erg veel snelweg.

De stoelen van een VW sportline zitten goed. De overige stoelen zijn niet mijn ding.

Succes en ga met beide rijden

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

1.6D is een prima motor, de auto komt er goed mee door het verkeer en is zeker niet de langzaamste. Ik heb met een C30 2.0D gereden en die is inderdaad sneller, maar dat merk je vooral boven de 70/80 km/u. Het verbruik van de 1.6D is veel beter 1:19 is geen enkel probleem, als je je heel rustig houdt (niet harder dan 110) en constant kan blijven rijden is beter dan 1:20 ook geen enkel probleem al zal dat niet veel voorkomen.
Verder, betere stoelen dan in een Volvo kom je niet tegen bovendien is de auto lekker stil (vond de 2.0D wat brommerig) en voelt erg solide aan.
Even over een Volkswagen, ik heb kort geleden op vakantie 8 dagen met een Volkswagen gereden (Polo dat wel) maar vond het bepaalt niet vervelend dat ik hem weer in mocht leveren. 1.2 is niet vooruit te branden, stoelen zijn waardeloos (langer dan een uur inzitten is onmogelijk) en werkelijk alles wat kan rammelen, knarsen, piepen en ratelen, doet dat ook.
V60 D4 Kinetic
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

Let faith decide.... gooi een munt . Kop is 1.6 d, en Let is 2.0 d. . De beide motoren hebben hun voor en nadelen . Kan ook altijd is de review lezen op top gear van beide motoren. Die mannen zijn toch meestal heel streng maar rechtvaardig en eerlijk.
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
s40driver
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 21.01.2007 - 13:55

Ik rij zelf met een 1.6D en deze bevalt goed, bij mijn vorige werkgever reed ik een Mondeo 2.2 (let op! 400 NM / 155 PK). Stond ook voor de keuze van een 1.6 of een 2.0 en heb de meerprijs van de 2.0 geinvesteerd in Xenon, en kan nu overal dankzij goed zicht s'nachts op kleine binnenwegen comfortabel en snel rijden. Je moet de motor wel op toeren houden..............

Let wel 109 pk was 10 jaar geleden een utopie voor een diesel............ En een 1.6-16v benzinemotor heeft ten opzichte van 10 jaar geleden nog steeds hetzelfde vermogen....................dus waar hebben we het over............
lbe
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 27.11.2006 - 13:14

Ik heb zelf een V50 1.6D maar voor deze auto een V50 2.0D gereden. Het verschil is duidelijk merkbaar. Toch moet je je afvragen hoeveel je hier van merkt nadat je 2 maanden in een 1.6D hebt gereden. De auto kan prima meekomen met de rest van het verkeer.
Gebruikersavatar
BeePke
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 12.06.2007 - 13:12
Locatie: Volvo-land Belgïe

Ik heb toch een 2.0D besteld, kwestie van mezelf eens te verwennen ;-)
2x Made in Belgium
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”