Verhoogd stationair en foutmelding

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
RvdW
1st Gear member

Nou ik geloof dat ik de 3 maanden garantie op m'n zojuist aangeschafte Volvo nog wel nodig ga hebben.

Ik heb de S60 nu 3 dagen waarin hij uitstekend start en loopt, maar gisteren merk ik dat hij ineens veel langer verhoogd stationair begint te lopen als ik hem start.

De eerste dagen was het: starten > meteen 800 rpm stationair draaien, nu blijft hij ineens een 20 seconden 1600 rpm draaien voordat hij terugzakt naar het normale stationair toerental van een dikke 800 rpm.

En vanochtend krijg ik de melding "Motor management service vereist"...

Daar wordt ik ook niet vrolijk van, weet iemand wat dit kan zijn?
Oceanracer
Geartronic member

Nog voor dat ik weet wat voor motor je hebt... laat me raden:

Het zal ongetwijfeld een benzine zijn, dus 140 of 170 pk met bouwjaar 2000 of 2001 (vroeg 2002 zou ook nog kunnen). Waar heb je dan last van? Een defecte ETM. Althans, hij is in verre staat van ontbinding, zeg maar. ETM staat voor electronisch gasklephuis. Gebruik de zoekfunctie van dit forum even, en je zult versteld staan over de beschikbare informatie.

Hoor ik nog even of de brandstof en bouwjaar overeenkomem met mijn gevoel?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
RvdW
1st Gear member

Oceanracer schreef:Hoor ik nog even of de brandstof en bouwjaar overeenkomen met mijn gevoel?
Bijna goed: Het is een 2.4 benzine 140 PK uit 2003 met 118.000 km op de teller.

Ik heb alle 12 pagina's van dit S60 forum door zitten spitten en het woord "gasklephuis" ben ik al vaker tegengekomen dan dat me lief is.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat het enthousiasme over deze schitterende auto na 2 dagen (afgelopen zaterdag gekocht) nu al volledig tot een dieptepunt is gedaald...... :(

Toen ik de auto vol trots aan een kennis liet zien kwam hij erachter dat de onderkant van het blok nat is en dat er oliedruppels aanhangen. De wagen is destijds nieuw gekocht en keurig in onderhoud geweest bij Niham in Den Haag, dus die maar 's even gebeld voor wat info omtrent de historie.

Weten die GVD te melden dat er in januari 2007 een drijfstanglager en een carterpakking is vervangen......

Nou heb ik dus meteen iedere vorm van vertrouwen in die auto verloren. Wat kan er in vredesnaam met zo'n Volvo gebeurd zijn als er na een ton al nieuwe drijfstanglagers in moeten??? Dit zal wel via het carter gedaan zijn en wellicht is de pakking niet goed gezet en lekt hij dus nu, maar het kan nu ook makkelijk veel erger zijn. En wat brengt de toekomst me nu? Het vervangen van een drijfstanglager hoeft misschien geen probleem te zijn mits goed uitgevoerd maar wie zegt me dat deze motor niet 1 week na de garantieperiode in de stront draait? En wat is er aan de hand geweest waardoor de lagers vervangen moesten worden? Hoe is de conditie van de krukas lagertappen als de drijfstanglagers blijkbaar beschadigd waren?

De auto loopt nu keurig netjes en bij Niham verzekerde ze me dat als er nog problemen met dat lager waren dit binnen een half jaar echt wel naar boven zou moeten komen. Maar wie zegt me hoeveel er sinds die reparatie nog mee gereden is???

Zo blij & trots als ik zaterdag was, zo teleurgesteld ben ik nu met deze auto, de lol is er meteen af.... :cry:

Ik hoop van harte dat het autobedrijf waar hij vandaan komt zich niet aan hun verantwoordelijkheden onttrekt (van Pelt te Ridderkerk, 3 maanden volledige garantie) en hun afspraken nakomt want anders heb ik een groot probleem.
Jan S60
1st Gear member

Oceanracer schreef:Nog voor dat ik weet wat voor motor je hebt... laat me raden:

Het zal ongetwijfeld een benzine zijn, dus 140 of 170 pk met bouwjaar 2000 of 2001 (vroeg 2002 zou ook nog kunnen). Waar heb je dan last van? Een defecte ETM. Althans, hij is in verre staat van ontbinding, zeg maar. ETM staat voor electronisch gasklephuis. Gebruik de zoekfunctie van dit forum even, en je zult versteld staan over de beschikbare informatie.

Hoor ik nog even of de brandstof en bouwjaar overeenkomem met mijn gevoel?
Zeer vreemd, ik heb onlangs het gasklephuis van mijn S60 (2001, 2.4 LPI, 140 pk - 138.000 km) laten vervangen (750 € incl. BTW), en een paar ritten later steeg mijn toerental ook plots van het normale naar 2000...

Zou volgens iemand van bij Volvo Rutten (B) ook kunnen liggen aan valse lucht, wat dat ook moge betekenen.

De laatste dagen gedraagt de S60 weer volledig normaal.
Ludo
6th Gear member

Jan S60 schreef: Zou volgens iemand van bij Volvo Rutten (B) ook kunnen liggen aan valse lucht, wat dat ook moge betekenen.
een los of gescheurd vacuumslangetje.
dat kun je meestal al horen als je de motorkap opendoet met draaiende motor.
je hoort dan een luid sissen.
:wink:
tommytommy
4th Gear member

Check IDD eens de slangetjes van oa je luchtfilterhuis naar je sprijtstuk.

Bij mij was dat slangetje los..(wat niet zo raar is als je ziet hoe het erop zit)

Wat er gebeurde is dat hij instabiel begon te rijden..vooral erg vervelend als ik file moest rijden.

Gr Tommy
RvdW
1st Gear member

Toch maar even langs Volvo de Jong in Barendrecht gereden voor een check:

Foutmelding op motormanagement blijkt een defecte rempedaal positiesensor te zijn, komt vaker voor en kost 101 euro ex BTW en is in een half uurtje vervangen. Deze foutmelding heeft ervoor gezorgt dat het management systeem in een soort van "noodprogramma" komt wat het stationair toerental opkrikt.

Gasklephuis geeft geen enkele foutmelding maar er werd geadviseerd deze te laten reinigen.

Olielekkage bleek mee te vallen, het blok was kurkdroog alleen zat er een warmtewisselaar tegen het carter gemonteerd welke langs de aansluiting lekte, kwestie van een o-ringetje.

En de voorste draagarmrubbers waren zeer slecht en moeten vervangen worden.

Al met al de bekende problemen???
arnoud
8th Gear member

Als je een 2003 benzine exemplaar hebt zou je in ieder geval niet gevoelig moeten zijn voor het gasklephuis/ETM probleem, dat was ondertussen al opgelost toen jouw auto van de band liep...

Ik ga er van uit dat je je voor (bijna) niets zo hebt opgewonden, en dat je na die reparaties prima kunt rijden in je S60.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
tommytommy
4th Gear member

Draagarm rubbers zijn ook een bekend probleem.

Die zullen zo`n 100-150dkm meegaan.. gewoon bij de dealer nieuwe erin laten zetten.

Gr Tommy
Oceanracer
Geartronic member

Wat Arnoud al aangeeft, is het ETM probleem in elk geval niet het jouwe. Dat scheelt in elk geval weer. Het was ook maar een wilde gok. :) Overigens geeft een defecte ETM in het begin nog geen melding. In een later stadium gaat ie ook op noodloop over, met foutmelding(en).

Draagarmrubbers is drama bij S60/V70/S80. Net als portiersloten en motorrubbers. Die sensor van je rempedaal heb ik hier ook al geregeld bij anderen op het forum langs horen komen. Dat drijfstanglager blijft een vreemd verhaal al zijn er wel veel S60-ers met trillende voortrein waarbij van alles wordt geprobeerd om dit te verhelpen. Het kan natuurlijk ook gewoon een maandag-morgen-lager geweest zijn. Hoewel ik ook wel (mindere) verhalen hoor over Niham, mag je er toch vanuit gaan dat wanneer dit is vervangen/gerepareerd dat je hier geen problemen meer mee hoeft te krijgen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”