Koplampwisser draait de verkeerde kant op!!

Voor kenners: de "Roffel"
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

Ik kwam er van de week achter dat 1 van mijn koplampruitenwissers het niet deed. Ik heb hier nooit aandacht aan geschonken,want ik dacht dat ze bij het sproeien altijd prima werkten.

Nu zag ik dat de stekker onder de motorkap los lag. Klein probleem leek het dus. Aangesloten en na het sproeien blijkt dat de wisser de verkeerde kant opdraait. Naar beneden dus....

Betekent dat dat de verkeerde motor in de wisser geplaatst is? Ofwel zit er een rechter motor in de linker wisser? of is het een kwestie van verkeerd gemonteerd? Een berekening bij de garage bleek 300EUR incl montage te kosten voor alleen het motortje.... Dat vind ik dus iets te veel van het goede.

Iemand een idee of ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

staat de spanning wel goed om, als min en plus omgewisseld zijn dan kan de motor ook verkeerd om lopen.
Anders zou je zelf een kunnen kijken of je zelf de motor kan demonteren en weer terug plaatsen.
Weet niet hoe het zit met een 850/v70, maar die ouwetjes zijn net lego(ja ik heb vandaag weer lekker zitten legoën)
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

die stekkers passen maar op één manier geloof ik en t maakt niet uit ofde spanning verkeerd om zit want het motortje werkt maar één kant op, denk dat inderdaad de verkeerde kant gemonteerd zit. deed ie t eerder wel of heb je de auto net pas? misschien ooit gerepareerd door iemand die t niet kende, ze zijn best veraderlijk want ze zien er hetzelfde uit, alleen de beugeltjes zijn anders en er staan niet altijd een L en R op
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

Inderdaad, ik heb de auto nu een aantal maanden. Ik nam zelf aan dat die dingen het gewoon deden, totdat ik er laatst een keer naar keek en toen bleek dat er 1 afgekoppeld was. Nu vermoed ik inderdaad dat 1 van de motoren een keer vervangen is en dat daar een fout mee gemaakt is. Weet iemand waar je goed(koop) een dergelijk motortje vandaan kunt halen? Ik vind namelijk 300 EUR voor een dergelijk klein euveltje wel erg drastisch...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb niet zo veel verstand van auto-elektrotechniek, maar voor zover ik weet is de accu van een auto altijd gelijkstroom. De draairichting van een gelijkstroomelektromotor zelf is in elk geval wel degelijk afhankelijk van de poolaansluiting. Het maakt zeker uit voor de draairichting van de motor of de stroom eerst door het anker stroomt en dan pas door het veld, of andersom. Dus als mijn veronderstelling van de gelijkstroom in een personenauto deugt, zou het omdraaien van de stekker (en als dat niet lukt in elk geval de + en - op een andere manier zien om te keren) wel degelijk tot gevolg hebben dat de wissermotor (weer) andersom draait.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

precies mijn gedachte Oceanracer
Misschien even de stekker modificeren dus.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Verkeerde wisserarm gemonteerd?
Bij de S80 zijn de wisserarmen ook niet gelijk, en draaien beide in tegengestelde richting van elkaar.

Hoe het bij de andere modellen is weet ik niet, het is maar een suggestie. :roll:
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

De wisserarmen zijn wel goed. Ik heb inderdaad 2 verschillende, maar ik vermoed dat de motor een keer vervangen is geweest omdat deze kapot was en ik ben bang dat ze toen de verkeerde motor hebben gemonteerd.

Heeft iemand een goed idee waar te halen en hoe duur?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Autorima. In elk geval goedkoper dan de dealer. Gewoon even bellen of mailen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Doe er dan nog een wisserarm van hetzelfde type op die in de goede stand meedraait, dan is het probleem ook opgelost. Hoef je de bumper er ook niet af te slopen om een andere motor te monteren.
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

Frumpy schreef:Doe er dan nog een wisserarm van hetzelfde type op die in de goede stand meedraait, dan is het probleem ook opgelost. Hoef je de bumper er ook niet af te slopen om een andere motor te monteren.
Frumpy, dank voor je advies. Ik denk zelf dat dat echter geen zin zal hebben.

Om de situatie nog even kort te schetsen, de armen en wissers zitten goed. Beiden staan goed op de koplamp. Het probleem zit hem in het asje.. Dat draait de verkeerde kant op... Daardoor draait de wisser dus verkeerd om en daardoor niet over de koplamp.

Autorima viert helaas vakantie, dus zal even opzoek gaan naar een andere onderdelenleverancier. Ben benieuwd wat de kosten zullen bedragen...

En wat betreft de montage denk ik dat daarvoor het verwijderen van de koplamp voldoende was aldus de dealer... Weet iemand dat?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Anders zou ik mijn licht eens opsteken bij een plaatselijke schadehersteller. Deze zijn veelal voordeliger dan de dealer en hebben (zeer) veel ervaring met voorschades, dus ook met koplampwissers. Gewoon even bellen of langsrijden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

Goed idee! Wellicht dat zij precies weten hoe ik daar het beste mee om kan gaan.... Ga er morgen eens langs.
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

Inmiddels enkele schadeherstellers gehad, maar ze moesten allemaal het motortje bestellen a 250 euro ongeveer. Da's wel erg veel van het goede. Ik kan wellicht de draden doorknippen en de plus en min omdraaien, maar heeft iemand enig idee of dat werkt? Of slaat het motortje dan kapot?
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

autorima of boy geenacker, kosten ongeveer 30 piek gok ik. wat je ook doet geen 250 euro betalen!!!
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

Gisteren bij Autorima geweest. hadden ze er 1tje, maar deed het 90% zeker. Zou me 45 euri kosten.... Alleen, dan heb ik nog een probleem... Dat ding inbouwen schijnt een hels karwei te zijn. Bumper eraf, evt lamp eruit en dan kan je erbij.... Daarom misschien gewoon puls en min omdraaien?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gewoon stekkers eraf. Waarom al die moeite? Het sneeuwt hier toch nooit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

ach k heb zelf een bumper met wissers gemonteerd acteraf, en zelfs nog 850 motortjes pas moeten maken, de x70 motortjes waren op. kostten toen nog 30 euro maar rima is ook niet altijd even goedkoop, daarom koop ik vaak dingen nieuw. maar dat monteren was niet zo moeilijk, denk dat t nog geen 2,5 uur was met twee man en powertools. of inderdaad de stekker eruit, zo belangrijk is het niet
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

j_metselaars schreef:Inmiddels enkele schadeherstellers gehad, maar ze moesten allemaal het motortje bestellen a 250 euro ongeveer. Da's wel erg veel van het goede. Ik kan wellicht de draden doorknippen en de plus en min omdraaien, maar heeft iemand enig idee of dat werkt? Of slaat het motortje dan kapot?
Hoe zou deze kapot kunnen slaan? Hij draai nu toch de verkeerde kant op? Ik zou niet weten wat er dan mis zou kunnen gaan als ie, zoals verwacht, in ene de andere kant opdraait. Het lijkt mij dat als het motortje de andere kant op draait, ook de wisser andersom werkt. Maar misschien is dat te kort door de bocht.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
j_metselaars
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 29.04.2007 - 21:50

Oceanracer schreef:Hoe zou deze kapot kunnen slaan? Hij draai nu toch de verkeerde kant op? Ik zou niet weten wat er dan mis zou kunnen gaan als ie, zoals verwacht, in ene de andere kant opdraait. Het lijkt mij dat als het motortje de andere kant op draait, ook de wisser andersom werkt. Maar misschien is dat te kort door de bocht.
Je hebt volkomen gelijk. Als de as de andere kant op zou draaien is het probleem volledig verholpen. Maar nu vraag ik me dus af.... Als ik de plus en min gewoon simpelweg doorknip en omdraai, draait het motortje dan is de soep???

Deze doet het gewoon, maar is helaas een motor voor de andere kant. Mijn korte beredenering is dan, als het een gelijkstroommotor is (wat het wel moet zijn) dan zou bij het omwisselen van de plus en min ook de motor andersom moeten draaien en is het probleem opgelost?! Of is dat juist te kort door de bocht? En anders haal ik inderdaad de stekker er maar gewoon af..... Het nut is inderdaad niet heel groot....
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”