440 1.9TD Storing stuurbekrachtiging

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Eddem kleetun
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 07.12.2005 - 09:51
Locatie: Enschede
Contacteer:

sinds gisteren heb ik een probleem met mijn stuurbekrachtiging, hij werkt namelijk soms niet.

Eerst meer ff de specs:
440 1.9 TD bj 1995, met airco.

Gistermiddag merkte ik het voor het eerst, ik wilde wegrijden van een parkeerplek, en de auto stuurde zwaarder dan normaal. Maar na het uitparkeren ging het weer normaal.

Gisteravond gebeurde het zelfde nogmaals. Toen ik vervolgens een uurtje later weer op pad ging idem, alleen lost het probleem zichzelf toen niet op, de korte rit naar huis (+/- 10 minuten) heeft de stuurbekrachtiging niet gewerkt.

Vanochtend maar eens gaan kijken of er nog wel voldoende vloeistof in het reservoir zat, maar dat bleek nog tot max. gevuld te zijn. Verder kon ik zo oppervlakkig niets zien, het zit daar ook zo propvol.

De auto maar weer eens aangezwengeld en inderdaad géén stuurbekrachtiging. Een klein rondje gereden en verhip, na een paar honderd meter en veel extreem aan het stuurzwengelen om maar te kijken wat er gebeurt, werkte de SB ineens wel weer. Vervolgens maar weer geparkeerd en het stuur eens helemaal naar rechts en links gedraaid en dan hoor ik de SB wel gewoon.
De auto maar weer even uitgezet en 10 mintuten laten staan. Toen nog maar eens geprobeerd en weer geen SB. Maar het zelfde ritueel met veel draaien deed blijkbaar wonderen, want weer na een paar honderd meter pakte de SB wel.

Wie o wie heeft er enig idee wat dit kan zijn?
Overigens boden onderstaande topics geen uitkomst, de pdfjes uit het ene topic zouden wel eens van pas kunnen komen :)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... rachtiging
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... rachtiging
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

hej

Ik zou even kijken of je poolie nog wel draait als er aan het stuur gedraaid wordt. Draaid deze mee dan zou er wel eens iets stuk kunnen zijn in de pomp omdat het zo af en toe is zou ik denken dat er eev veer gebroken is.
dus zou revisie een mogelijkheid zijn
Ik weet niet of alle pompen het zelfde zijn want ik heb hier nog een pomp voor een 1800 maar jij hebt een diesel....

In ieder geval succes
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

De stuurbekrachting bij de TD wordt elektrisch aangedreven, niet via
een poelie op de krukas.
De pomp zit achter de bumper aan de rechterzijde.

Probleem: de koolborstels van de motor zitten vast door stofophoping
Je kunt het motortje uit elkaar halen en de koolborstelbehuizing
schoonmaken. Je moet wel de voorbumper eraf halen, anders kom je
er niet bij. Ik heb 'm een tijdje in een bak ontvetter gelegd,
daarna schoongeborsteld en schoongeblazen met perslucht.

Die van mij stopte destijds tijdens het rijden ermee........in een bocht....
Dat was schrikken....

Was een zondagmiddagje klussen, daarna nooit meer een probleem
gehad met de stuurbekrachtiging.
It's only kinky the first time
Eddem kleetun
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 07.12.2005 - 09:51
Locatie: Enschede
Contacteer:

er is dus een verschil tussen de pomp bij de TD en de benzine uitvoering begrijp ik.

Het probleem heeft zich sinds donderdag al niet meer voor gedaan, dus misschien heeft het zichzelf opgelost, dat er wat lucht in de leiding zat ofzo?

Ik denk dat ik morgen maar eens ga kijken of ik het motortje kan vinden.
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Heb begint met heel af en toe, maar dat gaat meer worden.
Zo begon het bij mij ook. Na 3 weken deed ie het helemaal niet meer.

De pomp zit rechts achter de voorbumper. Maar als je die eraf haalt,
kun je er heel gemakkelijk bij.
Ik heb alles losgemaakt, de vloeistof laat je eruit lopen, die vervang
je later voor nieuwe hydraulische olie.
Daarna kun je het motorgedeelte van de pomp loshalen.
Er zitten vier koolborstels in, die zitten in geleiders.
Die gaan vastzitten en raken de rotor dan niet meer.

Alle stof eruit halen. Ik heb 'm een tijdje laten weken in een
emmer ontvetter. Daarna met een borstel schoongepoetst en
drooggeblazen met perslucht.

Op zich wel een leuk werkje, als je van vieze vingers houd..... :D

Klacht komt wel vaker voor. Volvo rekent een nieuwe pomp voor je.
Dit kostte 5 jaar geleden zo'n 650 GULDEN ex btw bij de dealer.
Tel uit je winst......

2ehands heeft geen nut, die heeft hetzelfde probleem, waarschijnlijk.
It's only kinky the first time
Eddem kleetun
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 07.12.2005 - 09:51
Locatie: Enschede
Contacteer:

Nou eindelijk heb ik dit probleem opgelost. Niet helemaal waar, vorig jaar heb ik de pomp er afgehaald, en schoongemaakt. Dacht ik. Maar met mijn ontbrekende kennis heb ik niet de koolborstels schoongemaakt maar alleen het anker (de koperwikkelingen).
Maar de pomp deed het weer goed, dus ach, geen probleem meer.
Maar een week of wat terug begon het probleem weer. Nu maar een technische maat er bijgehaald. Wederom auto half uit elkaar pompje er af etc etc.
Nu dus ook het anker van het koolborstelhuis gehaald, en het bleek dat de koolborstels gewoon echt op waren.
De volvo dealer wilde me inderdaad een nieuwe pomp leveren a 275 ex btw. De twimva, auto-onderdelenzaakje hier, kon een gereviseerde leveren voor 240 ex. Nou dat vond ik nogal veel voor wat luxe. Dus ben ik verder gaan zoeken. Er bleek hier in de buurt een bedrijfje te zitten wat gespecialiseerd is in startmotoren en dynamo's. Die hadden de borstels gewoon op voorraad. Dus drie uur later, en 35 euro lichter was de boel weer klaar, inclusief nieuwe, gemonteerde koolborstels en een afgevlakt anker!
Dus voor 35 euro en een beetje olie kan de SB er gewoon weer 12 jaar tegen!
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

goed om te horen dat het opgelost is :)

Gaat die voorbumper er een beetje makkelijk af? Ik moet mn gas-verdamper schoonmaken en die zit op nagenoeg dezelfde plek...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Eddem kleetun
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 07.12.2005 - 09:51
Locatie: Enschede
Contacteer:

YannickvanRooyen schreef:goed om te horen dat het opgelost is :)

Gaat die voorbumper er een beetje makkelijk af? Ik moet mn gas-verdamper schoonmaken en die zit op nagenoeg dezelfde plek...
hou op schei uit. Veel te makkelijk.

Hij zit met 6 parkers aan het plastic scherm van je wielkas,
3 plastic klemmetjes onder voor, die aan je bumper vast zitten, en nog eens 3 plastic pluggen die ook onder voor zitten.
En verder hangt ie op stootblokken aan de zijkant.

Kan in vijf minten gepiept zijn. Ik heb em zelf effe op bokjes gezet met de voorwielen er af, omdat ik er nogal lastig bij kan, misschien is dat handig. Alleen dan red je de vijf minuten niet :)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Handig, thanks :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”