TomTom versus RTI

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
thomaz
1st Gear member

Hallo allemaal,

Ik ga volgende week een nieuwe V50 bestellen, maar ben nog aan het twijfelen of ik het RTI systeem zou nemen. Heb nu een TomTom (pocketpc), maar dat is zo'n gedoe met kabels & opladen.

Zijn er features op de TomTom die jullie missen op je RTI? Ik gebruik bijvoorbeeld tamelijk veel de geschatte aankomsttijd - kan dat met het Volvo systeem?

Alvast bedankt voor de reacties!
Besteld: V50 1.6D, Top Line, Black Sapphire Metallic, Offblack, Spartacus, Mobility Line, sunblinds, Parrot CK3100
drive_a_legend
3rd Gear member

Voor de prijs van je RTI heb je tomtom en een exotische reis.
Bovendien is je tomtom na een jaar up te graden, met recente kaarten die je via via wel kunt 'kopen'. De rti is mooi. Niets aan toe te geven. Maar gebruiksvriendelijk, prijs waard, gemakkelijk up te graden, meerwaarde bij verkoop etc : IMHO wint tomtom met lengetn voorsprong. En niet omdat diegene die de sprint aantrekt op tijd inhoudt.
EvolvE
5th Gear member

geef mij maar RTI. gisteren naar de nurburgring gereden met een V50 2.0D
met RTI. de geschatte aankomsttijd volgens het RTI systeem klopte precies.

en je ligt niet iedere keer met kabels te klooien of met zuignappen.
en de een RTI systeem werkt i.m.o. veel sneller en beter.

Je zet hem aan en als je een oude route er nog in had pakt hij die gewoon
weer op. Hij weet direct waar je zit.

voor mij gaat er niks boven RTI !!! (jammer dat het niet in een 460 past ;) )
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Pjottert
1st Gear member

Bij TomTom zijn toch een aantal zaken aanwezig die ik bij RTI nog steeds mis. Zoals bijvoorbeeld het aangeven van de huidige snelheid (erg handig bij trajectcontrole) en de optie 'vermijd deel van route', waardoor je zelf makkelijker invloed uit kan oefenen op de te volgen route. Daarnaast kan je bij TomTom heel makkelijk POI toevoegen (flitspalen).
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Via je boordcomputer heb je ook een tamelijk exacte snelheid en het vermijden van een deel van de route kan op de Volvo navi ook, je kunt een bepaalde afstand instellen, alleen flitspalen kunnen niet
Volvo for life
thomaz
1st Gear member

Kan je met RTI ook kiezen voor niet de snelste maar de kortste weg, het vermijden van snelwegen etc?
Besteld: V50 1.6D, Top Line, Black Sapphire Metallic, Offblack, Spartacus, Mobility Line, sunblinds, Parrot CK3100
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

thomaz schreef:Kan je met RTI ook kiezen voor niet de snelste maar de kortste weg, het vermijden van snelwegen etc?
ja, en b.v. ook voor het vermijden van veerponten
Okke
4th Gear member

bart simpson schreef:Via je boordcomputer heb je ook een tamelijk exacte snelheid en het vermijden van een deel van de route kan op de Volvo navi ook, je kunt een bepaalde afstand instellen, alleen flitspalen kunnen niet
Altijd fijn als je door Duitsland of Zwitserland moet...

In Zwitserland bekeuren ze fors(en nemen evt. je navigatie in als deze ook flitsinfo kan weergeven), Duitsland wil volgen... :roll:

*klik* Zwitserland verbiedt navigatie
V40
EvolvE
5th Gear member

en heel tjechie staat erin (std.)

ik zou het direct kopen in een auto als het kon.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Qinx
2nd Gear member

bart simpson schreef:Via je boordcomputer heb je ook een tamelijk exacte snelheid
Tamelijk exact? Navi geeft immers (of het nou RTI of Tomtom is) via GPS de exacte snelheid aan. De afwijking die GPS geeft is vooral lastig bij pinpointing op coördinaten, maar bij snelheidsbepaling niet echt van invloed. Groot voordeel van RTI is dat die ook een impuls krijgt van de boordcomputer, en dat ie daardoor in bv een tunnel (of als je om een andere reden niet voldoende GPS dekking hebt), toch redelijk goed kan bepalen waar je bent, zoalng je je aan de route houdt natuurlijk. Vraagje: ik heb het nog niet voor elkaar gekregen dat ik de GPS snelheid op mijn HU display zie, is dat mogelijk met RTI van 2002?

Nadeel van mijn RTI systeem (2002, V40) is dat ie de CDs in de HU moet hebben om een route te bepalen. Hij slaat die route dan op in z'n geheugen, zodat de CD verwijderd kan worden, maar als je van de route afwijkt is het uit met de pret. Dat heeft mijn PDA natuurlijk ook, maar daar luister ik dan weer geen audio CDs mee af (HUs met een harde schijf zullen hier geen last van hebben).

Nadeel van de twee systemen naast elkaar: ik heb bij één T-splitsing gehad dat RTI zei links, en Tomtom rechts (ik koos voor Tomtom). Maar toen had ik de auto net: nu heb ik natuurlijk maar één van de twee tegelijk aan staan.

Groot voordeel van alletwee tot je beschikking hebben: als de vrouw met de voiture op stap is, hoef ik haar niet gelijk m'n agenda, e-mail, en - niet onbelangrijk - Sudoku mee te geven om haar op de juiste plek van bestemming aan te laten komen.

PDA via een zuignap ziet er natuurlijk heel erg paupert uit, dus dat kan beter. Bij PDA shop een brodit clip bestellen om zonder boren je PDA op je dashbord te zetten (ten koste van een blower) of naast je radio te hangen. Ik moet alleen nog es een zaterdag vrijmaken om de hele kabelarij netjes weg te werken. En een aansteker plug voor de blauwe tand GPS antenne in de kofferbak zou mooi zijn ;-) Hoe het ook zei: een HU met navi ziet er op je dashbord een stuk strakker uit.

Een discutabel dan wel omstreden voordeel van Tomtom is dat de kaarten redelijk makkelijk gratis (en dus illegaal) te verkrijgen zijn, èn dat je kunt kiezen tussen kaarten van TeleAtlas en Navteq (voor zolang het duurt, aangezien Tomtom TeleAtlas wil kopen). De (Navteq) kaarten voor Volvo RTI zijn ook wel te krijgen, maar daar moet je al heel wat meer moeite voor doen. Maar zoals rechtgeaard burgers betaamt, ga je voor de ene naar www.tomtom.nl, en voor de andere naar de Volvo dealer.
Lambert
5th Gear member

ik heb nu 4 jaar RTI, 3 jaar met Cd's en nu een nieuw model met DVD in S60, wat een geweldige uitvinding! Ooit in een leenauto een TOMTOM meegehad.... wat een drama, scherm slecht zichtbaar, zacht geluid, neee... voor mij alleen RTI, ik rijd 60.000 km per jaar, een goede investering.
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
lancer
6th Gear member

D'r is nog een optie. Volvo verkoopt ook VDO rebranded units. Kost wel 1000 euro tegenwoordig en is ook full color en vast ingebouwd in de auto en krijgt dus ook b.v. het snelheidssignaal door.
german
2nd Gear member

EvolvE schreef:geef mij maar RTI. gisteren naar de nurburgring gereden met een V50 2.0D
met RTI. de geschatte aankomsttijd volgens het RTI systeem klopte precies.

en je ligt niet iedere keer met kabels te klooien of met zuignappen.
en de een RTI systeem werkt i.m.o. veel sneller en beter.

Je zet hem aan en als je een oude route er nog in had pakt hij die gewoon
weer op. Hij weet direct waar je zit.

voor mij gaat er niks boven RTI !!! (jammer dat het niet in een 460 past ;) )
Zuinappen ed. zuigen inderdaad. Een brodit houder special voor jou type auto is echter al een hele verbetering. Ik heb helaas geen RTI, maar ben super tevreden met m'n Ipaq en TT6.0 in combinatie met bluetooth gps muis en brodit houder, die perfect over het luchtrooster past.
Volvo S60 T5
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Kun je op een TomTom ook 2 kaarten in een verschillende schaal oproepen?
german
2nd Gear member

Nee. Slechts 1 kaart. Het beeldscherm van een Ipaq is dan ook wel erg klein als daar 2 kaarten op moeten.
Volvo S60 T5
menjo
7th Gear member

Hoe lang doen jullie trouwens over een adres invoeren in de RTI? Ik weet zeker dat dat bij de TomTom vele malen sneller gaat.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

german schreef:Nee. Slechts 1 kaart. Het beeldscherm van een Ipaq is dan ook wel erg klein als daar 2 kaarten op moeten.
Die 2 schermen kunnen soms verrekte handig zijn, puntje voor van de Volvo RTI op TomTom
german
2nd Gear member

Kan RTI op postcode navigeren waarschuwen voor flitspalen?
Waarschijnlijk 2 : 1 voor TomTom. Dus niet alleen je eigen doelpunten tellen :wink:
Volvo S60 T5
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

RTI kan wel op postcode navigeren
Volvo for life
Summum
6th Gear member

Mijn RTI waarschuwt ook voor flitsers via de RDS functie. Dus niet alleen "palen" maar ook mobiele flitsteams. Je kunt de vaste flitspalen overigens niet als POI invoeren.

Tuurlijk zijn er verschillen en kun je puntjes turven voor Tomtom en RTI, maar HET punt voor de RTI is natuurlijk de mooie integratie in het dashboard. Nooit losse TT kastjes op zak, nooit vergeten en minder risico op autokraak. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”