Ik heb een S40 2.0i 16V phase1 (´97) en sinds enkele dagen vertoont de koppeling kuren...
Het lijkt wel of het koppelingspedaal minder weerstand geeft en dus lichter intrapt dan voorheen.
En op die momenten gaat ook de versnelling hakkerig in een andere versnelling (zelfs een aantal malen gehad dat deze helemaal niet meer in een andere versnelling ging).
Ik dacht eerst aan een te laag koppelingsvloeistof peil (en daardoor lucht in de leiding), dus deze heb ik gisteren bij gevuld, en ontlucht!
Maar nu is het probleem er nog steeds!
Wat zou het probleem kunnen zijn?
En wat valt er door mezelf aan te doen om het te verhelpen?
Koppeling vertoont kuren!
- General
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
- Contacteer:

_________";Some people and performances are beyond words";________
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Met een beetje geluk kan het je koppelingskabel zijn die aan het einde van zijn latijn is en begint los te laten...
En voor de rest is hier al vrij vaak iets verteld over het testen van je koppeling, dus als het echt 'in' de koppeling zit kan je er ook zo achter komen.
En voor de rest is hier al vrij vaak iets verteld over het testen van je koppeling, dus als het echt 'in' de koppeling zit kan je er ook zo achter komen.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- General
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
- Contacteer:
Ik heb al op het forum gezocht, maar kan er niets over terug vinden.MDA schreef:En voor de rest is hier al vrij vaak iets verteld over het testen van je koppeling, dus als het echt 'in' de koppeling zit kan je er ook zo achter komen.
Heb je toevallig een link?
Enne, ´kabel aan het loslaten´?
Werkt toch helemaal hydraulisch???

_________";Some people and performances are beyond words";________
- General
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
- Contacteer:
Ik ben er mee aan de slag gegaan, en aan de achterzijde van de "vork" zit inderdaad een moer op een wartel... maar als ik deze losser draai, kan ik nog steeds niets verstellen?volv40 schreef:ja werkt wat mij betreft hydr.. je kan hem wel bij stellen aan het pendaal daar zit een pen met tapdraad in zodat je de vrije slag kan verstellen
Overigens...
het pedaal is heel makklijk in te duwen.
Als ik (met de hand) het pedaal een aantal malen snel op en neer duw, gaat het pedaal wel een stuk zwaarder. (zoals het normaal behoort te zijn)
Ik ben bang dat, als ik het pedaal verstel, aan symptoombestrijding aan het doen ben i.p.v. het probleem aan te pakken.

_________";Some people and performances are beyond words";________
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
ik denk dat je zuigertje op de koppeling (aan de motor)
kapot is... aangezien he hem niet meer of moeilijk vrij kan koppelen..
hier door zal het rem olie vloeistof potje ook keer op keer dalen...
een kapotte koppeling is of geen aandrijving meer
of vreselijk slippen
kapot is... aangezien he hem niet meer of moeilijk vrij kan koppelen..
hier door zal het rem olie vloeistof potje ook keer op keer dalen...
een kapotte koppeling is of geen aandrijving meer
of vreselijk slippen
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- General
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
- Contacteer:
Gelukt!volv40 schreef:ja werkt wat mij betreft hydr.. je kan hem wel bij stellen aan het pendaal daar zit een pen met tapdraad in zodat je de vrije slag kan verstellen
Stelt inderdaad niet zo veel voor!
Hopenlijk is dit geen 'tijdelijke' oplossing, maar blijft het probleem nu weg.

_________";Some people and performances are beyond words";________
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het hydraulische... :oops:
Als je je koppeling wil testen kun je dat op een aantal manieren doen, maar een manier is de volgende: Laat je auto in een hoge versnelling staan (3 of 4) en laat em uitrollen met de koppeling helemaal in tot je een 'te lage snelheid' voor die versnelling hebt. Laat dan de koppeling opkomen. De auto moet meteen gaan 'schokken' zodra de koppeling pakt. Blijft de auto rustig, dan slipt de koppeling... Je kan het zelfde truukje ook doen door met de handrem strak aangetrokken, de auto in z'n 1 de koppeling op laten komen. Opnieuw: als de auto met een schok vooruit springt, dan is je koppeling nog goed...
Maar ik en het met Dennis eens: als je de pedaal een paar keer indrukt, en dan gaat het geleidelijk beter (voelt weer normaal), dan klinkt het als iets wat ergens lekt en dus langer erover doet om druk op te bouwen dan zou moeten...
Als je je koppeling wil testen kun je dat op een aantal manieren doen, maar een manier is de volgende: Laat je auto in een hoge versnelling staan (3 of 4) en laat em uitrollen met de koppeling helemaal in tot je een 'te lage snelheid' voor die versnelling hebt. Laat dan de koppeling opkomen. De auto moet meteen gaan 'schokken' zodra de koppeling pakt. Blijft de auto rustig, dan slipt de koppeling... Je kan het zelfde truukje ook doen door met de handrem strak aangetrokken, de auto in z'n 1 de koppeling op laten komen. Opnieuw: als de auto met een schok vooruit springt, dan is je koppeling nog goed...
Maar ik en het met Dennis eens: als je de pedaal een paar keer indrukt, en dan gaat het geleidelijk beter (voelt weer normaal), dan klinkt het als iets wat ergens lekt en dus langer erover doet om druk op te bouwen dan zou moeten...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- volv40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 18.11.2006 - 17:56
bij mij is het nog niet terug gekomen de vrij slag was in het begin gewoon te krap waar door de zuiger niet de vloeistof kon aanzuigen.
General schreef:Gelukt!volv40 schreef:ja werkt wat mij betreft hydr.. je kan hem wel bij stellen aan het pendaal daar zit een pen met tapdraad in zodat je de vrije slag kan verstellen
Stelt inderdaad niet zo veel voor!
Hopenlijk is dit geen 'tijdelijke' oplossing, maar blijft het probleem nu weg.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!















