Inhouden / licht schokken V70 bij constante snelheid

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Echalon
2nd Gear member

Mijn V70 T5-aut (MY 2001) houdt soms in of schokt licht bij het rijden op een constante snelheid (bijv. 80Km/H). Dit gebeurt zowel met cruise control aan als uit. Ik heb ook de indruk dat het langzaam iets erger wordt, d.w.z. het inhouden is steeds beter merkbaar als een schok.

Ik rijdt op Super ongelood 98 ron hetgeen werd geadviseerd voor deze motor.

Wat kan dit zijn of wie heeft mogelijk gelijke ervaring en weet wat er aan gedaan kan worden?

Bedankt,

Bas Fortuin
Echalon
2nd Gear member

P.s.: de auto heeft dit eerder nooit gedaan; het is van de laatste 2 à 3 maanden. Wél is er in mei een nieuwe verdamper voor de airco ingekomen inclusief opnieuw afvullen van het aircosysteem.

mvg
Bas Fortuin
Oceanracer
Geartronic member

Je zult er mee moeten leren leven. Het is standaard bij Volvo dat je het inschakelen van de compressor voelt als een schokje. Probeer het maar uit. Zet de compressor handmatig uit en je zult merken dat je verlost bent van de schokjes.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
arnoud
8th Gear member

Oh, ik had verwacht dat je wel zou zeggen: "Is je ETM al vervangen?"
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Oceanracer
Geartronic member

arnoud. schreef:Oh, ik had verwacht dat je wel zou zeggen: "Is je ETM al vervangen?"
:P :P :P
Echalon
2nd Gear member

Dat is nu de grap juist: Ja, de ETM ( als hiermee de gehele "gaskleptoestanden" en electronische brandstofinjectie etc. mee wordt bedoeld) is allemaal vorig jaar reeds vervangen (wat eigenlijk inmiddels niet :x ) en de airco aan- en uitzetten had ik ook al geprobeerd; heeft geen effect... Het is duidelijk "inhouden" alsof je als het ware even abrupt het gas loslaat en daarna weer intrapt..
Ben bang dat ik voor de zóveelste dure reparatie sta... Ben het onderhand - met inmiddels een gevulde ordner facturen - een beetje zat met Volvo. :evil:
Oceanracer
Geartronic member

Het is bijzonder spijtig dat je al zoveel kosten aan je Volvo hebt gehad. Wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden.
Er wordt hier echter zovaak melding van gemaakt van het schokken van de auto wat gerelateerd kan worden aan het inschakelen van de aircopomp dat ik in eerste instantie daar ook in jouw geval van uitging.
Zo'n beetje iedereen met een benzine-uitvoering met bouwjaar 2000/2001 is al aan de beurt geweest voor een nieuwe ETM of wordt eerdaags verrast met deze onaangename kostenpost.
Zelf ben ik van mening dat voor sommige onderdelen inferieure kwaliteit is gebruikt, ondanks de naar verhouding hoge aanschafprijs die er voor een Volvo moet worden neergelegd. Je zou dan ook een bepaalde kwaliteit mogen verwachten. Ook voor mij valt Volvo in deze nogal tegen. Er is echter niets aan te doen. Ik hoop voor je dat je portiersloten zich nog even goedhouden en je verf op de A-stijl ook (nog) niet aan het afbladderen is. Daarmee heb ik namelijk gelijk de meest voorkomende zaken vermeld van de V70. Oja, de draagarmrubbers nog, maar die zullen ook wel al vervangen zijn.
Dan nog even jouw geschok. Ik ga er gemakshalve van uit dat je niet op gas rijdt (en ook nooit op gereden). Als je ondertussen al over de 2 ton zit, zou je kunnen denken aan je brandstofpomp. Het zou dan kunnen dat het probleem zich (vaker) voordoet bij een legere tank dan bij een volle tank.
Echalon
2nd Gear member

Bedankt voor je reactie Oceanracer.. Nee, mijn auto heeft nooit op gas gereden; km-stand is nu (slechts) 115.000, er wordt uitsluitend rustig mee gereden dus het is geen kwestie van 'aftrappen'

Draagarmrubber links is vorig jaar inderdaad vervangen aangezien ik in Frankrijk gestrand was met een dusdanig knakkende en krakende auto dat doorrijden onverantwoord was. Bleek ook nog iets aan de stabilisatorstang mis te zijn. Het knakken komt nu ook nog voor maar dan van rechts...

Dat van die bladderende verf op de A-stijl: bedoel je dan de feitelijke lak op het staal of van de kunststofstrip? die laatste heeft inderdaad bij mij inmiddels een soort blaasjes; op het dak is deze zelfs helemaal dof geworden.

Sloten werken allemaal prima; behalve de achterklep; deze opent soms moeilijk; lijkt wel of de handgreep niet "pakt".

V.w.b. de ETM had ik ergens al eens op het forum gelezen dat Volvo een terugroepactie zou overwegen. Echter, gezien de mogelijke omvang en kosten van deze actie zal er wel van zijn/worden afgezien zodat de klant het lekker zelf kan betalen. Slechte zaak!!

Het heeft uiteindelijk wel een voordeel: ik heb zowat weer volledige garantie aangezien bijna alles inmiddels vervangen is :D

Groeten,

Bas
Oceanracer
Geartronic member

Bas,

Ik doelde idd op de kunststofstrip met die bobbeltjes :)
Ook mijn achterklep heeft wel eens kuren, dan wil hij ook niet open.

Het aantal mankementen en de lage km-stand lijken wat tegenstrijdig. De brandstofpomp zou het dan ook nog normaal moeten doen. Maar gezien het schokken zit ik toch in de brandstoftoevoer te denken. Heb je al eens overwogen een tijdje benzine met een additief (zoals V-power) te tanken? Ook zijn er diverse reinigingsmiddelen voor het injectiesysteem in de handel. Of heb je dat ook al geprobeerd?

Gr, Erwin
Echalon
2nd Gear member

Hoi Erwin,

Wat doet zo'n additief precies? Is het een soort reiniging van het brandstofinjectiesysteem? (Waardoor zou het systeem dan vervuild kunnen zijn?) Of kan het alsnog een "hardware" mankement / storing zijn? (Heb namelijk ook al eerder één van de twee lambda sondes moeten laten vervangen na de beroemde melding "emissies, service vereist")

Bij mij is echter in de verste verte geen Shell station (V-power) te verkennen; zijn er wellicht ook aparte middeltjes die ik - zonder schade - in de tank kan kiepen en die eenzelfde werking hebben?

V.w.b. die strips denk ik deze een keer te laten spuiten; het ziet er namelijk niet uit zo..

Alvast bedankt voor je advies en hulp.

mvg
bas
Oceanracer
Geartronic member

Die flesjes hebben ze in elk geval bij de dealer. Volgens mijn dealer werkt dit (nog) beter dan bijvoorbeeld V-Power alleen. BP verkoopt overigens ook vergelijkbare brandstof. Ultimate of zo iets. De ervaringen van een aantal hier zijn vaak nog positiever dan die bij de Shell.
De dealer zegt deze toevoeging standaard bij "oudere" auto's toe te voegen tijdens de beurten. Kwaad kan het in elk geval niet, of het ook werkt... Volgens hem zou het problemen in de brandstofvoorziening voorkomen. Voor de kosten hoef je het in elk geval niet te laten. Dacht dat zo'n flesje iets van 15 Euro was of zo. Maar ze zullen dat soort spul ook wel verkopen bij de betere automaterialenzaak.

Viel je destijds, naast de melding service vereist, ook iets aan de auto zelf op, qua rijden?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”