Velgen overspuiten

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Onder m'n V40 zitten aluminium sportvelgen. 1 van de velgen begint wat oxidatieplekken te vertonen. Ik wil deze plekken zelf bijwerken.

Is het voloende om de plekken op te schuren, dan een spuitplamuur erover en vervolgens de velglak daarover heen te spuiten, of moet ik een andere manier van werken aanhouden?
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Het kan wel, maar komt op mij wat halfslachtig over. Ik zou ervoor kiezen om het alleen optisch wat op te knappen, door de plekjes aan te stippen. En als dat toch te storend is, dan direct goed opknappen en het hele pakket: controleren (event. richten), stralen, voorbereiden, poedercoaten met kleur en blank.

Dat onder het motto: 'Doe het goed of hou het simpel'. Maar dat is mijn visie. Op jouw manier krijg je 'm vast ook wel mooi, maar ik denk dat je erg secuur moet werken om ervoor te zorgen dat 'ie er over een jaar ook nog netjes uitzien.

Groeten, Geus
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Razende Roeland
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20.01.2006 - 18:34
Locatie: Texel

Ik lees in verschillende andere fora over poedercoaten. Als ik dat zo lees kun je dat niet thuis doen. Wat is darmee het verschil met lak uit een spuitbus?
Gebruikersavatar
coyote1980
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 13.02.2006 - 20:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Poedercoaten is sterker, maar schijnt een minder glad oppervlak te geven dan lakken begreep ik.
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Bij poedercoaten laten ze met behulp van elektriciteit een soort lakpoeder aan je velg plakken, dat vervolgens gebakken wordt. Dat is veel steviger dan natte lak.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

Jup veel steviger . En wist je dat ferrari elk koetswerk poedercoat. Ze werken het gewoon af met een goede ( geheime) doorzichtige lak.
Als het goed gedaan word kan het heel glad zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

kennethbril schreef:En wist je dat ferrari elk koetswerk poedercoat. Ze werken het gewoon af met een goede ( geheime) doorzichtige lak.
Als het goed gedaan word kan het heel glad zijn
Waar heb je die info vandaan. Ik zet daar hele grote vraagtekens bij!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
mYst
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
Locatie: Genk

ik zet daar een groot uitroepteken bij, en voor dat uitroepteken dat het gewoon niet waar is :!:

ferrari's worden echt wel met natlak gespoten, niet met poederlak.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik wilde het niet zo hard stellen, maar ik weet ook bijna zeker dat het niet waar is, al moet je nooit nooit zeggen :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Yep.. ook ik ga mee...

Ferrari wordt gewoon, net zoals iedere willekeurige rondrijdende standaard productieauto, gespoten in hun lakstraat.

Er was laatst een mooie aflevering van Ferrari op Discovery... daar heb ik gezien hoe de carrosserie van de Enzo door de lakstraat ging.

Maar zoals edraket zegt: Je moet nooit nooit zeggen!..
Er zijn waarschijnlijk figuren die hun Ferrari niet origineel laten spuiten. Ik weet dat Ferrari er alles aan doet om de klant het naar hun zin te maken.. niks is onmogelijk zoals ze dat zo mooi zeggen: Niente è inpossible!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
mYst
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
Locatie: Genk

en ik weet wel zeker dat er geen enkele ferrari van de band afloopt zonder hun specifieke lakprocédé (als in: spuiten!). heeft niks met klantenservice of wensen te maken, maar met het hoog houden van ferrari's reputatie

poederlak is gewoon niet geschikt voor dunne plaatmaterialen als carrosserie, omdat poederlak niet flexibel genoeg is. (ik werk allle dagen met poederlak, ik maak aluminium schrijnwerk ;))

heb trouwens die discovery aflevering ook gezien, maar wist dat al langer.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

om lekker off topic verder te gaan: Volgens mij is het niet helemaal onwaar wat Kenneth zegt over de ferrari's... De primer die ferrari gebruikt is wel degelijk een poedercoating. Daarna wordt de lak alsnog nat erop gespoten, en afgewerkt met een superharde blanke lak (als ik me niet vergis ;-) )
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
kennethbril
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 07.06.2007 - 00:30

euh jongens is herhaaldelijk gegeven op national geograpic. Heel goed mda , ook de serie gezien : amazing machines . De kleppen (ringen) van een ferrari worden ook in vloeibaar stikstof gezet om ze daarna in de moter te te plaatsen . Door het stikstof krimpt deze ring en zet weer uit in de motor. Zo zit i muurvast. En ja de primer is gepoedercoat en de eindlak is een soort micronevel . Is de meest moderne lakkerij ter wereld. In de fabriek staat zelfs een bos om zo de perfecte omgeving te creëren om onderdelen te maken .I know what i am talking about En myst je moet is van begin tot eind zien . Ze laten echt degelijk zien dat het om powdercoating gaat om zo een beter lakvastheid te geven op een 300.000 |euro kostende bolide. De beschermingslaag of eindlaag is zelfs een geheim van ferrari . bedankt h é MDA
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”