Beste mensen,
3 maanden geleden had ik een rare tik links in m`n wiel zitten wat je hoord als je door een bocht gaat op zeer lage snelheid..helemaal in een parkeergarage is het duidelijk.
Als ik met het rechter wiel op een slechte weg hard rem hoor ik een ketting ratelen...niet echt een prettig geluid.
Later had ik een ongelukje waardoor ik nieuwe aandrijfassen moest monteren...(orig. Volvo gekocht) daarbij zat een bout die er natuurlijk gelijk nieuw (ivm rek) erin is gegaan aan beide kanten midden op het fuseestuk.
Echter zijn beide problemen nog niet weg...!!
Nu las ik op oude posten dat er nu een verbeterde bout van 18 Euro is die iets van rubber heeft en/of conisch is.
Komt het er op neer dat ik nog de oude bout heb???? (zie foto)
GR Tommy
Verbeterd model aandrijfas boutje...is dit de oude? (foto)
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Bedankt...heb m`n contact bij de dealer als een bericht gestuurd...om het te bestellen....of in ieder geval klaar te leggen.
Ps met dat hard remmen.....welk onderdeel moet ik dan vervangen..en waar zit die? (laat ik doen door m`n monteur hoor, maar koop vaak wel originele Volvo onderdelen)
Gr Tommy
Ps met dat hard remmen.....welk onderdeel moet ik dan vervangen..en waar zit die? (laat ik doen door m`n monteur hoor, maar koop vaak wel originele Volvo onderdelen)
Gr Tommy
- volvo-4life
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 15:23
- Locatie: utrecht
Tommy, ik denk dat C30 T5 bedoelt dat als je hard remt je ABS in werking treed en dat voel je als een trillend gevoel in je rempedaal. Bovendien klinkt dat 'schrapend/ratelend'.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Ja dat zou kunnen..ik merkte dit al de eerste week dat ik de auto had...als ik remde bij mij achter..links op asfalt and rechts half aflopende klinkers...dan kreeg je dat rare geluid. Echt een ijzer op ijzer geluid.
(niet alleen tikken..en schaven)
Wat raar is dat het links zich niet voordoet.
Het zal vast wel iets zijn..echter ben ik nooit ermee terug gegaan aangezien het zich zo weinig voordoet...en alleen als ik wil....
Namelijk hard rijden en remmen op een slechte weg is nooit echt handig.
Het zou best wel eens kunnen dat die slechte bout speling veroorzaakt..en dat die rechts dat slijpende geluid maakt...en links tikken. Het zijn namelijk wel 2 verschillde assen. Een korte en een lange. Dit probleem omschijven andere mensen namelijk ook.
Dus ik laat gewoon even die nieuwe boutjes erin zetten...en kijk ik of het nog aanwezig is.
Gr Tommy
(niet alleen tikken..en schaven)
Wat raar is dat het links zich niet voordoet.
Het zal vast wel iets zijn..echter ben ik nooit ermee terug gegaan aangezien het zich zo weinig voordoet...en alleen als ik wil....
Namelijk hard rijden en remmen op een slechte weg is nooit echt handig.
Het zou best wel eens kunnen dat die slechte bout speling veroorzaakt..en dat die rechts dat slijpende geluid maakt...en links tikken. Het zijn namelijk wel 2 verschillde assen. Een korte en een lange. Dit probleem omschijven andere mensen namelijk ook.
Dus ik laat gewoon even die nieuwe boutjes erin zetten...en kijk ik of het nog aanwezig is.
Gr Tommy
- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17
Het is, zo goed als zeker, wat C30 T5 en Volvo4life zeggen.
Wanneer je hard remt zullen op de wielen die het minste grip hebben (in jouw geval de rechter kant, die op de klinkers rollen) het ABS in werking treden.
Ga maar eens met je linker wielen op de klinkers (of in de berm) rijden, en trap dan op de rem. Je zult zien dat dan op de linker wielen het ABS in werking treedt, en je dezelfde geluiden aan de linker kant zult horen.
Wanneer je hard remt zullen op de wielen die het minste grip hebben (in jouw geval de rechter kant, die op de klinkers rollen) het ABS in werking treden.
Ga maar eens met je linker wielen op de klinkers (of in de berm) rijden, en trap dan op de rem. Je zult zien dat dan op de linker wielen het ABS in werking treedt, en je dezelfde geluiden aan de linker kant zult horen.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Dat zou mooi zijn..dan heb ik geen probleem
Btw ik heb 2 nieuwe bouten...moest 40e betalen...GRRR
Maar ze zijn wel mooi...
Ik hoop dat ze passen..ze zijn namelijk officieel voor xc90`s gemaakt..en niet voor S60`s....anders breng ik ze terug.
Volgens mij zijn ze wel het zelfde...dus nu hebben we een nummer!! (zie foto) 30714142
Gr Tommy

Btw ik heb 2 nieuwe bouten...moest 40e betalen...GRRR
Maar ze zijn wel mooi...

Ik hoop dat ze passen..ze zijn namelijk officieel voor xc90`s gemaakt..en niet voor S60`s....anders breng ik ze terug.
Volgens mij zijn ze wel het zelfde...dus nu hebben we een nummer!! (zie foto) 30714142
Gr Tommy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Dat onderdeelnummer wordt door Furness Zwolle ook voor de V70 en S80 opgegeven.
Er zijn echter maar weinig dealers van deze modificatiebout op de hoogte. :shock:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er met dat rubber gaat gebeuren. Wordt dat tijdens het aantrekken van de bout platgedrukt als een soort ring of moet dat deels in de steekas verdwijnen (zo ja, waar, want er is alleen maar een schroefgat)?
Hoeveel is het aanhaalmoment voor deze bout?
Er zijn echter maar weinig dealers van deze modificatiebout op de hoogte. :shock:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er met dat rubber gaat gebeuren. Wordt dat tijdens het aantrekken van de bout platgedrukt als een soort ring of moet dat deels in de steekas verdwijnen (zo ja, waar, want er is alleen maar een schroefgat)?
Hoeveel is het aanhaalmoment voor deze bout?
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Ze worden nu door m`n monteur erin gezet.. Het is een stalen ring met rubber in een conische vorm....(dus de kern van het rubber is van staal)
Ik heb nog een foto van een website gestolen..zodat je dat gat ziet!
Gr Tommy
Ik heb nog een foto van een website gestolen..zodat je dat gat ziet!
Gr Tommy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Ze zitten erin...echter voorniks..
denk dat de tik toch te maken heeft met die speling op m`n stuurhuis...
Is daar zou wel een los lager voor te krijgen of niet?? Sommige zeggen lager voor stuurhuis...andere zeggen compleet stuurhuis..
Revisie kost deze al 450e.
GR Tommy
denk dat de tik toch te maken heeft met die speling op m`n stuurhuis...
Is daar zou wel een los lager voor te krijgen of niet?? Sommige zeggen lager voor stuurhuis...andere zeggen compleet stuurhuis..
Revisie kost deze al 450e.
GR Tommy
- C 30 T5
- 4th Gear member
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41
Het ABS verhaal is opgelost denk ik, toen ik dat voor het eerst deed dacht ik dat alles eronderuit viel z'n geluid was dat ( een wiel asfalt een wiel in gras )
Jammer dat de bouten vernieuwen niet geholpen heeft .
Is er al eens gekeken naar de speling van stabilisatorstang ,stuur en fusee kogels.
De stuurkogel aan het stuurhuis kan ook los worden vv, deze hebben soms wel eens speling, maar volgens mij niet hoorbaar.
Jammer dat de bouten vernieuwen niet geholpen heeft .
Is er al eens gekeken naar de speling van stabilisatorstang ,stuur en fusee kogels.
De stuurkogel aan het stuurhuis kan ook los worden vv, deze hebben soms wel eens speling, maar volgens mij niet hoorbaar.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Die speling zit echt in het stuurhuis zelf...heel klein beetje. Net genoeg om het te voelen als je met beide handen aan het wiel trekt op een brug.
Monteur geeft aan gewoon lekker laten zitten.
Al het andere spul is gechecked..allemaal goed.
dat getik is niet super erg..gewoon alleen met achteruit inparkeren hoor je het...geen 700e reperatie waard op dit moment.
Gr Tommy
Monteur geeft aan gewoon lekker laten zitten.
Al het andere spul is gechecked..allemaal goed.
dat getik is niet super erg..gewoon alleen met achteruit inparkeren hoor je het...geen 700e reperatie waard op dit moment.
Gr Tommy
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Hoi Tommy,tommytommy schreef:Ze zitten erin...echter voorniks..
Ik heb die aandrijfasbouten nu ook liggen.
Weet jij toevallig met welk aanhaalmoment die dingen vastgezet moeten worden? En moet dat rubber nog ergens invallen, of gewoon er in draaien en aanhalen?
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Zou het niet durven zeggen...je moet idd een moment sleutel hebben. Mijn monteur heeft zo`n sleutel in z`n arm...

