Een geschikte Amazon

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
ejfrolich
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 29.05.2007 - 21:54

Dag allemaal.

Net terug van vakantie weer even neuzen op het forum. Ik ben op zoek, heel voorzichtig, naar een Amazon. Ik rijd een '84 245. Een fijne auto maar het is geen echte vriend geworden. Ik overweeg deze weg te doen en eindelijk te kopen wat ik al vanaf heel jong wil, een Amazon. Voor jullie een weinig schokkend verhaal denk ik. Ik wil graag een beetje feedback over een paar zaken.

Met mijn 240 rijd ik heerlijk 140 op de grote weg. Ik heb begrepen dat dat met een Amazon niet echt verstandig is. Graag commentaar.

Ik ga nog wel eens met een caravan (1000kg) op pad. Werkt dat of kan ik beter een lichtere zoeken dan?

Een Amazon is stukken minder confortabel dan een 240, lange afstanden worden een crime.

Koop een 2 deurs, een 4 deurs of Combi zijn duurder en onderdelen zijn wat lastiger in de toekomst (plaatdelen)? Ik zou het liefste een 4 deurs hebben maar denk ook over een Combi.

Ik rijd ongeveer 15000km/j

Ik heb wat rond gemaild met bedrijven die er in handelen. Dit levert verhalen op die wisselend zijn maar wel bijna allemaal positief, ik twijfel een beetje over de eerlijkheid zeg maar.

De laatste vraag is misschien ook wel een interessante... Wanneer kan ik beter geen amazon kopen?

Vast bedankt!

Ernst-Jan
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Hoi Ernst-Jan,

Neus eens op het V44 www.v44.nl forum.
Zit heel veel Amazon kennis. Overigens heb ik zelf een Estate gehad. Was eigenlijk aan het spuiten toe, maar ja, dan moet de hele boel uit elkaar en dat was me eigenlijk de moeite niet meer waard. Nu knap ik een oude Moto Guzzi op, kan ik gewoon in de garage doen.

Marinus
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4560
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

Een Amazon is en blijft oude techniek en zal nooit dezelfde kwaliteiten krijgen als een moderne auto. Toch kunnen ze goed geprepareerd worden voor dagelijks gebruik. Maar begin alleen aan zo'n avontuur omdat je het leuk vindt en niet omdat het goedkoop zou zijn, want een Amazon rijdt (dagelijks) duurder dan een moderne auto (verbruik, restauratie, oderhoudsintervallen etc.). Amazons heten onverwoestbaar te zijn, de realiteit is anders; ok, t.o.v. een aantal tijdgenoten zijn ze sterker, maar roesten doen ze even makkelijk; de motoren zijn, mits goed onderhouden, vrij probleemloos. De wil van de meeste Amazonfanaten om de auto rijdend te houden is wel onverwoestbaar; veel onderdelen zijn op elke straathoek te koop en er is makkelijk aan te sleutelen.

Als je de Amazon dagelijks wil inzetten zoek dan een goed geprepareerde; is wel wat duurder, maar dat verdien je snel terug. Zorg in ieder geval voor een exemplaar met schijfremmen en rembekrachtiger (voor de veiligheid). De latere uitvoeringen hebben de beste achterwielophanging. Wil je met 140 op de snelweg cruisen, koop dan een 2 ltr, liefst iets getuned en voorzien van overdrive. Vervang de standaard stoelen door Scheel exemplaren; liefst 5,5 inch velgen met 185/70R15 banden, een dinitrolbehandeling, gastank erin en je hebt jaren comfortabel rijplezier.
ejfrolich
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 29.05.2007 - 21:54

ps-amazon schreef:Een Amazon is en blijft oude techniek en zal nooit dezelfde kwaliteiten krijgen als een moderne auto. Toch kunnen ze goed geprepareerd worden voor dagelijks gebruik. Maar begin alleen aan zo'n avontuur omdat je het leuk vindt en niet omdat het goedkoop zou zijn, want een Amazon rijdt (dagelijks) duurder dan een moderne auto (verbruik, restauratie, oderhoudsintervallen etc.). Amazons heten onverwoestbaar te zijn, de realiteit is anders; ok, t.o.v. een aantal tijdgenoten zijn ze sterker, maar roesten doen ze even makkelijk; de motoren zijn, mits goed onderhouden, vrij probleemloos. De wil van de meeste Amazonfanaten om de auto rijdend te houden is wel onverwoestbaar; veel onderdelen zijn op elke straathoek te koop en er is makkelijk aan te sleutelen.

Als je de Amazon dagelijks wil inzetten zoek dan een goed geprepareerde; is wel wat duurder, maar dat verdien je snel terug. Zorg in ieder geval voor een exemplaar met schijfremmen en rembekrachtiger (voor de veiligheid). De latere uitvoeringen hebben de beste achterwielophanging. Wil je met 140 op de snelweg cruisen, koop dan een 2 ltr, liefst iets getuned en voorzien van overdrive. Vervang de standaard stoelen door Scheel exemplaren; liefst 5,5 inch velgen met 185/70R15 banden, een dinitrolbehandeling, gastank erin en je hebt jaren comfortabel rijplezier.
Ok duidelijk verhaal maar roept wel weer wat vragen op:

Wat bedoel je precies met geprepareerd, gaat dat over antiroest/velgen/stoelen of zijn er meer dingen wenselijk? Ik denk dan ook aan aanpassingen aan het onderstel b.v.
Wat moet er getuned aan een 2 liter om hem in jou ogen geschikt te maken? Ik ben een beetje bang dat ik dan een motor krijg die op hoge toeren veel vermogen heeft maar juist op lagere toerentallen (caravan) geen koppel meer heeft om lekker te kunnen rijden tussen 80 en 100km/u.
Ik wil een combi om 2 redenen, ten eerste mogen ze meer trekken ten tweede kan er lekker wat in. Standaard zijn die alleen met een B18 geleverd en zonder OD. Wat zijn specifiek dingen om op te letten als zo'n auto zou willen kopen?
Je zegt het kost wat meer om een goed geprepareerde te kopen, heb je dan een idee wat zulks zou kosten in een nette staat? Ben ik er met een 7 mile of moet ik dan echt aan andere bedragen gaan denken?
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

met 7 mile heb je een goede combi met misschien optisch een klein beetje werk. Kan je weining vertellen omtrent de ervaring met caravan maar die van mij is uitgerust met een B18D motor met dubb SU carb en heb begrepen dat de auto 105 pk heeft. Of dit genoeg is om een caravan te trekken weet ik niet legt er natuurlijk aan wat de caravan weegt. Stel je vraag is op het V44 forum daar zitten vast wel een paar mensen met de ervaring.

Suc6 met zoeken naar een combi en beslis niet te snel kijk goed,
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”