Motorlampje, afslaan, compressie en cilinderkop vervangen!

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

_Billy_ schreef: 1) slechte compressie bij koude motor en goede bij warme motor
Metaal zet uit als het warm wordt, het lijkt me heel sterk, maar misschien is het bij jou zo versleten dat dat net het verschil maakt? In de zuigerveren ofzo?
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

Beste Billy,

Jammer dat hij weer is afgeslagen, ik had echt goede hoop ivm die vreselijke bougies!

Er is maar een manier om achter die compressie bij koude motor te komen en dat is meten. Ik stel voor dat we een keer een afspraak maken en dat ik dan maar even bij jouw kom meten. Je weet nu dat het niet zoveel werk is. Ik kan me niet voostellen dat de compressie bij koude motor slechter is, daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Maar ja; meten is weten........

Veder zou het ook niet aan je gasklephuis kunnen liggen. Ik zag dat die van jouw gewoon mechanisch (met een kabel) was en niet electrisch zoals bij mijn T5.

Ik hoor het wel.

Fred.
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Hoi T5Fred,

Je zult begrijpen dat ook ik het erg jammer vond dat het de bougies niet waren. De auto bleef afslaan en het lampje ging ook nog steeds aan. Na het verhaal van de compressie bij koude start en na mijn conversatie met de 'Volvo-specialist' waar ik ook niet direct iets mee opschoot heb ik de auto vorige week op goed geluk maar bij de dealer gezet!

Het resultaat is dat de cilinderkop is vervangen. De klepstoters waren beschadigd/doorgeslagen..... ik weet niet wat allemaal.....

Afgelopen vrijdag heb ik de auto opgehaald en tot nu toe gaat alles helemaal goed! Ik juich nog niet te hard zal je begrijpen want ik wil het allemaal even aankijken!

Wel een paar vervelende kinderachtige dealeracties bij het ophalen van de auto maar dat neem ik maar voor lief. Het belangrijkste vind ik dat het is opgelost en dat de auto weer goed rijdt!

In ieder geval wederom bedankt voor je hulp! Uiteraard ga ik de komende weken nog laten weten hoe het gaat met de auto!
Gast

Blij voor je dat het opgelost is.
Maar wat staat er precies op de rekening?
Want ik ben nu wel nieuwsgierig wat het wel is geweest.
Cilinder kop vervangen, gescheurd of zo?
Of revisiekop?
Je hoeft het niet te vertellen, maar wat heeft dit geintje je uiteindelijk gekost?
Gebruikersavatar
T5Fred
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
Locatie: Hillegom

AlexV70 schreef:Maar wat staat er precies op de rekening?
Ja, Billy, hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, kunnen we weer wat van leren.
_Billy_
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2005 - 20:38

Nou heren daar komt die dan, schrik niet hè!

Naast een hele hoop kleine dingen is er een 'ruilcilinderkop' ingegaan. Verder staat er op de rekening niks over gescheurd of iets dergelijks. Zoals ik al zei ging het over doorgeslagen klepstoters/klepzittingen, die waren zo beschadigd dat de cilinderkop vervangen moest worden. Nogmaals ik heb geen idee of het logisch klinkt maar dit was het verhaal.

- cilinderkop, ruil 1360 euro ex
- cilinderkop vervangen 850 euro ex
- olie 5,8 liter 103 euro ex
- en nog een heleboel kleine dingen!

Totale rekening 3000 euro's en na 40% coulance blijft daar dus nog steeds het schrikbarende bedrag van 1800 euro over die ik direct moest afrekenen!
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

dat is dus NIET leuk!! :cry: :evil:
heb je wel lekker geslapen erna??
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

Mooi van de dealer of Volvo? 40% coulance. Dat heb ik ook al eens mee gemaakt.

Billy, je ben nu 1800, - euro lichter, maar ook wijzer geworden? :wink:
Ik bedoel, natuurlijk kan dit gebeuren, maar er is altijd een oorzaak voor iets. Bijvoorbeeld, is de motor langdurig zwaar gebruikt? Langdurig te weinig koeling gehad (lekkage)? Schoep of schoepen van waterpomp gebroken? dus slechte koeling. Ofwel ben je over een jaar weer aan de beurt. Omdat (heel) misschien het onder liggende probleem niet is verholpen????? Als je auto nu op gas had gereden, was het misschien wat duidelijker geweest.

Konden ze misschien dan aangeven hoe het kan dat (al) na 125.000 km, klepstoters/klepzittingen door zijn geslagen? Vandaar 40% coulance?

De meesten die hier reageren hebben nagenoeg dezelfde motor in het vooronder, dus vreselijk nieuwsgierig of dit een uitzondering is. Of dat dit ons morgen ook kan overkomen.

Persoonlijk zou ik wel heel veel vragen hebben aan de Volvo dealer c.q. aan de importeur. Kan ook zijn dat mijn technische achtergrond dit met zich mee brengt.

Jij rijdt in ieder geval weer, tot horens
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is de klepspeling gecontroleerd,dat is het eerste waar je mee begint.
Misschien is het stellen van de kleppen de uitkomst?
of eerst een goeie cylinder lektest doen.
ze gokken daar maar wat denk ik.
kleppen stellen is 350 euro
Gast

Een kennis had dezelfde klachten met zijn V70 en met alleen kleppen stellen was het probleem opgelost. Ik wil nu niet zeggen dat het werd veroorzaakt door het zelfde techniesch mankement.

MAAR IK BEGIN TOCH TE TWIJFELEN AAN DE DIAGNOSE VAN JOUW DEALER.

En inderdaad door het vervangen van de cilinderkop is het probleem ook opgelost (wel een dure).
Ik zou die oude cilinderkop wel eens willen zien.
Gebruikersavatar
olympus1
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 31.07.2005 - 13:06
Locatie: Heist-op-den-Berg

hmmm bij mij is dat 120.000 km, maja tis een s80 en eentje van 2000
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”