hoi sedert kort hoor ik de turbo veel luider fluiten dan voorheen,wat mij eigenlijk ergerd,bij onderhoud heeft garagist testrit gemaakt,turbo is zeker niet defect,maar is waarschijnlijk een schoepje beschadigd.kan dit verholpen worden?
is een 1.9 td ph2 2001 met 160000km.
storend fluitend geluid turbo
- volv40
- 2nd Gear member
als een blad beschadigd is ? meestal breekt het af is van hardstaal zou het elders zoeken zoals slangen enz. is de voordruk niet hoger als normaal en werkt de wastegate dit kunnen de oorzaken zijn
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
-
- 1st Gear member
hoi ,bedankt voor je antwoord,zelf weet ik er niets van,enkel wat de garage mij verteld,wastegate? voordruk?wat ik wel weet is dat ze enkele maanden terug een klep hebben uitgeschakeld die blijkbaar niet meer open of toe ging,(motor had geen kracht meer).dus veel vraagtekens
volv40 schreef:als een blad beschadigd is ? meestal breekt het af is van hardstaal zou het elders zoeken zoals slangen enz. is de voordruk niet hoger als normaal en werkt de wastegate dit kunnen de oorzaken zijn
V50 16D 2006 met k.... roetfilter
-
- 1st Gear member
voor mij is het geen verhaal , morgen probeer ik een foto te nemen van het klepje die ze hebben uitgeschakeld,zo kunnen jullie misschien oordelen of het er al dan niet mee te maken heeft want eigenlijk is het een eigenaardige manier van werken,want vorige week ,bij onderhoud zat het vol roet...
J schreef:klinkt als een vreemd verhaal, maar als er een schoep is beschadigt gaat het afgebroken stukje zeker voor verdere schade zorgen!
-
- 1st Gear member
hierbij de foto van het klepje zonder stekker, hopelijk weet iemand hiermee iets meer
flop schreef:voor mij is het geen verhaal , morgen probeer ik een foto te nemen van het klepje die ze hebben uitgeschakeld,zo kunnen jullie misschien oordelen of het er al dan niet mee te maken heeft want eigenlijk is het een eigenaardige manier van werken,want vorige week ,bij onderhoud zat het vol roet...J schreef:klinkt als een vreemd verhaal, maar als er een schoep is beschadigt gaat het afgebroken stukje zeker voor verdere schade zorgen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
hoi volv40, sorry geen pijl, maar denk het wel ,diende enkel om niet verbrandegassen terug de motor in te sturen , en als ik geen groene was niet echt nodig te vervangen,maar bij de laatste beurt zat het toch allemaal bijna dicht van roet.
volv40 schreef:is dit de egr om uitlaatgas retour naar de inlaat te laten stromen. staat namelijk geen pijl bij wat je bedoeld
- MaVe
- 2nd Gear member
De EGR klep die vol roet zit is een typisch probleem voor dat type diesel heb ik me laten vertellen door de garagist. Het probleem treedt overigens sneller op als je veel korte afstanden en/of stadsverkeer met de wagen doet.
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
-
- 1st Gear member
hoi, dit hebben ze mij ook verteld,maar zou dit te maken kunnen hebben met de fluitende turbo?of komt deze inlaat niet langs de turbo?(ik vraag maar wat, ben helemaal niet op de hoogte van de motor)
toch bedankt
toch bedankt
MaVe schreef:De EGR klep die vol roet zit is een typisch probleem voor dat type diesel heb ik me laten vertellen door de garagist. Het probleem treedt overigens sneller op als je veel korte afstanden en/of stadsverkeer met de wagen doet.
- volv40
- 2nd Gear member
het is zeker geen inlaat, het klepje zorgt ervoor dat een deel van de verbrande gassen terug de inlaat ingaat voor herverbranding. iedereen heeft zo zijn mening over deze klep het is beter of niet beter voor het blok nadeel is wel dat de verbranding met een afgesloten klep hoger op tempratuur verloopt piek tempratuur wel te verstaan.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
- Auk
- 6th Gear member
Merk je dat de auto nu ook minder hard trekt oid? Het zou misschien een vacuüm lek kunnen zijn in een van de turboslangen?
EGR is wel degelijk een veelvoorkomende probleemsoorzaak bij deze 1900 diesels, wanneer je niet vaak stevig doorrijdt met de motor blijft er veel "roEtzooi" achter in het EGR gedeelte. Wanneer je stevig doortrekt zal er waarschijnlijk een grote roetpluim uit de auto geblazen worden, maar dat is op zijn tijd wel goed om te doen!
Wanneer je de auto bijvoorbeeld bij 3000rpm doorschakelt, en daar nooit boven komt, zal de druk en de hitte ook nooit hoger worden dan een bepaald aantal BAR/psi. Wanneer je m gewoon in de 4 eens tot 4500 toeren trekt bouw je veel druk op, waarbij je het gehele systeem weer schoonblaast!
Vraag ook eens bij de dealer of ze bij een beurt het goedje FORTÉ kennen/gebruiken
Dit spul wordt bij de goede bedrijven gratis in je brandstoftank gedeponeerd, dit is erg agressief spul wat je motor schoonhoud, en dus dichtslippen van het blok voorkomt!
EGR is wel degelijk een veelvoorkomende probleemsoorzaak bij deze 1900 diesels, wanneer je niet vaak stevig doorrijdt met de motor blijft er veel "roEtzooi" achter in het EGR gedeelte. Wanneer je stevig doortrekt zal er waarschijnlijk een grote roetpluim uit de auto geblazen worden, maar dat is op zijn tijd wel goed om te doen!
Wanneer je de auto bijvoorbeeld bij 3000rpm doorschakelt, en daar nooit boven komt, zal de druk en de hitte ook nooit hoger worden dan een bepaald aantal BAR/psi. Wanneer je m gewoon in de 4 eens tot 4500 toeren trekt bouw je veel druk op, waarbij je het gehele systeem weer schoonblaast!
Vraag ook eens bij de dealer of ze bij een beurt het goedje FORTÉ kennen/gebruiken
Dit spul wordt bij de goede bedrijven gratis in je brandstoftank gedeponeerd, dit is erg agressief spul wat je motor schoonhoud, en dus dichtslippen van het blok voorkomt!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 1st Gear member
stel nu dat bij een vervuilde egr ,een roetdeel (garagist heeft dit met een mes losgesneden) terug de motor ingeblazen word, kan dit dan de turbo beschadigen?(fluitend geluid,waar ik bijna gek van word)
mvg
een niet meer zoooo gelukkige volvo-rijder....
mvg
een niet meer zoooo gelukkige volvo-rijder....
- Auk
- 6th Gear member
Ik neem aan dat de garagist de boel nog schoongeblazen heeft met een luchtpistool???
Ik denk dat het niet heel veel uit maakt, zo'n aankalking in de EGR bestaat uit allerlei kleine deeltjes, die kunnen bij hard doortrekken door de druk ook weer losge"blazen" worden...
zal geen kwaad doen voor de motor!
Maar als je nu voortaan weer last hebt van die zooi moet je gewoon een tijdje hoogtoerig blijven rijden, zodat de roet los komt uit t EGR! En nogmaals, gooi FORTÉ in je tank!
Doet echt wonderen!
Ik denk dat het niet heel veel uit maakt, zo'n aankalking in de EGR bestaat uit allerlei kleine deeltjes, die kunnen bij hard doortrekken door de druk ook weer losge"blazen" worden...
zal geen kwaad doen voor de motor!
Maar als je nu voortaan weer last hebt van die zooi moet je gewoon een tijdje hoogtoerig blijven rijden, zodat de roet los komt uit t EGR! En nogmaals, gooi FORTÉ in je tank!
Doet echt wonderen!

Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
- 1st Gear member
met een roetdeel,bedoel ik dus wel een brok , bv enkele cm, het boeltje zat dus bijna volledig toe en is het niet onlogisch dat er een stuk de motor inging,dus dit is geen roetstofje meer,die word er wel doorgeblazen.
Dus .... de vragg nog steeds, zou dit kunnen schade aanrichten aan de turbo??
Dus .... de vragg nog steeds, zou dit kunnen schade aanrichten aan de turbo??
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Zo te zien is het al een tijdje geleden dat er iemand heeft gereageerd.
Bij mijn S40 115 pk was de EGR-klep ook vast komen te zitten. De auto deed helemaal niets meer. Afgesleept naar de garage, en er een nieuwe in laten zetten (idd een veel voorkomend geval bij zowel de oude alsook de niewe s/v 40/50)
Nu 4500km verder de turbo kapot! of het er mee te maken heeft?
Bij mijn S40 115 pk was de EGR-klep ook vast komen te zitten. De auto deed helemaal niets meer. Afgesleept naar de garage, en er een nieuwe in laten zetten (idd een veel voorkomend geval bij zowel de oude alsook de niewe s/v 40/50)
Nu 4500km verder de turbo kapot! of het er mee te maken heeft?