Distrubutieriem gebroken

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Anja
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.06.2007 - 23:34

Vandaag is op de snelweg de distributieriem van mijn 740 met B230K motor gebroken. Ik hoorde iets onder de motorkop, het lampje van de oliedruk ging branden en de motor sloeg af. Ik heb verder geen geluiden gehoord.

Kan iemand inschatten hoe groot de kans is dat de kleppen en eventueel de zuigers beschadigd zijn of is het een kwestie van nieuwe riem erop en compressie meten en weer rijden of weer op zoek naar een andere motor?
Anja
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.06.2007 - 23:34

Ik ben bang dat ik het antwoord reeds gevonden heb. De B230K met Heronkop blijkt het enige type te zijn waarbij klepschade ontstaat als de distriburieriem breekt.

Ik denk dat ik dus op zoek mag naar een nieuwe cilinderkop.
van fleppenstein
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.06.2007 - 12:06

Of naar een ander motor het schijnt dat er voor 150 euries een vervanger hebt bij de sloop kijkt maar een sop onderdelen zoeker zit vast wel wat tussen.

Sterkte er mee :silly: :silly: :silly:
Als we meer kennis vergaren, worden de dingen niet begrijpelijker,
maar mysterieuzer.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

kijk eerst maar eens naar het kopnummer, staat aan de uitlaat kant tussen cillinder 2 en 3 op de cillinderkop dacht ik.
de 1000 531 zou een vrijloper moeten zijn en de 1000 631 is de bekende heron kop, met in dit geval platte kleppen.
De heron kop is op de B230(h)K geleverd vanaf MY '87 (1000 631)
De "gewone" kop is op de B230K geleverd tot en met MY '86

Sterkte met je motor troubles
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Anja
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.06.2007 - 23:34

Bedankt voor je antwoord. Het is dus een Heronkop. Deze kop wordt gerepareerd, maar als de schade te groot is, komt er (weer) een andere motor in.
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Da's balen. Volgens mij was je amper lid van het forum en nu dit al... Hopelijk vallen de kosten mee, al is dat bij 'kop'schade natuurlijk nooit gering.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

als eventueel er eea gerevieerd wordt is het misschien interressant om gelijk de hele boel aan te pakken, afhankelijk van of je op lpg rijdt en hoe dik de klepstelplaatjes nog zijn.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:kijk eerst maar eens naar het kopnummer, staat aan de uitlaat kant tussen cillinder 2 en 3 op de cillinderkop dacht ik.
de 1000 531 zou een vrijloper moeten zijn en de 1000 631 is de bekende heron kop, met in dit geval platte kleppen.
De heron kop is op de B230(h)K geleverd vanaf MY '87 (1000 631)
De "gewone" kop is op de B230K geleverd tot en met MY '86

Sterkte met je motor troubles
Inderdaad :)
Alleen heb ik een MY '87 uit 1986 (volgens de dealer) en een 1000 531 kop. Maarja; misschien net een overgangsgevalletje.

Hopelijk snel weer op de weg!
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

ja ik kan er ook best ietsje naast zit hoor. Ik weet het niet precies, maar die kop nummers ben ik wel zeker van.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Jan-Willem Woermeijer
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.02.2007 - 11:30

Allereerst,

Een 1000531 is de nakomeling van de 1000405.
Deze zijn NOOIT gelevert op de B230K motoren (was dat maar zo)
Er zijn wel 1000530 koppen op de B230K gelevert.
De 1000531 en 405 zijn op de snelleremotoren gelevert.
De 1000405 zijn op de B23E en de B23FT's gelevert met K-jet.
De 1000531 zijn op de B230FB en de B230FT gelevert met olie squirters.

Het verschil tussen de 1000631 en de 1000530 is de compressiekamer.
De 1000530 heeft deze in de kop en de 1000631 heeft deze in de zuigers.
Als je dus een 1000530 kop hebt dan heb je geluk !!!
Heb je een 1000631 dan heb je puure pech.

Als er nog geen distributieriem op zit pak eens een ratel met dop 17 verzet de nokkenas 2 slagen.
Pak daarna dop dop 22 of 24 en zet deze op de kruk-as pully draai de motor met de klok mee.
Lukt dat dan is het een vrijloper, stopt hij en wil hij echt niet verder dan is het gebeurd met de kleppen.

Je zou zelf de kop kunnen vervangen door een soort gelijke.
Ik weet niet wat de woonplaats is maar volvo is net lego.
Reviseren is kostbaar en voor ca 125euro heb je een kopje van een slopertje.

Maar laat je niet sturen door de dealer, die weten 9 van de 10 niet eens wat voor een kop er op je motor zit.....


Greetz JeeWeeWee

www.volvo740rallyteam.nl
Ex B230K driver ;)
Hunnebed
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02.08.2007 - 12:49

Waarschijnlijk is de auto economisch total loss. 100 % dat alles kapot is.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Jan-Willem Woermeijer schreef:Allereerst,

Een 1000531 is de nakomeling van de 1000405.
Deze zijn NOOIT gelevert op de B230K motoren (was dat maar zo)
Ex B230K driver ;)
Ik heb toch écht een 1000 531 kop op mijn B230K zitten.
Én het is een vrijloper; geconstateerd bij vervangen distributieriem.
Bouwjaar 1986, modeljaar 1987.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Ik heb onlangs een reserve motorblok op de kop getikt waar oorspronkelijk een automaatbak aan heeft gehangen.
Niet dat ik hem nodig heb; het gaat me erom dat ik op LPG rijd en niet weet hoelang ik nog kan blijven rijden zonder revisie; als het zover is wil ik een reserve hebben. Verder is het handig dat er nog wat reserve onderdelen bijzitten zoals een carburateur (Pierburg 2B7), dynamo, verdeler, etc.

Dit reserveblok een B230K met een 1000 530 kop.

Er zijn dus nogal wat varianten :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”