De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Bart, waren die 960 ook al met Vialle LPI uitgerust?
Ik denk dat het rijden op LPG een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt met het "uitvinden" van de injectie.
In 1980 had ik een Opel kadett en daar zelf zo een Italiaans gas spul ingezet, ja dat kon toen nog, ik dacht iets van Renzo Landi maar als ik dat vergelijk met de volledig geregelde inspuiting........
Ben zelf ook een zeer tevreden T6 G3 rijder.
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur) Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest Citroen CX 2200 licht blauw Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver Volvo C70 2.4T Zilver Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
S80T6G3 schreef:Bart, waren die 960 ook al met Vialle LPI uitgerust?
Ik denk dat het rijden op LPG een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt met het "uitvinden" van de injectie.
In 1980 had ik een Opel kadett en daar zelf zo een Italiaans gas spul ingezet, ja dat kon toen nog, ik dacht iets van Renzo Landi maar als ik dat vergelijk met de volledig geregelde inspuiting........
Ben zelf ook een zeer tevreden T6 G3 rijder.
De 960 was daar idd ook mee uitgerust, een injectie G3 syteem alle gasontwikkelingen ten spijt is er voor de huidige 6 cilinder Volvo's niets specifieks aan gasinstallaties ontwikkeld, dat was ten tijde van de 960 nog wel het geval.
Blijf er dan ook onverkort bij dat een S80 (iedere nieuwe Volvo trouwens) op gas de zekerste manier is om er een onverkoopbare en technisch onbetrouwbare auto van van te maken.
Die paar die wij in onderhoud hebben hebben doorgaans uitvalproblemen die (de bij inbouw nog zo enthousiaste gasinbouwer) maar niet opgelost krijgt.
@ BS: tegenover die paar probleemgevallen die jij noemt staan honderden, zoniet duizenden tevreden Volvo-rijders die een lpg-installatie in hun auto hebben liggen en daar zelden tot nooit problemen mee hebben. Vergeet niet dat aan een turbo-dieselmotor ook genoeg stuk kan gaan. Als ik jou was zou ik het 850-forum eens goed doorlezen om te zien hoe daar over gas gedacht en geschreven wordt. Er zitten T5's tussen die tonnenlang zonder koprevisie o.i.d. op lpg hebben gedraaid. Enige wat wel eens stuk wil bij Vialle LPi is de LPG-pomp of een relais-tje. Door de schonere verbranding van LPG zal een Volvo-blok van voor MY00 (die heel goed tegen de hogere verbrandingstemperatuur van lpg bestand zijn) juist langer mee gaan op gas dan op benzine.
Over welke het moet worden? De zwarte uiteraard! Lagere wegenbelasting, de helft van de brandstofprijs, terwijl de diesel echt niet 2 keer zo zuinig zal zijn, stiller motorgeluid, meer vermogen en beter voor het milieu. Tenzij je de lagere actieradius van de LPG-tank onoverkomelijk vindt zou ik voor de zwarte S80 op lpg gaan. Wij hebben overigens een 99-er S80 T6 met Vialle LPi thuis.
a) er zijn in Nederland geen duizenden Volvorijders met aftermarket lpginstallaties S80/V70/S60's vanaf 2000.
b) er zijn (bij mijn weten) ook geen 850's vanaf die magische 2000 en slechts een handvol V70/875's met de nieuwe motoren.
We hebben het hier toch over een S80 van vóór 2000?? Maar ook daarna gaan de turboloze 5-cilinders nog prima op gas, ik ken diverse voorbeelden. De Turbo's vanaf 2000 hebben echter het probleem van klepspeling en snel inslijtende kleppen, waardoor ze minder geschikt zijn voor het rijden op lpg. De 140 en 170pk 5-cilinders hebben hier echter nauwelijks tot geen last van. Ik denk dat het er met gemak duizend of meer zijn, vanaf 2000.
Die gas S80 is de enige die over is, de diesel is al verkocht, maar ik zou hem lekker laten staan.
Overigens acht ik mijn marktkennis (mogelijk slechts fractioneel) groter dan de jouwe.
Je spreekt je zelf mogelijk iets tegen, de 140 en 170pk's op de S80 waren vanaf vroeg 1999 namelijk de nieuwe motoren al (zonder de zelfstellende kleppen)
Je spreekt je zelf mogelijk iets tegen, de 140 en 170pk's op de S80 waren vanaf vroeg 1999 namelijk de nieuwe motoren al (zonder de zelfstellende kleppen)
Dat wist ik niet, maar voor de V70 geldt toch dat pas vanaf MY00 (dus zeg, vanaf sept '99) de vaste klepstoters kwamen?
De S80's vanaf januari 1999 en de V70/875 vanaf juni 1999
En je hoeft het niet van me aan te nemen dat er problemen zijn met S80's en V70/285 op gas, ik verdien namelijk best lekker aan die problemen,
de klanten worden er alleen knettergek van...
omdat je eerst schreef dat je het bij die derde nog even ging navragen en van de eerste 2 auto's al wist hoe lang ze er stonden.... ik zie nu dat je het bericht hebt aangepast, bang om ontmaskerd te worden?
Bart heeft er volgens mij hier nooit een geheim van gemaakt dat hij Volvodealer is. Natuurlijk heeft hij meer inside-info dan de meesten van ons. Nou hoef jij natuurlijk niets van hem aan te nemen, maar als Bart aangeeft zeer regelmatig auto's op gas met problemen tegen te komen, dan zou ik dat als potentiële koper interessante info vinden.
Dat jij wellicht zelf al enkele maanden op gas rijdt en er (nog) geen problemen mee hebt gehad is prettig voor jou, maar zegt niets over de gemiddelde betrouwbaarheid van gasauto's.
Ik denk dat de topicstarter zijn voordeel kan doen met ieders ervaringen!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option (2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Zouden er statistieken zijn van hoeveel mensen er in Nederland op LPG rijden en hoe deze over de verschillende automerken verdeeld zijn?
Vroeger (10 jaar geleden) was het verhaal neem nooit LPG op een automaat in verband met de back fires in het mengstuk waardoor je lucht debiet meter kapot ging, dit was trouwens geen verhaal zelf meerdere keren meegemaakt.
Met de huidige G3 injectie installatie ben ik zeer tevreden.
Kunnen de mensen die problemen/storingen/onkosten hebben met hun G3 installatie eens aangeven waar het exact over gaat.
Zijn het met name storingen aande LPG installatie of zijn eht schades aan de motor? En wat is hun rijstijl? Sleurhut ? Wanneer zomer winter? etc.
Willen dan ook de mensen die probleemloos op LPG rijden een melding doen zodat we een beetje gefundeerd inzicht krijgen en niet alleen van een felle tegenstander en een voorstander. Waarvan ik trouwens de kennis van beide niet in twijfel trek maar graag van meer mensen hoor wat de ervaringen zijn.
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur) Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest Citroen CX 2200 licht blauw Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver Volvo C70 2.4T Zilver Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
davidjoost schreef:omdat je eerst schreef dat je het bij die derde nog even ging navragen en van de eerste 2 auto's al wist hoe lang ze er stonden.... ik zie nu dat je het bericht hebt aangepast, bang om ontmaskerd te worden?
De eerste 2 staan met hun kenteken op de foto's op de desbetreffende sites, de rdwsite leert mij hoelang een auto daar al staat, van de 3e stond er geen foto bij.
Zelfs een "slimmerik" als jij had dat uit kunnen vinden.
Er staan vanaf het bouwjaar 2000 totaal trouwens 28 Volvo's op gas bij de Volvodealers tegenover 1029 diesels, en vanaf 2004 is dat 6 gasauto's tegen 788 diesels, waar zou een dealer nu wel of geen vertrouwen in hebben denk je zelf?
Heb het al vaker geschreven, ik ben niet de exibitionist die jij wel bent