paQ schreef:ik vind dat er hier en daar toch iets te voorbarig en generaliserend wordt gereageerd.
ten eerste moet degene die het monteert even de moeite nemen om door een bekwaam persoon met juiste meetapparatuur even de lampen opnieuw te laten stellen.
De reflectie klopt vaak al van geen kanten meer omdat de pit anders zit / langer is/ andere hoek / noem maar op
ten tweede zijn er zat auto;s op de weg met projectorlampen. Als er een beetje OK lens in zit, zul je weinig tot geen 'extra' overlast verzoorzaken.
Ten derde vind ik dat velen tegen zijn om het tegen zijn. net zoals dat windows 'niks is' omdat ze dat iemand anders ook eens hebben horen zeggen. Als je steeds in xenon lampen blijft kijken omdat ze de aandacht trekken, dan maakt dat het al snel iets negatiefs.
met welke koplamp dan ook:
- GOEDE afstelling
- SCHONE lampen
- bij belading achter >>> lampen lager!!!! (als dat al niet automatisch gebeurd)
Maar juist bij xenon is niemand bekwaam genoeg om het zo af te stellen dat het onder
alle omstandigheden goed staat, daar is juist die automatische hoogteverstelling voor nodig.
Het enige moment dat xenon zonder automatische hoogteverstelling wel goed afgesteld staat is bij een stilstaande auto, zolang je met dat nepspul ook niet rijdt heb ik er dan ook geen bezwaar tegen.
Je schetst bij "belading achter" lampen lager, maar alle inveerbewegingen (dus niet alleen door beladen) triggeren bij originele xenon constant de automatische hoogteverstelling, jij als berijder zal dat nooit handmatig doen of kunnen doen, je hebt geen tijd meer over om op de weg te kijken, het onnodig verblinden van tegenliggers omdat je zelf meent het allemaal niet zo goed te zien is ronduit a-sociaal, ben je nachtblind blijf dan gewoon lekker thuis.
Het is je mogelijk nog niet opgevallen maar er zijn juist rond xenon simpele wettelijke regels bedacht om dit soort irritaties te voorkomen.
Het zijn dan ook juist die niet originele licht comprimerende projectiexenonlampen die de grootste verblinding veroorzaken door hun foute afstelling.
De eerder getrokken conclusie dat die nepxenon gewoon rommel is en mogelijk gevaarlijk kan zijn voor medeweggebruikers (doordat doorgaans die elementaire voorzienigen ontbreken die het ook voor medeweggebruikers veilig maakt) is namelijk de enige juiste.
Ben er zelf dan ook van overtuigt dat de overheid vroeg of laat het al veel eerder voorgestelde verbod daarop dan ook op juist die gronden toch uit gaat voeren (zou mijn oude koplampunits dus nog maar even bewaren)