Let ook op de koplampen. Als de verbeterde ontluchtingskappen (aan de binnenzijde, onder de motorkap dus) niet geplaatst is, dan heb je grote kans dat er een waas zit op de koplampen en vroeg of laat worden ze dan afgekeurd bij de APK.
Die ontluchtingskapjes moet een dealer gratis plaatsen omdat het een paar jaar terug (in 2004 dacht ik) een recall was.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Maar die koplampen zijn veeeeel duurder als ze afgekeurd worden!
En de waas die er al zit gaat nooit meer weg.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Die waas ontstaat heel makkelijk op de binnenkant van het glas.
En na verloop van tijd vreet het vocht het verchroomde reflectiemateriaal aan. Zonder die kapjes is dat in een jaar of 6-7 zeer wel mogelijk.
Volvo Rules the Road
Precies zoals ik al schreef: Dan heb je volgens mij wel errug lang met aquaria rondgereden
In het bovenstaande geval is het zaak om nieuwe lampen van de aankoopprijs af te trekken. Is het niet zo dat het indertijd een standaard modificatie voor alle auto's was? Indien de auto bij de officiele dealer is onderhouden zou het geen probleem mogen zijn....
Misschien is de belangrijkste aankooptip wel:
"Koop een auto die dealer onderhouden is??"
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
voorlopig rijd ik al 510.00 km op gas met dezelfde motor en met de zelfde niet gereviseerde cylinder kop. ))
Ik gok erop dat je dat op een Volvo van voor m.y. 2000 doelt?
Het gaat hier namelijk over Volvo's van na die tijd waar (te) vaak die problemen mee zijn.
kortom, "iets" uit het verleden is nog geen garantie voor de toekomst
ja uitzonderingen zullen er vast zijn maar het is een feit dat de levensduur van je blok op gas gemiddeld 100.000 km mee gaat alvorens je dan de kop moet vervangen. Diesel is dan een veel beter alternatief als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten.
-Om de 100.000-120.000 km mag je je kleppen vervangen. Tenzij er speciale geharde kleppen zijn geinstalleerd.
- In het buitenland (oa frankrijk en in spanje nog veel schaarser ) zijn tankstations met LPG schaars
- Meerverbruik t.o.v. benzine - Een auto op LPG "stinkt"
- Dure aanschaf van de installatie (vroeger +- 750-,... tegenwoordig betaal je er +- 2500-, voor)
- Door de drogere verbranding kan het zijn dat je koppakking rapper stuk is
- Vermogensverlies t.o.v. benzine bij oude LPG installaties
- De motor is er niet voor gemaakt.
Vandaar ook een mogelijke keuze voor een S80 met hydrokleppen en LPG
bij de S60 heb je hier geen keuze in.
Diesel is voor mij te duur rijden, is al een paar keer doorgerekend en LPG is voor mijn jaar kilometrage gewoon weg het voordeligst.
toch is het niet zo dat de kop van een S80 6 cilinder van < m.y. 2000 geen problemen geven gaat, bij de S90/960 waren er ook behoorlijk veel uitvalproblemen en die motoren zijn zeer sterk gelijkend op die van de S80.
En wat de vorige schrijver ook al schrijft, die 6 cilinderkoppen zijn nooit/niet voor gasgebruik gemaakt
glitz schreef:bij gas gaat je blok maar 100.000 km mee. Daarna kan je de kop vervangen.....gas is dus om op te koken....
glitz schreef:-Om de 100.000-120.000 km mag je je kleppen vervangen. Tenzij er speciale geharde kleppen zijn geinstalleerd.
- In het buitenland (oa frankrijk en in spanje nog veel schaarser ) zijn tankstations met LPG schaars
- Meerverbruik t.o.v. benzine - Een auto op LPG "stinkt"
- Dure aanschaf van de installatie (vroeger +- 750-,... tegenwoordig betaal je er +- 2500-, voor)
- Door de drogere verbranding kan het zijn dat je koppakking rapper stuk is
- Vermogensverlies t.o.v. benzine bij oude LPG installaties
- De motor is er niet voor gemaakt.
Moeten we dit soort ongenuanceerde reacties serieus nemen? Alle vooroordelen worden simpelweg opgelepeld zonder dat er zelfs maar gekeken is naar de situatie van de topicstarter!
Tuurlijk kleven er voor- en nadelen aan gas (zoals aan iedere brandstof).
Maar de topicstarter is niet van plan een installatie nieuw te kopen (de auto die hij op het oog heeft is er al van voorzien) en bovendien rijdt hij zelf al 510.000 km op gas. Hij zal dus echt wel de nodige nadelen hebben ondervonden. Open deuren als "de aanschaf is duur" en "het is minder verkrijgbaar in het buitenland" zijn dus irrelevant in dit topic.
Ook met de door jou als een absolute waarheid geponeerde stelling dat je "om de 100.000-120.000 km je kleppen mag vervangen" ga je voorbij aan de eigen ervaring van de topicstarter.
Niet dat ik een gas-fan ben, maar kom alsjeblieft met zaken die in dit topic iets toevoegen!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option (2020) Audi E-tron (2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
"Niet dat ik een gas-fan ben, maar kom alsjeblieft met zaken die in dit topic iets toevoegen! "
Nou het voegt toch iets toe? en ongenuanceerd is het ook niet hoor. Ik geef alleen de negatieve aspecten van op gas rijden. Voor mijn part rij je op water...en zo ja kan je me dan laten weten of het goed voor de cylinderkop is?