gebonk onderstel

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Arrowstwr
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.10.2005 - 18:53

Ik heb mijn auto nu 2 dagen maar heb last van gebonk bij het nemen van drempels en oneffenheden op het wegdek:( weet iemand hier een oorzaak van? het trouwens een diesel uit 2002.
als ik op de achterklep dus dan lijkt de vering goed.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20559
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik weet niet wat je bedoelt. Ik heb er namelijk geen last van.
Het kan liggen aan de banden die gemonteerd zijn (hoog afrolgeluid.). Het drukken op de achterkant om te controleren of de veren goed zijn heeft geen nut. Dat is gewoon een fabeltje.

Het kunnen dus op zich ook de veren zijn. Maar dat kan op deze manier niet beoordeeld worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Natuurlijk kun je vering en schokbrekers op deze manier testen,
Ligt eraan hoeveel ervaring je hebt met sleutelen.
of wil je soms zeggen dat een schokbreker testbank uitkomst bied?
Ik keur dagelijks auto,s met een schokbreker testbank en de uitkomst is vaak goed terwijl ze werken als een fietspomp.
Veel garage bedrijven kennen dit probleem.
Hetzelfde geld voor een remmentestbank,ook al zitten er blokken in van een halve milimeter en zijn de achtervoeringen tot de draad versleten,zal hij in de meeste gevallen toch goed aangeven.
Dus versleten remmen die goed worden gekeurd door de remmentestbank is goedkeur,mits je twijfelt,dan moet je de boel gaan demonteren in overleg met de klant.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Even op het gebonk van de diesel terug te komen.
controleer de fusee kogels(draagarmen)op speling,die gaan nog weleens stuk!
geen losse kogels monteren!!!!!(imitatie)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20559
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ramon&Ramon schreef:Natuurlijk kun je vering en schokbrekers op deze manier testen,
Ligt eraan hoeveel ervaring je hebt met sleutelen.
of wil je soms zeggen dat een schokbreker testbank uitkomst bied?
Nee dat wil ik niet zeggen. Wat ik inderdaad wil zeggen is dat een gemiddelde leek het niet op deze manier kan beoordelen. Je zult toch echt onder de auto moeten kruipen om het echt goed te beoordelen.

Bv. bij mijn 480 had ik totaal geen problemen. Tot ik op de brug tot de ontdekking kwam dat één van mijn achterschokbrekers totaal versleten en lek was. (Je raakt zo aan het weggedrag gewend bij een langzaam slijtende schokbreker.)
Na vervanging voelde de auto toch een stuk beter aan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Arrowstwr
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.10.2005 - 18:53

er zit gelukkig nog bovag garantie op maar moet weer terug naar groningen:( en woon en utrecht:(

het lijkt net op de auto klapperd en het is alleen achter.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20559
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Arrowstwr schreef:er zit gelukkig nog bovag garantie op maar moet weer terug naar groningen:( en woon en utrecht:(

het lijkt net op de auto klapperd en het is alleen achter.
Nou dan heb je toch een mooi ritje naar het Hoge Noorden voor de boeg.
t'is net aan 190 km, als je tenminste bij Helpman moet zijn en in Utrecht zelf woont. Er gaat namelijk nog steeds niets boven Groningen. 8)

Maar even zonder gekheid, heb je dit bij de testrit niet opgemerkt. En ik zou even bij iemand die een vergelijkbare wagen heeft kijken of die hetzelfde heeft.

Het klinkt misschien vreemd maar ik heb ooit zelf eens gebonk achter gehoord, bleek dat er in de kofferbak (eigenlijk reservewielbak) iets losgetrild was.

Hoewel ik zelf niet ga zou je ook eens aanstaande zondag bij de hersfstmeeting in de Meern kunnen gaan kijken en vragen. Ramon&Ramon (monteur) gaat er ook heen die kan je dan misschien helpen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Even op het gebonk van de diesel terug te komen.
controleer de fusee kogels(draagarmen)op speling,die gaan nog weleens stuk!
geen losse kogels monteren!!!!!(imitatie)
Idd, ik had het ook op 120000km en dat zijn de kogels van de draagarmen die versleten zijn. Dat is een gekende ziekte van de eerste S40's. Die draagarmen kosten 200€ per stuk en zijn EXACT dezelfde als die van de Mitsubishi Carisma en daar kunt ge ze wel met de kogels appart krijgen die dan geperst moeten worden.
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
crost
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24.11.2005 - 23:22

Hoi,

Heb zelfde probleem gehad tijdje geleden :?

Het zal waarschijnlijk speling zijn op de gewrichten die je wiel aan de "triangel" verbinden. Die triangel is het onderdeel dat je wiel met het chassis verbindt. Opgelet, als je dit bij je dealer laat vervangen zullen ze wellicht de volledige triangel willen vervangen maar zo'n "rotullen" zijn ook in piraat te verkrijgen en dan ben je er voor zo'n 60-80€ vanaf bij een gewoone garage :P

Hopelijk heb je der iets aan
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”