olie in koelvloeistof

Voor kenners: de "Roffel"
Niek
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.10.2006 - 20:49

V70 classic 1999 10-klepper op Vialle LPI. 188000 km

Ha Mensen,
Ik heb sinds dit weekend olie in mijn koelvloeistof zitten. Motor blijft keurig op temperatuur en er zit geen koelvloeistof in m,n olie. Na meting blijkt dat er geen gassen via het koelvloeistoftankje vrijkomen. Voorlopige conclusie van de dealer en van mij:
-lekke koppakking ergens tussen een oliekanaaltje en een vloeistofkanaaltje.
-hetzelfde maar dan in de cilinderkop.

Iemand nog een ander idee. Voor een Volvo met zo,n lage km stand vind ik dit toch wel opmerkelijk.

Dank voor de tips
Groet
Niek
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

Bij de eerste twee regels dacht ik inderdaad ook meteen: koppakking!
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Lekke kop? Af laten persen om zeker te zijn. Kan best wel hoor bij 188dkm
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Niek,

Pas hier heel erg goed mee op. De meeste bedrijven zullen de kop eraf trekken en de koppakking vervangen.

Er is echter nog een mogelijkheid. Sommige modellen hebben ook een oliekoeler in de radiateur zitten. Als de olie nog koud is zal deze worden opgewarmd door het koelwater, en als de olie warm is worden afgekoeld door het koelwater.
Bij mijn eigen auto is destijds door de Volvo dealer! mijn koppakking vervangen terwijl de oliekoeler inwendig gescheurd was.
Nu moet je dus zien uit te vinden of jouw auto een koeler in de radiateur heeft. Ik weet dat zowiezo alle turbo modellen dat hebben t/m modeljaar 1999, maar of dat zo bij de turboloze is weet ik niet, en kan Volvo NL je ook niet vertellen. De modellen van 1999 en later hebben een oliekoeler los achter de carterpan. Deze is dus niet meer watergekoeld.

Wat moet je doen: probeer eerst te achterhalen of je een oud of nieuw type koeling hebt. Bij een nieuw type is het op zeker de koppakking of erger (kop gescheurd). Zit er geen oliekoeler achter de carterpan dan moet je zien uit te vinden of er naast de dikke waterslangen ook nog twee dunnere olieslangen de radiateur in gaan. Deze zitten aan de bijrijderskant van de radiateur. Als je een automaar hebt zal er aan de bestuurderskant ook een koeler zitten voor de automaatbak, en dus ook nog twee dunnere slangen.

De koppakkingen van de 5 cilinders gaan bijna nooit stuk, maar het kan zeker wel. Ben benieuwd naar je bevindingen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Wat een goed verhaal! Goed checken Niek, kan je behoorlijk wat duiten besparen.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Niek
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.10.2006 - 20:49

Ha Ed e.a
Toen ik vandaag bij de dealer was noemde hij ook die mogelijkheid en dat hebben we ter plekke gecheckt. Geen oliekoeler dus in de radiateur.
Ik ontkom denk ik dus niet aan de kop los en kijken of het de pakking is. Ik laat voor de zekerheid dan meteen maar de kop afpersen en vlakken. Iemand een idee hoe dit kapot gaat, behalve pech natuurlijk. Ik rij hem fatsoenlijk warm en rij verder heel fatsoenlijk
Dank voor jullie reacties
Niek
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik zal er wel weer onwijs van langs krijgen hier, maar ik vrees dat het te wijten is aan het rijden op gas. De kop wordt heter (o.a. door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG en door het gebek aan koeling dmv de benzine) waardoor de kans op scheurtjes/defecten groter is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

Oceanracer schreef:Ik zal er wel weer onwijs van langs krijgen hier, maar ik vrees dat het te wijten is aan het rijden op gas. De kop wordt heter (o.a. door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG en door het gebek aan koeling dmv de benzine) waardoor de kans op scheurtjes/defecten groter is.
De kans op scheuren van de koppakking kan inderdaad groter zijn, daar gas een drogere verbranding is dan benzine, waar de motoren voor zijn ontwikkeld.
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En nu maar dekking zoeken... ::|
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

hvdmountain schreef:
Oceanracer schreef:Ik zal er wel weer onwijs van langs krijgen hier, maar ik vrees dat het te wijten is aan het rijden op gas. De kop wordt heter (o.a. door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG en door het gebek aan koeling dmv de benzine) waardoor de kans op scheurtjes/defecten groter is.
De kans op scheuren van de koppakking kan inderdaad groter zijn, daar gas een drogere verbranding is dan benzine, waar de motoren voor zijn ontwikkeld.
en dus.... waar zit de échte oorzaak dan meestal. :?:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Vertel het maar...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ronald ce
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 12.11.2005 - 20:33
Locatie: veere

check de warmte wisselaar achter je olie filter eens.

olie druk is 4 bar water 1 bar.

ik heb de mijne ook al eens lek gehad.

maar zo weinig kilometers voor een wagen op gas?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Oceanracer schreef:Vertel het maar...
eigenlijk zouden jullie het zelf moeten uitvissen.
je hebt beiden al een oordeel klaar, zónder naar de oorzaak te zoeken.
:roll:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ronald ce schreef:check de warmte wisselaar achter je olie filter eens.

olie druk is 4 bar water 1 bar.

ik heb de mijne ook al eens lek gehad.

maar zo weinig kilometers voor een wagen op gas?
Wat bedoel je hier precies mee?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Niek schreef:Ha Ed e.a
Toen ik vandaag bij de dealer was noemde hij ook die mogelijkheid en dat hebben we ter plekke gecheckt. Geen oliekoeler dus in de radiateur.
Ik ontkom denk ik dus niet aan de kop los en kijken of het de pakking is. Ik laat voor de zekerheid dan meteen maar de kop afpersen en vlakken. Iemand een idee hoe dit kapot gaat, behalve pech natuurlijk. Ik rij hem fatsoenlijk warm en rij verder heel fatsoenlijk
Dank voor jullie reacties
Niek
Niek,

Is jou niet te verwijten. Soms gaat een koppakking er zomaar uit, of heeft de vorige eigenaar er nogal hard mee gereden.
Pas op met vlakken. Dit mag alleen gebeuren als de kop niet krom is. De nokkenassen liggen namelijk in de kop, en als de krom is en gevlakt wordt zullen de nokkenassen gekromd in de kop komen te liggen. Duurt niet te lang voordat de nokkenassen eruit lopen.
Laat de kop in elk geval controleren op scheurtjes (fluxen), en inderdaad afpersen.
Laat je het bij de dealer doen? Kost echt de hoofdprijs daar hoor! 2000 euro komt eerst!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

hvdmountain schreef:
Oceanracer schreef:Ik zal er wel weer onwijs van langs krijgen hier, maar ik vrees dat het te wijten is aan het rijden op gas. De kop wordt heter (o.a. door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG en door het gebek aan koeling dmv de benzine) waardoor de kans op scheurtjes/defecten groter is.
De kans op scheuren van de koppakking kan inderdaad groter zijn, daar gas een drogere verbranding is dan benzine, waar de motoren voor zijn ontwikkeld.
Wat is een drogere verbranding :roll:

Zeker een 10 klepper kan op gas even lang mee als op benzine, dus ik ben het zeer oneens met die stelling. Met name de constructie van de kop maakt dat deze auto's gewoon dezelfde km-standen halen als op benzine. Zijn ongenuanceerde opmerkingen. Dit heeft helemaal niets met het rijden op gas te maken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik denk dat hij met een drogere verbrading doelt op het ontbreken van vloeistof (benzine) tijdens de inspuiting van een niet-LPIinstallatie. Hierdoor wordt de kop minder gekoeld. Het kan zijn dat hierdoor de temperatuur hoger komt te liggen.

Niek vroeg zich hier hardop af, wat de reden zou kunnen zijn. Ik zeg niet dat dit DE reden is, ik sluit het echter ook niet uit. Ik acht zelf de kans redelijk aanwezig, vandaar.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vialle LPI wordt vloeibaar ingespoten (en daar gaat het hier om). Hierdoor zijn de verbrandingstemperaturen nagenoeg gelijk aan die van benzine. Maar dan nog bljf ik zeggen dat LPG niet de oorzaak van de koppakking zal zijn, ondanks dat velen je dat willen laten geloven :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Oja, staat er ook bij, helemaal bovenaan: LPI ](*,) Weer niet goed gelezen... Sorry
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
ronald ce
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 12.11.2005 - 20:33
Locatie: veere

edraket schreef:
ronald ce schreef:check de warmte wisselaar achter je olie filter eens.

olie druk is 4 bar water 1 bar.

ik heb de mijne ook al eens lek gehad.

maar zo weinig kilometers voor een wagen op gas?
Wat bedoel je hier precies mee?
ik weet niet hoe dat zit met een 10 klepper,maar op mijn 2.5t zit er tussen het oliefilter en het motorblok een warmte wisselaar.

de olie word als de motor koud is snel opgewarmd door het koelwater en als de olie te warm word weer afgekoeld door datzelfde koelwater.

als deze inwendig lekken loopt er motorolie in je koelvloeistof.

maar nogmaals ik heb een 2.5t20V met automaat en geen 10klepper.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”