Stikstof in je banden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gesloten
MDA
5th Gear member

Ik zat net wat te lezen over je banden oppompen met stikstof ipv met gewone lucht, en ik las een aantal verschillende redenen waarom dat nou beter moest zijn dan met gewone lucht. Mijn grote vraag is: welke van die redenen is nou waar, want ik kwam een hoop onzin tegen. Ik zal ze even opsommen met mijn eigen commentaar erbij en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en of de 'echte' reden er misschien niet eens tussen staat.

1) Zuurstof is een kleinere molecuul dan Stikstof en ontsnapt daarom makkelijker door de wand van de band, vooral als de band warm is.
MDA: onzin: Zuurstof en Stikstof zijn nagenoeg gelijk in afmetig, Stikstof is zelfs iets kleiner. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat zuurstif makkelijker door rubber heen 'diffundeert', maar dat ligt NIET aan de afemting van de molecuul.

2) Stikstof zet minder uit bij opwarming en daardoor blijf de andenspanning beter constant bij wisselende (buiten)temperatuur
MDA: opnieuw onzin. Dat is gelijk voor zuurstof en stikstof. De uitzetting van deze gassen bij deze druk en temperatuur volgt perfect de ideale gas wet, en de specifieke warmtecoefficienten zijn nagenoeg gelijk.

3) Stikstof is droog, waardoor er geen water(damp) in het gas zit dat je banden ingaat. Dit is beter voor (of eigenlijk tegen) roest en voor een constantere druk in de band.
MDA: Dat van die roest moet ik van lachen. Dat van die druk klopt opzich wel, maar is een minuscuul effect van maximaal 1.6 promille van de bandendruk, oftewel minder dan 0.004 bar variatie.

4) Er is ooit bij de landing een vliegtuig in brand gevlogen omdat een band ontplofte, wat leidingen met brandbare vloeistof scheurden en de zuurstof uit de band heeft blijkbaar meegeholpen om de boel aan te steken. Sindsdien moeten alle vliegtuigbanden met stikstof gevuld worden uitveiligheidsoverwegingen.
MDA: interessant voor op het circuit, maar op de gewone weg...

Het enige wat overblijft is de eerste... Dat zuurstof makkelijker door rubber heen diffundeert. Maar dat zou betekenen dat een band 20% van zijn druk verliest, en dan is alle zuurstof weg. Bij het bijvullen komt er dan weer lucht in, en dus 20% van 20% weer aan zuurstof bij. Oftewel: na 1 keer bijvullen heb je nog maar 4% zuurstof in je band. Na twee keer is dat nog maar 8 promille, dus je banden zitten eigenlijk altijd vol met stikstof... toch?

mod-edit: krachtwoorden verwijderd

eigen edit: excuses... zo beter?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
FrankM
4th Gear member

Zie hier.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gesloten

Terug naar “Banden en velgen”