Help! Mijn S60 trekt naar rechts

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
ceppie
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.08.2007 - 13:51
Locatie: Groningen

Hallo mede S60-ers,

Ik heb sinds twee weken een S60 uit 2001, en tijdens het rijden (vooral op snelwegen) is me opgevallen dat de auto telkens naar rechts trekt.
Het stuur trekt trouwens ook naar rechts (vrijwel meteen)

Erg irritant en m.i. niet nodig. Garage gebeld en de auto laten uitlijnen, echter geen resultaat.
Voordat ik weer naar de garage stap, kan iemand mij vertellen wat het euvel is?!

Alvast bedankt!


mods edit
smiley uit titel verwijderd
louis
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
Locatie: omgeving Utrecht

Zie onderstaande link.
Als je de oorzaak gevonden hebt laat het dan even weten?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=louis
Gebruikersavatar
Fast Roger
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
Locatie: Made (Brabant)

Ik dacht dat het aan mij lag. Mijn S60 heeft hetzelfde probleem en is hiervoor al 2 keer bij de dealer geweest. De laaste keer hebben ze de auto opnieuw uit laten lijnen (heb het uitlijnrapport bijgeleverd gekregen) en ze hebben de voorbanden omgewisseld met de achterbanden. Nu ligt er bij mij voren Pirelli 225/45R/17 en achter Michelin 225/45ZR/17.

Ik heb het gevoel dat ie nu minder naar rechts trekt maar het probleem is nog steeds niet over.

Volgens mij heeft het ook te maken met het type band en de afmetingen. Hoe breder en platter de band hoe gevoeliger dat je bent voor spoorvorming en schuin aflopen van de weg.

Soms ben ik aan het sturen (met 1 hand :D ), en opeens moet ik alle zeilen bijzetten omdat de auto dan plotseling naar rechts wil.

Dit is behoorlijk lastig, en zal mijn dealer er nogmaals op aanspreken.
Volvo S60 T5 bj: 2002 2007-2012 198860 Km
Vovlo S60 D5 bj: 2010 2012 - until now 358000 Km - Full Option Car
Gebruikersavatar
Kroon
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 26.06.2007 - 08:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Heb het zelfde probleem. Bij aanschaf van de auto al opgemerkt dat de auto naar rechts trekt. Auto is uitgelijnd maar probleem blijft. Tevens als ik gas geef op b.v. de snelweg is het ook goed te merken dat de auto naar rechts trekt.

Wou binnenkort hier nog maar eens een afspraak over maken bij de garage aangezien ik nog garantie heb en nog wat andere punten heb.
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Ik heb eens een stoeprandje geraakt en daarna trok de auto naar rechts. Kwestie van uitlijnen...

Auto bij mijn broer uit laten lijnen. Echter de auto trok nog steeds naar rechts. Zelfs het stuur ging hierbij mee. (225/45/17) Volgens het uitlijnrapport stond de boel perfect afgesteld. Weer op de brug en opnieuw uitgelijnt. Beter kon eigenlijk niet. Wederom nog geen verbetering! Banden voor/achter omgewisseld. Rijden... nog geen verbetering. Toen weer op de brug en weer uitlijnen. Weet niet wat ze precies hebben gedaan (technisch verhaal) maar hebben hem, geloof ik, zo afgesteld dat hij eigenlijk iets naar links zou wijken. Heeft geholpen. Auto spoort nu weer als een trein!!

Het blijkt dat de S60 erg lastig is uit te lijnen. Er blijken meerdere auto's, o.a. Mercedes E, erg gevoelig te zijn hiervoor. Blijkt vaker dat de bestuurders terug komen dat de auto nog niet helemaal lekker spoort...
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik heb er helaas nu ook last van. Laatste keer bij Volvo laten doen en toen was het helemaal goed. Nu de verlagings veren eraf gehaald en bij mijn werk om de hoek laten uitlijnen, helaas trekt de auto nu redelijk naar rechts.
Zal even het uitlijn rapport van Volvo zelf erbij zoeken, mogelijk dat men daar wat mee kan.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Heb er ook last van gehad (ook S60 uit 2001). Echter, verkijk je niet: vaak lopen Nederlandse snelwegen ook iets naar rechts omlaag voor de waterafvoer. Een heel kleine afwijking is dus normaal.

Wat het -in mijn beleving- minder maakte was een wat hogere bandenspanning, die trouwens ook een litertje per 100 km op het verbruik scheelde. Mijn record (veel snelweg) ligt nu op 1:15,5 of 6.5L/100km (met een S60 2.4 benzine!)
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Het heeft idd te maken met de verkanting die in de weg zit, maar ook je banden kunnen het veroorzaken. Wissel je voorwielen maar n's tijdelijk van links naar rechts en kijk dan of het over is.

Anders ligt het aan uitlijning/camber (wielstand).

Ik heb dus ooit een band eraf gegooid (continental), want die veroorzaakte het scheeftrekken van de auto. Na de wielwissel was het over, na de bandenwissel helemaal!
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ceppie heeft vast 17" d'r onder. Wel zo fraai, maar met 16" minder last van scheeftrekken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hadden we ook met onze V70 2.4T die trok ook wel eens naar rechts
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
ceppie
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.08.2007 - 13:51
Locatie: Groningen

Sorcerer schreef:Heb er ook last van gehad (ook S60 uit 2001). Echter, verkijk je niet: vaak lopen Nederlandse snelwegen ook iets naar rechts omlaag voor de waterafvoer. Een heel kleine afwijking is dus normaal.
Kleine afwijking is oke, maar zodra ik het stuur 'loslaat' wil ie meteen naar rechts :? Las ook al in een andere draad, dat de afwijking naar rechts over een lengte van een kilometer normaal is, maar die van mij doet het vrijwel direct dus ...

Sorcerer schreef:Wat het -in mijn beleving- minder maakte was een wat hogere bandenspanning, die trouwens ook een litertje per 100 km op het verbruik scheelde. Mijn record (veel snelweg) ligt nu op 1:15,5 of 6.5L/100km (met een S60 2.4 benzine!)
Welke bandenspanning hanteer jij nu dan? Je verbruik is inderdaad zeer laag. Ik zit nu nog in de testfase met verbruik en zo, maar dik 800 kilometer met een volle tank lukt me denk ik wel, en de BC heb ik maar uitgezet, want uiteindelijk vind ik het 'bij de pomp aantal liters gedeeld door het aantal gereden kilometers' toch wel het handigst!
S60 (2001) 2.4 170PK Automaat
ceppie
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.08.2007 - 13:51
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:Ceppie heeft vast 17" d'r onder. Wel zo fraai, maar met 16" minder last van scheeftrekken.
Ha, nee! Ik heb de 205/55/16" dus wat dat betreft gaat die vlieger niet op...

Er zijn overigens wel een viertal nieuwe banden ondergezet; zou het soort banden (fulda exelero 205/55 ZR16 91W) sterk van invloed kunnen zijn op het scheeftrekken?!
S60 (2001) 2.4 170PK Automaat
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Spanning is nu 2.6/2.7 (was 2.4/2.5). Niet zo'n heel groot verschil, maarja, die 1:15.5 was wel een erg mooi resultaat (zeker wind mee, want meestal is het 1:13.5 met zo'n 380 km snelweg (125 km/h) en 30-50 km stad; waarbij ik wel veel laat uitrollen. Tanken doe ik omdat ik niet 2x dezelfde afstand snelweg haal op 1 tank; voor m'n werk moet ik vaak heen en weer naar Limburg vanuit Utrecht namelijk).

Rij je trouwens vaak een oprit omhoog waarbij je eerst met het ene en dan met het andere wiel op de oprit komt? Als je dat met te hoge snelheid doet kan dat ook de uitlijning van je wielen verslechteren.
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Heb contact gehad met de garage en men had het er daar over dat men vaak nog wel even de veerpoot wat losser maakt en dan met de camber instellingen in de weer gaat.
Men zou mij de gegevens pogen door de faxen in de hoop dat mijn S60 weer wat rechter rijdt. Het is nu wat teveel van het goede zeg maar.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ceppie,

Is al eens naar de draagarm rubbers gekeken? Kan best dit probleem veroorzaken. Hoeveel km's heeft de auto gelopen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
ceppie
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.08.2007 - 13:51
Locatie: Groningen

edraket schreef:Ceppie,

Is al eens naar de draagarm rubbers gekeken? Kan best dit probleem veroorzaken. Hoeveel km's heeft de auto gelopen?
Geen idee of er naar is gekeken, zal het zeker meenemen in mijn verhaal naar de garage toe.
De teller staat nu op 210dkm :o
S60 (2001) 2.4 170PK Automaat
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als ze in het verleden nog niet zijn vervangen, dan zijn ze in elk geval al ingescheurd en misschien dan zelfs ook wel al door en door. Op 16" moet ie echt wel beter kunnen rijden...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Met hoevel km. gem. zijn je draagarmrubbers op? Ik zit nu tegen de 170 aan.

Ik heb de laatste 3 weken 3500 km gestuurd en dan merk je toch wel een stuiterend weggedrag (17 inch velgen dat wel).....behalve op asfalt.


Heb dat trouwens 's ochtends ook (heel licht stuiteren in stuur) altijd, totdat ik een tijdje gereden heb, banden "warm" zijn, en dan is het weg....
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De mijne zijn nu ingescheurd, maar hoeven dus nog niet te worden vervangen. Km-stand is nu 240.000. Ook mijn banden bonken enigzins als ze koud zijn. Maar er komen na de zomervakantie nieuwe onder. Dat wordt dus weer genieten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Ook mijn v70 blijft naar rechts lopen, trekken is overdreven maar op elk wegdek gaat hij gewoon naar rechts. Dus continu blijven corrigeren.
Ondertussen banden opnieuw laten monteren, 4 draagarmbussen laten vervangen (100000 km gelopen) en laten uitlijnen voor en achter door een bedrijf dat zeer veel ervaring heeft met v70.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”