Dit is thuis op een breedbeeld televisie NIET, de DVD speler weet dat het scherm een 16:9 pit is en dat hij de ondertiteling daarin moet plaatsen.
Deze dvd speler denkt gewoon dat de schermpjes 4:3 verhouding heeft. Je kan vervolgens in de scherm instellingen de verhouding wijzigen, maar je zou het moeten wijzigen in de DVD speler!
RTI - RSE / Beeldverhouding RSE
- Paul
- Geartronic member
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
Ja, boven en onder kan wel, maar het is voor de maker van de DVD onmogelijk om in te schatten wie welk systeem thuis heeft staan. En dat is wat mindbrother (en ik) zeggen: de DVD speler moet de software juist implementeren. Die moet dus weten waar de ondertiteling (of zonodig boven- of zijtiteling) in het beeld moet komen te staan bij de verschillende beeldformaten. Ze zitten dus NIET ingebakken in het beeld (daarom kun je ze ook uitzetten)VolvoTech schreef:Dit maakt het nl ook mogelijk voor de maker van een DVD om de ondertiteling af en toe boven te plaatsen als er al een ondertiteling is. (denk aan een engelse film waar af en toe chinees gepraat wordt).
Inderdaad: tegenwoordig zijn bioscoopfilms op 2,35:1 formaat, en dat past dus alsnog niet netjes op onze 1,78:1 breedbeeldformaat TV's, en krijg je dus nog steeds zwarte balken. Deze zijn i.v.m. een 1,33:1 TV echter al veel kleiner.VolvoTech schreef:De formaten die ik ken (o.a. panavision) zijn de formaten die gebruikt worden om bioscoop films op te nemen. Later zo'n formaat naar DVD converteren geeft dan toch altijd balken?
Zie hier een mooi stukje uitleg: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16
- Paul
- Geartronic member
Die dingen worden natuurlijk normaal alleen gebruikt voor disneyfilms in het NEderlands, dus ik denk dat Volvo nog niet zoveel klachten heeft gehad hierover.
Maar ja wij gebruiken het omdat er in zit als we op vakantie gaan, is toch wel echt super! Net een vliegtuig!
Maar ja wij gebruiken het omdat er in zit als we op vakantie gaan, is toch wel echt super! Net een vliegtuig!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- xc90t6
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ja het is super mooi super makkelijk super duur. Dit kan toch niet!!! Ik ben aan het overwegen om een super goedkope dvd speler van de blokker mooi weg te werken (dus bijv. onder de stoel) heb bij Volkswagen een tijdje geleden een apparaatje gekocht wat 12volt omzet in 220v en dan kan je gewoon alles opladen (€40,-). Maarja hier moet toch wat aan te doen zijn. Misschien het beeld in een andere verhouding zetten???
Alvast bedankt,
Alvast bedankt,
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
-
- 2nd Gear member
Nog even als achtergrond bij het 2,35:1 filmformaat:
Ook deze filmformaten staan in 16:9 formaat op een dvd. Echter, het oorspronkelijke filmbeeld is platter/breder, en dus wordt letterboxing toegepast bij het maken van de dvd. Dat betekent dat in het 16:9 beeld zwarte balken binnen het 16:9 kader worden toegevoegd om daartussen het 2,35:1 beeld te plaatsen. Die zwarte balken zitten dus echt in het beeld op de dvd, net als het filmbeeld ertussen, en zijn altijd zichtbaar. Alle zwarte balken buiten het 16:9 vlak worden door de dvd-speler zelf toegevoegd (gebeurt alleen als je een 16:9 dvd afspeelt via een 4:3 tv).
Het grote 'bedrog' van 16:9 is bij normaal beeld (dus geen HDTV) het volgende. Zowel 16:9 als 4:3 video wordt opgeslagen in een raster van 720 x 576 pixels. Niet meer en niet minder. Een breedbeeld video wordt horizontaal samengedrukt om het in dit raster te kunnen opslaan. Bij breedbeeld-video wordt er een zogenaamde widescreen-flag meegegeven aan het videobeeld. Deze flag vertelt de dvd-speler dat bij het afspelen het beeld uit de 720 x 576 pixels weer horizontaal uitgerekt moet worden. Door simpel te pixels niet als vierkantjes naar als platte balkjes te projecteren (of zoiets).
Paul, begrijp ik dat er geen configuratiemenu te vinden is in de dvd-speler, maar alleen van de schermpjes zelf? Tja, dan heeft Volvo dit niet zo handig aangepakt.
Ook deze filmformaten staan in 16:9 formaat op een dvd. Echter, het oorspronkelijke filmbeeld is platter/breder, en dus wordt letterboxing toegepast bij het maken van de dvd. Dat betekent dat in het 16:9 beeld zwarte balken binnen het 16:9 kader worden toegevoegd om daartussen het 2,35:1 beeld te plaatsen. Die zwarte balken zitten dus echt in het beeld op de dvd, net als het filmbeeld ertussen, en zijn altijd zichtbaar. Alle zwarte balken buiten het 16:9 vlak worden door de dvd-speler zelf toegevoegd (gebeurt alleen als je een 16:9 dvd afspeelt via een 4:3 tv).
Het grote 'bedrog' van 16:9 is bij normaal beeld (dus geen HDTV) het volgende. Zowel 16:9 als 4:3 video wordt opgeslagen in een raster van 720 x 576 pixels. Niet meer en niet minder. Een breedbeeld video wordt horizontaal samengedrukt om het in dit raster te kunnen opslaan. Bij breedbeeld-video wordt er een zogenaamde widescreen-flag meegegeven aan het videobeeld. Deze flag vertelt de dvd-speler dat bij het afspelen het beeld uit de 720 x 576 pixels weer horizontaal uitgerekt moet worden. Door simpel te pixels niet als vierkantjes naar als platte balkjes te projecteren (of zoiets).
Paul, begrijp ik dat er geen configuratiemenu te vinden is in de dvd-speler, maar alleen van de schermpjes zelf? Tja, dan heeft Volvo dit niet zo handig aangepakt.
- Paul
- Geartronic member
Helemaal correct!
Maar mijn dealer is goed bezig dit probleem aan te sturen. En Volvo Nederland is er intern en in Zweden nu druk mee bezig, dus ik ga hier meer van horen!
Mede dankzij jouw verhaal, heb ik maar even geforward
Maar mijn dealer is goed bezig dit probleem aan te sturen. En Volvo Nederland is er intern en in Zweden nu druk mee bezig, dus ik ga hier meer van horen!
Mede dankzij jouw verhaal, heb ik maar even geforward
- xc90t6
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik heb dit probleem niet echt. Maar ik kijk ook niet superveel dvd's
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
En ik heb naar aanleiding van je verhaal op alle DVD spelers thuis dezelfde films even zitten bekijken, maar overal hetzelfde probleem ;-(
Geen DVD speler die iets weet op te lossen, dus zonder heel eigenwijs te willen zijn, kan het niet toch in het gepresenteerde (op de dvd) beeldformaat / geplaatste locatie van de ondertiteling zitten?
En zou dus volgens mij geen dvd speler het kunnen oplossen als het op de DVD staat?
Heb even gegoogled;
http://www.dvd-home.nl/artikel/nedot.htm
Geen DVD speler die iets weet op te lossen, dus zonder heel eigenwijs te willen zijn, kan het niet toch in het gepresenteerde (op de dvd) beeldformaat / geplaatste locatie van de ondertiteling zitten?
En zou dus volgens mij geen dvd speler het kunnen oplossen als het op de DVD staat?
Heb even gegoogled;
http://www.dvd-home.nl/artikel/nedot.htm
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
- Paul
- Geartronic member
Je moet op de DVD speler instelllen dat je scherm een 16:9 scherm is. Dan is het opgelost, tenzij je natuurlijk thuis net zo'n slechte dvdspeler hebt van Volvo 
Dus stel je hebt een Sony dvd speler, zet hem aanzonder dvd erin, drukt op de afstandsbediening display. krijg je het menu te zien en vervolgens kan je hier naar alle instellingen. Echt waar dit werkt...
Heb je anders nog een DVD speler met HDMI en een HDTV? Dan gaat het nog makkelijker.

Dus stel je hebt een Sony dvd speler, zet hem aanzonder dvd erin, drukt op de afstandsbediening display. krijg je het menu te zien en vervolgens kan je hier naar alle instellingen. Echt waar dit werkt...
Heb je anders nog een DVD speler met HDMI en een HDTV? Dan gaat het nog makkelijker.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
HDMI/HDTV, nee nog net ff te duur ;-( maar als ik met een gewone dvd/breedbeeld situatie test, verschilt het duidelijk per dvd hoe het er uit komt te zien.
voorbeeld; Lord of the rings , ondertiteling 1 regel in film, 1 in zwarte balk. Dit verandert niet. kan natuurlijk beeld groter/kleiner maken, maar op een gegeven moment is gewoon 1 regel ondertiteling foetsie.
voorbeeld; Backdraft, idem.
Lijkt te kloppen met onderstaande;
beeldscherm : 16:9 ofwel 1.78:1
- 1.33:1 geeft zwarte balken links en rechts.
- 1.66:1 geeft zwarte balken links en rechts.
- 1.78:1 geeft geen zwarte balken = geheel beeldvullend.
- 1.85:1 geeft zwarte balken boven en onder**).
- 2.10:1 geeft zwarte balken boven en onder.
- 2.35:1 geeft zwarte balken boven en onder.
- 2.76:1 geeft zwarte balken boven en onder.
de meeste films lijken 1.85:1 of 2.25:1 te zijn en dus in ieder geval balken (tenzij je je beeldscherm het beeld laat "opblazen").
Als dan de ondertiteling geplaatst is voor een stuk in de zwarte balk die er door de beeldverhouding is (niet netjes gedaan door de producent zou je zeggen), en je scherm gaat opblazen ben je dus regels kwijt.
voorbeeld; Lord of the rings , ondertiteling 1 regel in film, 1 in zwarte balk. Dit verandert niet. kan natuurlijk beeld groter/kleiner maken, maar op een gegeven moment is gewoon 1 regel ondertiteling foetsie.
voorbeeld; Backdraft, idem.
Lijkt te kloppen met onderstaande;
beeldscherm : 16:9 ofwel 1.78:1
- 1.33:1 geeft zwarte balken links en rechts.
- 1.66:1 geeft zwarte balken links en rechts.
- 1.78:1 geeft geen zwarte balken = geheel beeldvullend.
- 1.85:1 geeft zwarte balken boven en onder**).
- 2.10:1 geeft zwarte balken boven en onder.
- 2.35:1 geeft zwarte balken boven en onder.
- 2.76:1 geeft zwarte balken boven en onder.
de meeste films lijken 1.85:1 of 2.25:1 te zijn en dus in ieder geval balken (tenzij je je beeldscherm het beeld laat "opblazen").
Als dan de ondertiteling geplaatst is voor een stuk in de zwarte balk die er door de beeldverhouding is (niet netjes gedaan door de producent zou je zeggen), en je scherm gaat opblazen ben je dus regels kwijt.
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- 2nd Gear member
Interessante aanvullende info. Paul, kun jij bevestigen dat de dvd waarvan wij de foto's achterin de XC70 hebben gezien, bij het afspelen op een woonkamer dvd speler wel goede ondertitels toont. En dat de ondertitels op dezelfde plek staan t.o.v. het filmbeeld en de onderliggende zwarte balk (zonder smartzoom of zoiets op de tv te gebruiken).
Volvo V60 T3 R-design (MY2013)
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Correctie :
moet zijn :
de meeste films lijken 1.85:1 of 2.35:1 te zijn en dus in ieder geval balken (tenzij je je beeldscherm het beeld laat "opblazen").
moet zijn :
de meeste films lijken 1.85:1 of 2.35:1 te zijn en dus in ieder geval balken (tenzij je je beeldscherm het beeld laat "opblazen").
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- Paul
- Geartronic member
Ja die film is Blood Diamand, zal ik vanmiddag laten zien.
En het is met alle films, dus als je een breedbeeld film bekijkt klopt de ondertiteling ook niet en heb je zwarte balken terwijl je dus breedbeelschermen hebt.
En het is met alle films, dus als je een breedbeeld film bekijkt klopt de ondertiteling ook niet en heb je zwarte balken terwijl je dus breedbeelschermen hebt.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Paul, kun je eens kijken op de hoes van de film, of er niet (in een vierkantje zag ik het hier bij een paar films staan) ergens vermeld staat wat het eigenlijke beeldformaat is?
Ik heb bijna bij geen film 16:9, bijna overal 2.35:1.
Ik heb bijna bij geen film 16:9, bijna overal 2.35:1.
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- 2nd Gear member
Alle breedbeeld dvd's zijn technisch gezien 16:9, is er echter in het echt met een beeldformaat dat wijder is gewerkt in de studio en bioscoop, dan wordt de ruimte boven en onder het beeld opgevuld met zwarte blokken op de dvd. Zodat er altijd een 16:9 formaat opgeslagen wordt op de dvd schijf (anamorphic geheten).
Volvo V60 T3 R-design (MY2013)
-
- 2nd Gear member
VolvoTech schreef:Als dan de ondertiteling geplaatst is voor een stuk in de zwarte balk die er door de beeldverhouding is (niet netjes gedaan door de producent zou je zeggen), en je scherm gaat opblazen ben je dus regels kwijt.
Dus het verhaal voor Volvotech wordt: Het originele bioscoopformaat is breder dan 16:9 (is immers 1,78:1 ipv de door jouw gewenste 1,85:1 of 2,35:1). Om zonder te vertekenen en zonder beeldverlies daarna het beeld op een 16:9 beeld te vertonen worden er op de DVD zwarte vlakken toegevoegd, onder en boven de film (zoals mindbrother net zegt). Deze balken zullen er altijd zijn. Je kunt dit goed zien op sommige 4:3 TVs. Daar zul je zien dat de zwarte balk onder en boven tweekleurig is: gitzwart en donkergrijs. Het gitzwarte zit gebakken in de film, vult het beeld op tot 16:9, het grijs is door de DVD speler toegevoegd om het beeld te vullen tot 4:3 (ik weet niet zeker hoe dat dan weer werkt, want dit "grijs" is in feite gewoon de kleur van het beeldscherm wanneer de TV uitstaat).mindbrother schreef:Alle breedbeeld dvd's zijn technisch gezien 16:9, is er echter in het echt met een beeldformaat dat wijder is gewerkt in de studio en bioscoop, dan wordt de ruimte boven en onder het beeld opgevuld met zwarte blokken op de dvd. Zodat er altijd een 16:9 formaat opgeslagen wordt op de dvd schijf (anamorphic geheten).
Vaak staan in het gitzwarte dan ook ondertitels (ik ken maar weinig films waar de ondertitels puur en alleen in de film staan). Er zijn immers - vooralsnog - geen 2,35:1 TVs. Zodra die er zijn, zal een DVD speler die dit formaat kan weergeven, de losse ondertitels netjes in de film zetten. Dan heb je dus helemaal geen zwarte balken meer, en toch alle ondertitels. Tot die tijd heb je zwarte balken. Met de zoom- dan wel stretchfunctie van je TV, kun je die balken weghalen, maar dan raak je een onderdeel van je ondertiteling kwijt. Bovendien mis je dan een stuk van de film, en/of worden de beelden misvormd.
Maar er zijn altijd betere DVD spelers: op mijn xbox, uitgerust met Xbox Media Center, kan ik gewoon de ondertiteling een stukje omhoog zetten

Hoe het ook zei: deze techniek is er vanaf de eerste DVD speler volgens mij al, dus waarom Volvo zulke "domme" software levert met hun spullen, kan ik niet begrijpen.
- Paul
- Geartronic member
En dit is zoals hij behoort te zijn:

(heb wel Mediacenter, maar ik hoef het met mijn dvd speler niet te veranderen...dus perfect beeld)

(heb wel Mediacenter, maar ik hoef het met mijn dvd speler niet te veranderen...dus perfect beeld)
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ik ga ook eens even verder op onderzoek. Begrijp alle opmerkingen. Paul, ik zie ook het verschil met je Sony TV inderdaad. Bizar.
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- S80 Executive
- 5th Gear member
Voor het eerst in dit topic, dus ik ga eens proberen of bij mij het ondertitelprobleem ook een probleem is. Ik las ook iets over het geluid van de dvd ook via de voorspeakers sturen. Hoe kun je dit regelen? Ik weet dat er FM-zenders zijn, maar de kwaliteit is nogal slecht. Is er een andere oplossing?
S80
S80
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Hallo S80,
RSE geluid kan via de iMiv gekoppeld worden en dan over alle speakers afgespeeld worden.
RSE geluid kan via de iMiv gekoppeld worden en dan over alle speakers afgespeeld worden.
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu