Hallo mensen,
Wat kan dit zijn.
- Volvo S40 modeljaar 2004 (laatste model van vorige serie .. zogenaamde 'ph 3' zeg maar)
Wanneer ik ga remmen bij aardige snelheden (vanaf c.a. 100 km/u) .. dan trilt mijn stuur ineens nogal behoorlijk. Ik geloof dat dit niet altijd gebeurt. Maar wel regelmatig.
Enkele mogelijke zaken die hier verband mee houden :
- Net terug van autovakantie uit Italie. (warmte?)
- banden zijn erg nieuw .. Michelin Premacy's ... doch .. naar mijn idee goed gebalanceerd, want tijdens het normaal rijden merk ik niks .. alleen bij remmen.
Kromme remschijven ? En zou een dealer kunnen constateren of het inderdaad kromme schijven zijn ? Of gaan ze dit dan op de gok vervangen ?
Trillend stuur bij remmen
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1208
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Hallo Sander,
Ik heb een V40 van 2004, dus ook de laatste serie. Ik heb precies hetzelfde gehad. Trillend stuur bij afremmen ook ong. 100km/u.
In de vakantie zijn naar mijn idee de remmen zwaarder dan normaal belast geweest (trekken caravan door de bergen) en daar is het denk ik gebeurt. De dealer constateerde kromme schijven en zijn nog in een soort van coulance regeling vervangen (auto was een half jaar uit de garantie en ik moest 50% betalen). Echter na ongeveer 600km in mijn daarop volgende vakantie was het weer prijs. Na de vakantie weer naar de dealer en hun verklaring was dat vermoedelijk de linker remklauw was blijven hangen.
Dat het links was had ik al vermoed aangezien het linkervoorwiel veel vuiler was dan het rechter voorwiel. Deze linker remschijf hebben ze onder volledige garantie vervangen.
Echter... nu begint het weer lichtjes te trillen tijdens het remmen en ik moet nog op vakantie, dus dat doe ik eerst maar voor ik verder actie neem.
Ik heb een V40 van 2004, dus ook de laatste serie. Ik heb precies hetzelfde gehad. Trillend stuur bij afremmen ook ong. 100km/u.
In de vakantie zijn naar mijn idee de remmen zwaarder dan normaal belast geweest (trekken caravan door de bergen) en daar is het denk ik gebeurt. De dealer constateerde kromme schijven en zijn nog in een soort van coulance regeling vervangen (auto was een half jaar uit de garantie en ik moest 50% betalen). Echter na ongeveer 600km in mijn daarop volgende vakantie was het weer prijs. Na de vakantie weer naar de dealer en hun verklaring was dat vermoedelijk de linker remklauw was blijven hangen.
Dat het links was had ik al vermoed aangezien het linkervoorwiel veel vuiler was dan het rechter voorwiel. Deze linker remschijf hebben ze onder volledige garantie vervangen.
Echter... nu begint het weer lichtjes te trillen tijdens het remmen en ik moet nog op vakantie, dus dat doe ik eerst maar voor ik verder actie neem.
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Wat een spoor van herkenning.
Mijn auto, een V40 MY2003, is vandaag terug naar de dealer voor dezelfde klacht. Hij heeft de diagnose gesteld van een kromme schijf en gaat die onder garantie vervangen. Het zijn de eerste schijven en er is iets meer dan 80.000 km mee gereden. Ik herken het onregelmatig afslijpen zoals Frans dat beschrijft (li <-> re) niet.
Update:
Keurig de beide schijven en blokken vervangen onder garantie. Ook nog een leenauto meegekregen zonder kosten (was wel een asbak zeg...) Remt weer prima. Ik ben tevreden!
Mijn auto, een V40 MY2003, is vandaag terug naar de dealer voor dezelfde klacht. Hij heeft de diagnose gesteld van een kromme schijf en gaat die onder garantie vervangen. Het zijn de eerste schijven en er is iets meer dan 80.000 km mee gereden. Ik herken het onregelmatig afslijpen zoals Frans dat beschrijft (li <-> re) niet.
Update:
Keurig de beide schijven en blokken vervangen onder garantie. Ook nog een leenauto meegekregen zonder kosten (was wel een asbak zeg...) Remt weer prima. Ik ben tevreden!
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1208
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
De verklaring van de dealer was dat er een remklauw "vermoedelijk" is blijven hangen, dit omdat het na 600km alweer prijs was met deze nieuwe schijven.
Iemand gaf mij ook eens de tip om zeker eens per week een keer fors in de remmen te gaan. Ik ben van mezelf een anticiperende rijder die normaal gesproken niet fors remt. Maar omdat ik niet gewend ben om zo te rijden vergeet ik het eigenlijk altijd.
Ik vind het overigens wel erg netjes van je dealer om het onder garantie te vervangen terwijl de auto van 2003 is. Of moet je ook nog een deel bijbetalen?
Iemand gaf mij ook eens de tip om zeker eens per week een keer fors in de remmen te gaan. Ik ben van mezelf een anticiperende rijder die normaal gesproken niet fors remt. Maar omdat ik niet gewend ben om zo te rijden vergeet ik het eigenlijk altijd.
Ik vind het overigens wel erg netjes van je dealer om het onder garantie te vervangen terwijl de auto van 2003 is. Of moet je ook nog een deel bijbetalen?
-
SanderS40
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 16.07.2006 - 17:29
Ok dat valt mee ..
Heb me toch een kosten gehad dit jaar aan die wagen (83.000 op teller) :
- nokkenas vervangen ivm ratel : 350,00
- Grote beurt : c.a. 400,00
- Nieuwe banden : 600
- Klein onderhoud : 240,-
Binnenkort :
- Achterste 2 schokbrekers incl. rubbers .. (auto rammelt nl. op hobbelige weg).
- Waarschijnlijk dus remschijven.
- Stuurkolom kap waar speling op zit (had ik ook bij andere 2 S40's )
Duur wagentje zo'n Volvo. En veel mankementen.
Heb me toch een kosten gehad dit jaar aan die wagen (83.000 op teller) :
- nokkenas vervangen ivm ratel : 350,00
- Grote beurt : c.a. 400,00
- Nieuwe banden : 600
- Klein onderhoud : 240,-
Binnenkort :
- Achterste 2 schokbrekers incl. rubbers .. (auto rammelt nl. op hobbelige weg).
- Waarschijnlijk dus remschijven.
- Stuurkolom kap waar speling op zit (had ik ook bij andere 2 S40's )
Duur wagentje zo'n Volvo. En veel mankementen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
schijven misschien eerst eens af laten draaien?
-
cocacola
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
- Locatie: Aalsmeer
Het blijven Volvo`s en die zijn de laatste jaren gewoon wat minder.SanderS40 schreef:Ok dat valt mee ..
Heb me toch een kosten gehad dit jaar aan die wagen (83.000 op teller) :
- nokkenas vervangen ivm ratel : 350,00
- Grote beurt : c.a. 400,00
- Nieuwe banden : 600
- Klein onderhoud : 240,-
Binnenkort :
- Achterste 2 schokbrekers incl. rubbers .. (auto rammelt nl. op hobbelige weg).
- Waarschijnlijk dus remschijven.
- Stuurkolom kap waar speling op zit (had ik ook bij andere 2 S40's )
Duur wagentje zo'n Volvo. En veel mankementen.
Door de duitse Tuv als 1 na slechtse wagen uitgekomen met de meeste onoplosbare pech problemen onderweg.
(oei nou trap ik weer tegen de gevoelige snaar)
Lees: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13201
Lees: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=tuv
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Bij mij zijn de schijven en blokken vervangen (170.000), afdraaien was geen optie meer, trilde ook bij het remmen. Niet meteen de remmen vol belasten, maar ze moeten zich even "zetten". Je had al originele Volvo remmen, dat scheelt.
Na ongeveer 1000 Km kwam het ook iets terug, om daarna na mijn vakantie te zijn verdwenen (lange rit, veel snelweg). Op de rem blijven staan, plotseling afkoelen (plas bij regen), het heeft allemaal een lichte bijdrage. De S/V40 serie is er wat gevoelig voor, maar het kan en moet goed komen.
Verder heb ik ook een MY2003, maar niet de problemen die jij hebt (rij 'm nu anderhalf jaar), en ik ken de vorige eigenaar en het onderhoud. Alleen koppelingsbusjes (140.000) als bijzonderheid, reinigen van de injectors en kleppen stellen (preventief, bi-fuel) naast het reguliere onderhoud (Heb er nu 35.000 op zitten, 195.000 totaal).
@coca, je eerste link betreft niet de S/V40 classic.
Na ongeveer 1000 Km kwam het ook iets terug, om daarna na mijn vakantie te zijn verdwenen (lange rit, veel snelweg). Op de rem blijven staan, plotseling afkoelen (plas bij regen), het heeft allemaal een lichte bijdrage. De S/V40 serie is er wat gevoelig voor, maar het kan en moet goed komen.
Verder heb ik ook een MY2003, maar niet de problemen die jij hebt (rij 'm nu anderhalf jaar), en ik ken de vorige eigenaar en het onderhoud. Alleen koppelingsbusjes (140.000) als bijzonderheid, reinigen van de injectors en kleppen stellen (preventief, bi-fuel) naast het reguliere onderhoud (Heb er nu 35.000 op zitten, 195.000 totaal).
@coca, je eerste link betreft niet de S/V40 classic.
V40
-
cocacola
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
- Locatie: Aalsmeer
Ja dus, gaat toch over volvo in het algemeen slecht is (dus ook de X40)Okke schreef:Bij mij zijn de schijven en blokken vervangen (170.000), afdraaien was geen optie meer, trilde ook bij het remmen. Niet meteen de remmen vol belasten, maar ze moeten zich even "zetten". Je had al originele Volvo remmen, dat scheelt.
Na ongeveer 1000 Km kwam het ook iets terug, om daarna na mijn vakantie te zijn verdwenen (lange rit, veel snelweg). Op de rem blijven staan, plotseling afkoelen (plas bij regen), het heeft allemaal een lichte bijdrage. De S/V40 serie is er wat gevoelig voor, maar het kan en moet goed komen.
Verder heb ik ook een MY2003, maar niet de problemen die jij hebt (rij 'm nu anderhalf jaar), en ik ken de vorige eigenaar en het onderhoud. Alleen koppelingsbusjes (140.000) als bijzonderheid, reinigen van de injectors en kleppen stellen (preventief, bi-fuel) naast het reguliere onderhoud (Heb er nu 35.000 op zitten, 195.000 totaal).
@coca, je eerste link betreft niet de S/V40 classic.
Deze topic is toch ook verkeer geplaatst en hoord in de volvo S40 - V50 series thuis.
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Oh ja :?: :?:cocacola schreef:Deze topic is toch ook verkeer geplaatst en hoord in de volvo S40 - V50 series thuis.
SanderS40 schreef: - Volvo S40 modeljaar 2004 (laatste model van vorige serie .. zogenaamde 'ph 3' zeg maar)
Franswa schreef: Ik heb een V40 van 2004, dus ook de laatste serie.
Sorry cocacola maar deze topic is niet verkeerd geplaatst en hoort toch echt hier thuis..Volvo Ergo Sum schreef:Wat een spoor van herkenning.
Mijn auto, een V40 MY2003
Maar laten we weer on-topic gaan en het hebben over het probleem van het trillende stuur en eventuele oorzaken / oplossingen!
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
-
cocacola
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
- Locatie: Aalsmeer
Nee beter weter, deze auto betreft een 'ph 3' en hoort hier thuis: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=15
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Met alle respect voor je kennis van het merk Volvo, maar er bestaat geen phase 3 V40.cocacola schreef:Nee beter weter, deze auto betreft een 'ph 3' en hoort hier thuis: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=15
Een ander grilletje en een anders gevormde airbag maakt hem trouwens ook nog steeds geen V50.
-
cocacola
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 19:57
- Locatie: Aalsmeer
PH 3 is ook een term die in de wandelgangen wordt gebruik om de upgrade duidelijk te maken. Dacht dat het wel algemeen bekend was.bart simpson schreef:met alle respect voor je kennis van het merk Volvo, maar er bestaat geen phase 3 V40, een ander grilletje en een anders gevormde airbag maakt hem trouwens ook nog geen V50.cocacola schreef:Nee beter weter, deze auto betreft een 'ph 3' en hoort hier thuis: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=15
Er zitten overgens meer "veranderingen in die car"
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een andere grille een andere airbagvorm zijn een modeljaarverandering (ook in de wandelgangen) van een "upgrade" is dan ook zeker geen sprake.cocacola schreef:PH 3 is ook een term die in de wandelgangen wordt gebruik om de upgrade duidelijk te maken. Dacht dat het wel algemeen bekend was.bart simpson schreef:met alle respect voor je kennis van het merk Volvo, maar er bestaat geen phase 3 V40, een ander grilletje en een anders gevormde airbag maakt hem trouwens ook nog geen V50.cocacola schreef:Nee beter weter, deze auto betreft een 'ph 3' en hoort hier thuis: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=15
Er zitten overigens meer "veranderingen in die car"
Als ik jouw gedachten zou volgen zou de V40 van 2004 feitelijk een phase 8 moeten zijn daar je modeljaarveranderingen verward met die ene facelift die de V40 (waardoor hij phase II is gaan heten) gehad heeft.
-
SanderS40
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 16.07.2006 - 17:29
Mijn topic staat hier goed .. het is nl het laatste model van de vorige S40 serie (soms ook wel voor het gemakt 'onterecht' de ph 3 genoemd).
Het zijn waarschijnlijk echt de schijven. Ik ga dit laten maken. Mijn overige opmerkingen komen vooral voort uit frustratie over het vele onderhoud wat ik kwijt ben aan deze auto (dit jaar c.a. 2000 euro). Mijn derde (en laatste) S40. Misschien pure pech .. maar ik zie ook mankementen die structureel bij alle 3 de S40's naar voren zijn gekomen.
Zou een S60 degelijker zijn ?
Het zijn waarschijnlijk echt de schijven. Ik ga dit laten maken. Mijn overige opmerkingen komen vooral voort uit frustratie over het vele onderhoud wat ik kwijt ben aan deze auto (dit jaar c.a. 2000 euro). Mijn derde (en laatste) S40. Misschien pure pech .. maar ik zie ook mankementen die structureel bij alle 3 de S40's naar voren zijn gekomen.
Zou een S60 degelijker zijn ?
- mwattel
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:31
- Locatie: Maassluis
het trillen bij het remmen heb ik bij mijn vorige auto ook 1,5 jaar last van gehad, het was een Ford Mondeo 2003. na het monteren van nieuwe schijven kwam het ongeveer na 5000 km weer terug.
na 4 setjes nieuwe schijven en nieuwe draagarmen wielophanging bleek het in de velgen te zitten.
dus weer een nieuw setje schijven en 4 nieuwe velgen erop. Pas toen was het probleem definitief verholpen.
na 4 setjes nieuwe schijven en nieuwe draagarmen wielophanging bleek het in de velgen te zitten.
dus weer een nieuw setje schijven en 4 nieuwe velgen erop. Pas toen was het probleem definitief verholpen.
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Heico - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Labocosmetica Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli















