Nieuwe diesels voldoende schoon?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Roetfilters ongeschikt voor nieuwe generatie diesels

De nieuwe generatie schonere dieselbrandstoffen, zoals vPower van Shell, zijn niet geschikt voor de open roetfilters. De nieuwe brandstof heeft een hogere verbrandingstemperatuur, waardoor het roetfilter zijn functie verliest. Dat blijkt uit experimenten van Michiel Makkee, verbonden aan de TU Delft Daarbij produceren de nieuwe diesels meer kleine roetdeeltjes dan de oude generatie. Makkee vindt het niet verstandig om de huidige roetfilters in combinatie met de nieuwe brandstoffen te gebruiken. Toxicoloog Paul Scheepers van de Radboud Universiteit ziet een gevaar voor de volksgezondheid. Roetdeeltjes zijn zeer reactief en kunnen eiwit- en DNA-schade veroorzaken, aldus Scheepers. De nieuwe dieselbrandstoffen zijn volgens de producenten schoner dan de oude generatie.

Publicatie feb 2007
Nieuwsblad Transport
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

De techniek staat niet stil.
Van: http://www.werkenbijsensata.nl/html/Nieuws_nl.asp
SENSATA TECHNOLOGIES HOLLAND BV WINT OVERIJSSEL INNOVATION AWARD
De sensor van het Almelose bedrijf Sensata Technologies Holland maakt het voor het eerst in de geschiedenis mogelijk om het verbrandingsproces van een dieselmotor rechtstreeks te meten. Met deze innovatieve sensor wint Sensata Technologies de Overijssel Innovation Award 2006. Woensdag 1 november kreeg de directie uit handen van gedeputeerde Carry Abbenhues van de Provincie Overijssel een cheque met een geldbedrag van € 5.000 en een speciaal ontworpen kunstwerk van kunstenaar Michael Knaven.

Met de cilinder druksensor is het mogelijk om de verbrandingsregeling van een dieselmotor op een revolutionair andere wijze te doen. Het resultaat is een uitstootreductie van 90% van roet en stikstof. Het unieke aan de innovatie is het feit dat het Sensata gelukt is om een cilindersensor te ontwikkelen die bestand is tegen de extreme omstandigheden die gelden in een verbrandingsmotor. Met de Sensata cilinder druksensor wordt het mogelijk om de uitstoot van schadelijke stoffen van dieselmotoren drastisch te reduceren. Met wereldwijd 10 miljoen dieselmotoren heeft deze innovatie dus een geweldige marktpotentie en kan de innovatie bijdragen aan de milieuproblematiek.
Het leuke is dat de sensor gecombineerd is met de gloeiplug en dus eenvoudig in bestaande motoren kan worden ingebouwd.
Kwestie van motormanagement aanpassen en klaar.

Marinus
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”