Onze Volvo S80 T6 is met zijn LPG-installatie (Vialle LPi - ingebouwd bij Mesman) sneller op de sprint van 80-120 dan menig dikke diesel! Zelfs een BMW 535d moet zijn bij te houden! Hieronder een verslagje...
Ik heb de meting als volgt gedaan: Ik heb de 4-traps (!) geartronic-automaat in manuele stand gezet om te voorkomen dat hij zou terugschakelen naar de 1, zodat ik vanaf 50km/u volgas in z'n 2 de interval van 80 naar 120 zou kunnen doen. (in de D zou het dus even snel zijn) Ik heb op de AutoVisie meet&greet gevraagd hoe ze deze interval meten en dat is dus inderdaad niet vanaf de 80km/u maar er ruim onder, omdat je anders de responstijd van het gaspedaal ook mee zou laten tellen.
We (ik reed en een vriend van me filmde) hebben dit 1 keer op lpg gedaan en daarna nog een keer op benzine. Vervolgens hebben we de beelden van de tellers op de computer gezet en met Quicktime afgespeeld. Quicktime biedt de mogelijkheid om met de pijltjestoetsen frame voor frame af te spelen. Op die manier konden we de wijzer precies op de 80 en 120 zetten. Als je dan bij 'venster' op 'Filminfo' drukt, krijg je de 'huidige tijd' in seconden en achter de komma in frames geteld te zien. De resultaten op lpg waren als volgt:
Bij 80km/u:
Bij 120km/u:
Zoals je kunt zien is het verschil 4 seconden en 2 frames. Er gaan 30 frames in een seconde dus afgerond naar boven betekent dit een
verpletterende tijd van 4,1 sec! Om aan te tonen dat ik het niet heb gephotoshopped o.i.d. kunnen jullie het filmpje hier downloaden:
http://members.home.nl/a.kamermans/Volv ... 2opLPG.MOV (LET OP: rechtermuisknop 1x klikken en dan 'Doel Opslaan als...') Je hebt wel Quicktime nodig om het af te spelen, maar dat is gratis te downloaden en zo gevonden met google.
Om die 4,1 seconden voor de 80-120 sprint even in perspectief te zetten even een paar voorbeelden van wat andere auto's doen over deze sprint:
Om maar met de belangrijkste te beginnen: De BMW 535D (272pk en 560Nm)
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1522 (4,3 sec)
http://www.einszweidrei.de/bmw/535de602004-1.htm (4,5 sec)
Nog een voorbeeld: Bentley Continental GT
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1416 (4,1 sec)
Audi A8 4.2 Quattro
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=987 (5,1 sec)
Mercedes C55 AMG
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=987 (4,5 sec)
BMW 745i
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1481 (5,6 sec)
Gelukkig voor de happy few die hem hebben is een Audi RS6 nog wel sneller
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1152 (3,6 sec)
Maarja is dat wel een eerlijke vergelijking voor de Volvo S80, die een behoorlijke duit minder heeft gekost, goedkoper is om mee te tanken en goedkoper is in de wegenbelasting (ondanks zijn gewicht van 1676kg) t.o.v. van de diesels.
Ook onze 9-5 Aero Estate blijft bijna een volle seconde achter bij 80-120 in z'n 3. In de 2 en de 3 verlies je waarschijnlijk weer tijd met schakelen. In dit geval denk ik dat de Volvo (hoe gek het ook klinkt) profijt heeft van het feit dat hij 'maar' 4 versnellingen heeft. Het blijkt wel uit de cijfers dat de tussensprints daar totaal niet onder lijden. Toch was ik zeer aangenaam verrast en verbaasd over het resultaat. Zelfs als je 80-125 (afwijking van de teller? zou op 40km misschien 2km schelen?) zou meten kom je nog op iets van 4,3/4,4 sec uit. Behoorlijk snel dus!!! Op benzine kwamen we overigens uit op dezelfde meetmethode op een ook niet misselijke 4,4 sec. Niet gek, maar dus wel 0,3 sec langzamer dan op lpg! *-)
Met een druk op de knop 0,3 sec sneller van 80 naar 120!
Natuurlijk realiseer ik mij dat de S80 op de 0-100 sprint hopeloos verliest door zijn voorwielaandrijving, maar als hij eenmaal op snelheid is kan hij goed meekomen met (op het eerste gezicht) veel krachtigere auto's. Zijn topsnelheid is overigens begrensd op 250km/u. Deze snelheid zet hij op lpg moeiteloos op de klok, heb ik gisteren ervaren. Helaas had ik niet meer ruimte om nog verder te versnellen, maar het einde was nog niet in zicht....!
Volvo S80 T6 vs. Saab 9-5 Aero Estate
Dan nog de vraag die ons al een tijdje bezig hield, is hij sneller dan de Aero? Ja dat is hij zéker! De Aero doet de 80-120 sprint in iets onder de 5 seconden en haalt een top van 257 op de klok. Maar vooral boven de 240 merk je verschil tussen beide auto's. De Aero versneld dan niet meer zo snel terwijl de Volvo dan nog redelijk onverstoord doorstoomt tot iets van 260 op de teller!
En welke van de 2 vind ik fijnst rijden? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden! Het bochtenwerk en de lichte besturing van de S80 zijn wel een beetje een domper op de feestvreugde van de snelheid van de T6 motor i.c.m. de zijdezachte geartronic automaat. Doe mij dus maar het dynamische uiterlijk en de lekker strakke wegligging en zwaardere directe besturing van de Saab 9-5 Aero Estate en dan een T6 motor op lpg in het vooronder! B) Oh en als het even kan een ombouw naar vierwielaandrijving of achterwielaandrijving?
Samenvattend, high-performance turbomotoren kunnen in de meeste gevallen prima op lpg! De grootste beperking is nog wel de injectoren van de lpg-installatie. Verder zijn de cilinderkoppen van de Volvo's vanaf 2000 door vaste klepstoters (i.p.v. hydraulische) minder geschikt voor lpg... Vandaar dat onze S80 van 99 is!
