Tunen op LPG?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volvorijden schreef:Eigenlijk zou ik wel willen weten of er forumleden zijn die een niet door Volvo ondersteunde LPG installatie in hun auto hebben zitten. Hoe zijn jullie ervaringen??
Heel simpel. Vanaf circa 2000 zijn alleen de af-fabriek geleverde Bi-Fuels door VOLVO AB ondersteund.
Vanaf die datum zul je dus absoluut geen officieel gesteunde achteraf-inbouw vinden.
Tot die datum durf ik niet te zeggen of alle garantievoorwaarden van VOLVO AB van kracht bleven bij achteraf-inbouw maar wel dat het gewoon leverbaar was. (met bijvoorbeeld speciale koppen etc.)

Dus in principe moet je mensen hebben die een auto hebben van na 2000 en daar LPG in hebben laten zetten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Wat is hoog vermogen?

Ik heb ervaring met automotoren op LPG zetten tot 900pk.
In een auto heb je er niet veel aan.

Meestal zijn de motoren tot ongeveer 400pk.

Vermogensverlies is ook niet altijd waar.
Zo heb ik bij een matra de volgende waarden gemeten voor en na ombouw.
(Zie grafiek)

In schepen zijn dergelijke krachtige motoren wel zinvol.
Ik heb ook ervaring met scheepsmotoren.
Enkele van de door mij omgebouwde motoren varen zonder probleem op zee 6 uur aan een volgas.
Op het water hoef je alleen in de haven gas terug te nemen.

Omdat je maar 1 versnelling hebt mogen deze schepen geen vermogen veliezen op LPG.
Als dit wel het geval is dan moet de schroef aangepast worden.
Het opgegeven vermogen is op de schroef.
Het motor vermogen kan tot 30% hoger liggen op de krukas.

Zie o.a.: http://www.iwemaenterprise.nl/Hunton36.htm

Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

"Mijn" dealer vertelde dat hij het leifst geen BI-Fuels meer verkocht vanwege de kwaliteit van de systemen?
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Zo heb ik bij een matra de volgende waarden gemeten voor en na ombouw.
(Zie grafiek)
Je zal de eigenaar van de matra maar zijn, verdien je je tuning terug....
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Ja, hij is van mijn zoon.

Op de lange afstand loopt hij 1 op 11 op LPG op benzine was dat 1 op 10.5.
De top was 195 kmh maar op LPG heb ik al 220 gereden.
De wagen kon nog wel harder maar ik niet.


Hugo IwemaLPG
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volvorijden schreef:"Mijn" dealer vertelde dat hij het leifst geen BI-Fuels meer verkocht vanwege de kwaliteit van de systemen?
Beetje domme opmerking van die dealer. Bi-Fuels zijn namelijk behoorlijk betrouwbaar. En worden ook nog eens door de fabriek ondersteund.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
PdeVries
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.04.2007 - 07:06

Ik heb een c70 t5(standaard 240pk) 1998 automaat op gas. De gasinstallatie is van Landi(lsi). Ik heb de auto nu 3 maanden. De c70 heb ik gekocht met 160000km op de teller op benzine. De gasinstallatie heb ik 2 weken na aanschaf laten plaatsen. Ik heb voordat ik het gas heb laten plaatsen er wel voor gezorgt dat alles wat ik wilde nog wijzigen uitgevoerd is op de dag dat de gasinstallatie werd ingebouwd. Ik heb het volgende gedaan voordat gas ingebouwd is:
- Bougie's vervangen door Iridium Tough VK20Y. Deze heeft een 0.4mm electrode. Dit heeft als resultaat sneller een vonk en sneller warmte afvoer.
- K&N vervanginsfilter geplaatst.
- Magnecor 8.5mm bougiekabels geplaatst
- chiptuning. De c70 zou nu 280pk en een koppel van 410nm hebben. Als ik de uitlaat vervangen zou hebben dan zou het 310pk zijn(is mij verteld)

Nadat bovenstaande is uitgevoerd heb ik gas in laten bouwen. Ik had inmiddels zoveel mogelijk mn huiswerk gedaan voor gas.
Ik kan het volgende erover vertellen:
- Gas heeft een hoger octaangehalte(112) dan benzine(95/98)
- Gas wordt warmer dan benzine.
- De gasinstallatie kan 50pk per cilinder opbrengen(5cilx50pk=250pk)
- Volvodealers leveren gasinstallatie aan auto's tot 190pk. Overige zit simpelweg niet in hun pakket (is mij verteld) Zij raden gas af in een hoogvermogen auto als T5.
- De gasinbouwer vertelde mij, ik had toen nog geen c70, als ik een t5 zou kopen. Deze bij voorkeur van 1998 tot 2001 zou moeten zijn omdat deze nog degelijker materialen bevat dan de auto's vanaf 2001. (Is Ford toen om de hoek komen kijken?).

De gasinbouwer had de auto 2dagen nodig voor inbouw. Er zijn grotere injectoren geplaatst en, weet het niet meer zeker, een grotere verdamper om zoveel mogelijk aan de vraag te kunnen voldoen.Ik heb meteen ook Flashlube laten plaatsen ter berscherming van de kleppen. Flashlube is zeer lastig af te stellen door de verschillende temperatuurverschillen. Omdat gas 250pk in mijn geval kan leveren is het volgende gedaan om toch vermogen te kunnen leveren. Bij ongeveer 5000toeren wordt er tijdelijk automatisch teruggeschakeld naar benzine en weer naar gas bij normale toeren. Ik moet zeggen: dit werkt. Ik heb dit 1 of 2 keer getest. Ik moet ook zeggen: Ik gebruik het niet. Waarom? Omdat het niet goed kan zijn om bij zo'n hoge toerental terug te schakelen naar benzine. Wat ik doe: Ik rij op gas tot maximaal 4000 toeren. Als ik echt sportief wil rijden schakel ik tijdelijk terug naar benzine(wel bij een laag toerental). Men heeft een week na installatie een software update voor gas geplaatst voor het terugschakelen naar benzine op 5000 toeren(dit was mij reeds verteld op de dag dat ik de auto kwam ophalen bij de gasinstallateur).

Mijn mening: Je kunt gerust gas in laten bouwen. Je moet er alleen niet maximaal mee gaan planken. Wil je even echt sportief? schakel terug naar benzine. Maar op gas loopt ie ook lekker snel. Ik heb op dit moment 1 probleem op gas(zie forum af en toe piepend geluid bij 2000-2200 toeren). Het duurde even voordat ik erachter kwam, ben er gisteren achter gekomen, dat dit door de gas installatie kwam. Oorzaak: geluid werd veroorzaakt door de verdamper. Oplossing: Rubber plaatsen tussen verdamper en carrosserie. Dit laat ik volgende week door de gasinbouwer oplossen.
Gebruikersavatar
bleuriders
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10.05.2007 - 20:49
Locatie: in the middle of the Limburg Hills

er lopen ook al wrx'en op gas met 350 + pk !!!!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

PdeVries schreef: Mijn mening: Je kunt gerust gas in laten bouwen. Je moet er alleen niet maximaal mee gaan planken. Wil je even echt sportief? schakel terug naar benzine.
:roll:
als ik er geen vertrouwen in had, zou ik het ook niet laten plaatsen.
ik bedoel, dat het onder ALLE omstandigheden goed moet gaan, of je nu lage toeren draait of hoge toeren...
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

V480-S60 schreef:
Volvorijden schreef:"Mijn" dealer vertelde dat hij het leifst geen BI-Fuels meer verkocht vanwege de kwaliteit van de systemen?
Beetje domme opmerking van die dealer. Bi-Fuels zijn namelijk behoorlijk betrouwbaar. En worden ook nog eens door de fabriek ondersteund.
Zo dom is die opmerking niet!
Dit verhaal komt uit van de importeur, Volvocars NL.....
:roll: :roll:
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
pedro sr.
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
Contacteer:

Lpg is altijd een punt van discussie, sommigen hebben doorlopend problemen, anderen nooit.
Het blijft een achteraf ingebouwd systeem en gevoeliger voor storingen, de kwaliteit van het systeem en de inbouwer zijn ook zeer belangrijk.

In principe is lpg een prima brandstof, hoog octaangetal en zou derhalve minimaal net zo goed moeten kunnen presteren als benzine.
Dat het niet altijd zo gaat is het feit dat de motor in principe voor benzine gemaakt is, de verstuivers hebben een andere/minder gunstige locatie, de verbrandingsruimte is specifiek voor benzine/lucht gemaakt, de software enz. enz.

Een motor met hoge compressie heeft mechanish/thermisch ook iets meer last van lpg en moet vaak aangepast worden (natriumgevulde kleppen enz.).
Een turbomotor tunen op lpg kan, maar zou ik niet aanraden, de thermische aspecten zijn nog belangrijker, een turbomotor gebruikt een rijker mengsel tijdens vollast om de verbrandingsruimte te koelen.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

pedro sr. schreef:Een turbomotor tunen op lpg kan, maar zou ik niet aanraden,
tja, je schreef het eerder zelf al.
pedro sr. schreef:Als je voor een gerenommeerde tuner kiest zit je goed, Rica is dat, BSR is dat, Hartog is dat, zo zijn er nog een paar.
Het is voornamelijk een vertrouwenskwestie, je moet er een goed gevoel bij hebben en vertrouwen in hebben.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

PdeVries schreef:De gasinbouwer vertelde mij, ik had toen nog geen c70, als ik een t5 zou kopen. Deze bij voorkeur van 1998 tot 2001 zou moeten zijn omdat deze nog degelijker materialen bevat dan de auto's vanaf 2001. (Is Ford toen om de hoek komen kijken?).
1) zelfstellende kleppen (die maken het grote verschil) waren er tot en met modeljaar 1999, de problemen zijn van daarna.
2) Ford is sinds 1997 eigenaar van Volvo
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

Onze Volvo S80 T6 is met zijn LPG-installatie (Vialle LPi - ingebouwd bij Mesman) sneller op de sprint van 80-120 dan menig dikke diesel! Zelfs een BMW 535d moet zijn bij te houden! Hieronder een verslagje...

Ik heb de meting als volgt gedaan: Ik heb de 4-traps (!) geartronic-automaat in manuele stand gezet om te voorkomen dat hij zou terugschakelen naar de 1, zodat ik vanaf 50km/u volgas in z'n 2 de interval van 80 naar 120 zou kunnen doen. (in de D zou het dus even snel zijn) Ik heb op de AutoVisie meet&greet gevraagd hoe ze deze interval meten en dat is dus inderdaad niet vanaf de 80km/u maar er ruim onder, omdat je anders de responstijd van het gaspedaal ook mee zou laten tellen.
We (ik reed en een vriend van me filmde) hebben dit 1 keer op lpg gedaan en daarna nog een keer op benzine. Vervolgens hebben we de beelden van de tellers op de computer gezet en met Quicktime afgespeeld. Quicktime biedt de mogelijkheid om met de pijltjestoetsen frame voor frame af te spelen. Op die manier konden we de wijzer precies op de 80 en 120 zetten. Als je dan bij 'venster' op 'Filminfo' drukt, krijg je de 'huidige tijd' in seconden en achter de komma in frames geteld te zien. De resultaten op lpg waren als volgt:

Bij 80km/u:
Afbeelding

Bij 120km/u:
Afbeelding

Zoals je kunt zien is het verschil 4 seconden en 2 frames. Er gaan 30 frames in een seconde dus afgerond naar boven betekent dit een verpletterende tijd van 4,1 sec! Om aan te tonen dat ik het niet heb gephotoshopped o.i.d. kunnen jullie het filmpje hier downloaden:
http://members.home.nl/a.kamermans/Volv ... 2opLPG.MOV (LET OP: rechtermuisknop 1x klikken en dan 'Doel Opslaan als...') Je hebt wel Quicktime nodig om het af te spelen, maar dat is gratis te downloaden en zo gevonden met google.

Afbeelding

Om die 4,1 seconden voor de 80-120 sprint even in perspectief te zetten even een paar voorbeelden van wat andere auto's doen over deze sprint:

Om maar met de belangrijkste te beginnen: De BMW 535D (272pk en 560Nm)
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1522 (4,3 sec)
http://www.einszweidrei.de/bmw/535de602004-1.htm (4,5 sec)

Nog een voorbeeld: Bentley Continental GT
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1416 (4,1 sec)

Audi A8 4.2 Quattro
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=987 (5,1 sec)

Mercedes C55 AMG
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=987 (4,5 sec)

BMW 745i
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1481 (5,6 sec)

Gelukkig voor de happy few die hem hebben is een Audi RS6 nog wel sneller
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1152 (3,6 sec)

Maarja is dat wel een eerlijke vergelijking voor de Volvo S80, die een behoorlijke duit minder heeft gekost, goedkoper is om mee te tanken en goedkoper is in de wegenbelasting (ondanks zijn gewicht van 1676kg) t.o.v. van de diesels.

Ook onze 9-5 Aero Estate blijft bijna een volle seconde achter bij 80-120 in z'n 3. In de 2 en de 3 verlies je waarschijnlijk weer tijd met schakelen. In dit geval denk ik dat de Volvo (hoe gek het ook klinkt) profijt heeft van het feit dat hij 'maar' 4 versnellingen heeft. Het blijkt wel uit de cijfers dat de tussensprints daar totaal niet onder lijden. Toch was ik zeer aangenaam verrast en verbaasd over het resultaat. Zelfs als je 80-125 (afwijking van de teller? zou op 40km misschien 2km schelen?) zou meten kom je nog op iets van 4,3/4,4 sec uit. Behoorlijk snel dus!!! Op benzine kwamen we overigens uit op dezelfde meetmethode op een ook niet misselijke 4,4 sec. Niet gek, maar dus wel 0,3 sec langzamer dan op lpg! *-)

Met een druk op de knop 0,3 sec sneller van 80 naar 120!
Afbeelding

Natuurlijk realiseer ik mij dat de S80 op de 0-100 sprint hopeloos verliest door zijn voorwielaandrijving, maar als hij eenmaal op snelheid is kan hij goed meekomen met (op het eerste gezicht) veel krachtigere auto's. Zijn topsnelheid is overigens begrensd op 250km/u. Deze snelheid zet hij op lpg moeiteloos op de klok, heb ik gisteren ervaren. Helaas had ik niet meer ruimte om nog verder te versnellen, maar het einde was nog niet in zicht....!

Volvo S80 T6 vs. Saab 9-5 Aero Estate

Afbeelding

Dan nog de vraag die ons al een tijdje bezig hield, is hij sneller dan de Aero? Ja dat is hij zéker! De Aero doet de 80-120 sprint in iets onder de 5 seconden en haalt een top van 257 op de klok. Maar vooral boven de 240 merk je verschil tussen beide auto's. De Aero versneld dan niet meer zo snel terwijl de Volvo dan nog redelijk onverstoord doorstoomt tot iets van 260 op de teller! :O

Afbeelding

En welke van de 2 vind ik fijnst rijden? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden! Het bochtenwerk en de lichte besturing van de S80 zijn wel een beetje een domper op de feestvreugde van de snelheid van de T6 motor i.c.m. de zijdezachte geartronic automaat. Doe mij dus maar het dynamische uiterlijk en de lekker strakke wegligging en zwaardere directe besturing van de Saab 9-5 Aero Estate en dan een T6 motor op lpg in het vooronder! B) Oh en als het even kan een ombouw naar vierwielaandrijving of achterwielaandrijving?

Samenvattend, high-performance turbomotoren kunnen in de meeste gevallen prima op lpg! De grootste beperking is nog wel de injectoren van de lpg-installatie. Verder zijn de cilinderkoppen van de Volvo's vanaf 2000 door vaste klepstoters (i.p.v. hydraulische) minder geschikt voor lpg... Vandaar dat onze S80 van 99 is! :D
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Schildpad
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27.06.2006 - 18:46

Volvorijden schreef:Heeft er iemand op dit forum een T5 op LPG???
Ja ik rij sinds een half jaar met c70 T5 op lpg merk weinig verschil met benzine. Alleen als hij staigaire loopt hoor je de injectoren tikken.

Het verbuik is ongeveer 2 liter per 100 km meer. Heb een tank van 68 liter op de plaats van mijn reservewiel. Zondag in Duitsland geweest op de teller 245 :P gereden had nog vermogen over helaas gaf mijn gps aan dat ik "maar" 225 :-x had gereden.

Heb ik ook nog een vraag ik denk er aan om bij Rica een PCC tuning systeem te kopen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Jeroen
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

@ Schildpad: bij chiptuning ga je waarschijnlijk over de 250pk en de injectoren van je LPG-installatie kunnen in theorie zo'n 50pk per stuk (per cilinder dus) aan, waarschijnlijk is het dan bij chippen raadzaam een extra 6e injector te laten monteren (hier heeft Mesman wel ervaring mee)
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Gebruikersavatar
TTT242
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.01.2005 - 01:04
Locatie: Limburg

En ik ga dadelijk mijn pas aangekochte V70 T5 2004 op LPI Vialle laten zetten door een gekende Belgisch Limburgse gasinbouwer. Hoezo geen vertrouwen? Mijn vorige V70 2.5T (met hydro stoters) liep gewoon geweldig op LPG. Op de V70N gaat dat ook goed gaan, wel met Flaslube of Tunap. Slijtage van de kleppen en kop moet je erbij rekenen. Heb lang zitten te twijfelen tussen een D5, maar de fun die je met een benzine turbo hebt is vele malen groter. Een goede installateur doet wonderen. De wagen gaat ook gechipt worden en dan komt er ook een 6de injector bij.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Misschien een domme vraag maar waarom hebben ze de lpg vuldop zo in het bumper of zijkant ziten , vind het niet echt een mooi gezicht, zover ik weet zit er er ruimte bij de bestaande benzineklep? heb zelf een Bifuel en dus ook daar de aansluiting zitten, uit het zicht
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
TTT242
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.01.2005 - 01:04
Locatie: Limburg

Je kan die vuldop ook ergens uit het zicht onder de bumper plaatsen. Is wel war onhandiger als je de slang moet aansluiten, maar de vuldip op een andere plaats is mogelijk. Wel op voorhand vragen he.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

En ik ga dadelijk mijn pas aangekochte V70 T5 2004 op LPI Vialle laten zetten door een gekende Belgisch Limburgse gasinbouwer. Hoezo geen vertrouwen? Mijn vorige V70 2.5T (met hydro stoters) liep gewoon geweldig op LPG. Op de V70N gaat dat ook goed gaan, wel met Flaslube of Tunap. Slijtage van de kleppen en kop moet je erbij rekenen. Heb lang zitten te twijfelen tussen een D5, maar de fun die je met een benzine turbo hebt is vele malen groter. Een goede installateur doet wonderen. De wagen gaat ook gechipt worden en dan komt er ook een 6de injector bij.
Dan mag je inderdaad de koprevisie erbij rekenen na zo'n 50.000km. Laten voorzien van titanium (of een anders supersterk materiaal) kleppen en klepstoters zou moeten helpen... Toch kom je totaal op zo'n 5000 euro wat je moet afschrijven (terugverdienen met het rijden op gas) voordat je echt brandstofkosten bespaard. Hoeveel kilometers rijd je per jaar?
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”