wim de jong schreef:Nou, een 70A of een 50A maakt niet zoveel uit. de draaddiameter is volgens de gegevens gelijk tot 63A.
Maar wat inderdaad niet goed is, de schuine stand van de snaar. Dit geeft heel veel extra slijtage, voornamelijk aan de snaar. Dit moet je voorkomen. Ik zou er niet aan beginnen, of je moet preventief je snaren vervangen elke 5000 km of zo. Houd het in ieder geval goed in de gaten. Mochten je snaren breken, ben je echt zuur, en je kan maar 30 km rijden overdag. (dit uit ervaring), en toen was het mooi weer, geen regen. In de nacht komen de lampen, en met regen de ruitenwisser er ook nog bij, ik geef je dan maar 15 km.
Kun je misschien niet je snaren omleggen, eerst naar je waterpomp, en dan naar de dynamo? Beide hebben 2 poelies, dus je kan een beetje schuiven?
Scheef en niet recht tegenover elkaar: fout, vermijden!!!!!
mvg wimdejong
Ik heb zonder dynamo zo'n 200Km afgelegd zonder problemen.
Onderweg begon het lager lawaai te maken en warm te draaien; het stonk.
Was in Lisse en heb hem daar de stroomkring onderbroken (B+ en D+ pool van dynamo losgehaald) om minder wrijving en warmte te krijgen vanwege het defecte lager (duct-tape en tie-wraps om draden te isoleren ivm kans op sluiting).
Daarmee 200Km probleemloos naar het noord-oosten van Friesland gereden. Het regende af en toe dus ruitenwissers en verlichting soms wel nodig gehad.
Kon de volgende dag ook nog starten en rijden.
Het is een B230K blok (carburateur) dus zoveel stroom heb je niet nodig om te rijden
Wat betreft het schuin lopen van de snaar; het was ons in eerste instantie niet eens opgevallen; alleen onder een bepaalde hoek kan je het zien.
Ik zou niet eens zeker weten of het met de oude dynamo wél recht over de poelie liep; die was al verwijderd.
M'n oom sleutelt al 20 jaar aan auto's en heeft het vaker gezien (ook als bestaande situatie) zonder dat het problemen gaf.
Inmiddels heb ik weer 2200Km afgelegd en nog geen slijtage te zien. Snaren staan tevens nog goed op spanning.
Ik hou de snaren goed in de gaten; mocht het zijn dat ze te snel slijten dan ga ik op zoek naar een andere dynamo

Voorlopig werkt het en ben ik weer on the road!