volt/olie/turbo meter

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

hallo
vraagje,als ik de drie klokjes onder de radio van een turbo in mijn dashbord van mijn es zet,werkt dan alles behalve de turbodruk of is dit te eenvoudig en komt er meer bij kijken.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Accuspanning en oliedruk zou meteen kunnen werken mits dit is voorbedraad. Turbodruk zal idd niet gaan werken.

Destijds had ik in mijn 440 ook deze metertjes zitten en dat zat er al vanaf de fabriek in.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Voor de turbodruk kan je een plaatje doen waar Volvo op afgedrukt is, geloof dat je deze gewoon bij de Volvo dealer kunt bestellen, of zelf even afdrukken op normaal printpapier!

Ik ben weer begonnen met mijn 480 project en heb binnenkort waarschijnlijk ook zo'n metertje uit een Turbo.

Ben overigens wel benieuwd of het idd is voorbedraad, en of er een oliedruk sensor in mijn 1700i '88 blok aanwezig is?!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Sieger Everts
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15

je kunt ook van de turbodrukmeter een vacuummeter maken , als je er ff op zoekt moet je het wel tegenkomen suc6!

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..

-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties

161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

de metertjes gaan wel van hun plek als ik de auto op contact zet.maar hoeveel druk normaal is weet ik niet.de volt meter staat ongeveer op 14 a 15 ,nog net niet in het rode zeg maar.ook de lampjes branden op 1 na die is zwart.het vacuum verhaal is grappig maar weet niet echt of het handig is om te weten,maar wie het weet mag het zeggen.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

rene en erica schreef:de metertjes gaan wel van hun plek als ik de auto op contact zet.maar hoeveel druk normaal is weet ik niet.de volt meter staat ongeveer op 14 a 15 ,nog net niet in het rode zeg maar.ook de lampjes branden op 1 na die is zwart.het vacuum verhaal is grappig maar weet niet echt of het handig is om te weten,maar wie het weet mag het zeggen.
Wb het voltage, dit is bij mij ook zo (een echte turbo :P ) dus is bij jou gewoon in orde.
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

kan ook haast niet anders,der zit een splinter nieuwe accu in.en oliedruk?hoeveel/hoe hoog hoort dat te zijn?????
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

varieert bij mij tussen t midden en iets over t midden
hoe staat die van jou?
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

accuspanning onbelast ( = motor uit ) kan idd rond de 14 a 15 volt zijn. Als de motor loopt hoort dit rond de 12 volt te liggen. Op het moment dat je veel (zware) stroomverbruikers inschakelt hoor je de accuspanning zelfs heel even iets in te zien zakken.

Oliedruk hoort bij stationair iets boven het minimum te liggen. (Nooit erin, da's gevaarlijk voor je motor.)
Bij maximaal accellereren mag je meter tot bijna maximaal komen, maar nooit in het rode.
Bijbehorende waardes: minimum = 1 bar (oliedruk hoort op ongeveer 2 bar zitten.) maximum = 5 bar
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
avdlee
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 31.01.2007 - 12:54
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

AndorabLe schreef:accuspanning onbelast ( = motor uit ) kan idd rond de 14 a 15 volt zijn. Als de motor loopt hoort dit rond de 12 volt te liggen.
Bij mij is het juist andersom:
Met de motor uit heb ik zo'n 13 volt en met de motor aan (draaiende dynamo dus) zit ik op de 14 volt. Is volgens mij ook de laadstroom van de dynamo.
maar jullie mogen Arie zeggen

Renault 21 1.9D Wit
Volvo 440 DL 1.7i Automaat Rood
Ford Escort 1.3i Rood
Volvo 480 Turbo '90 Metallic zwart
Gebruikersavatar
Weesje
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 29.03.2006 - 13:19
Locatie: (GLD)

In mijn eerste 480 turbo had ik ook altijd ongeveer 14 volt laadstroom.
Lijkt mij ook standaard
proud owner of a:
- 1969 Amazon B20B - 1986 240 GL B23 - 2001 V40 1.8
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

AndorabLe schreef: Op het moment dat je veel (zware) stroomverbruikers inschakelt hoor je de accuspanning zelfs heel even iets in te zien zakken.
Als ik mijn versterker (redelijk) hard zet, komt het voltage onder de 8 volt uit (nou ja hij schommelt dat op de bas), kan dit kwaad? Of zorgt het alleen voor een hoger verbruik?
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

wat de volt meter betreft, hoe meer dingen(lampen stoelverwarming en vooral de aanjager v/d kachel) ik aan zet hoe meer de wijzer zakt.
dat lijkt me dus prima in orde.
wat de olie meter betreft, die slaat uit naar recht na op kontact zetten en doet in mijn beleving niks.weet niet waar dat signaal van daan komt maar heb nog een klein stekker probleem,zie topic losse draden.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ik zal straks nog eens een keer goed kijken hoe de voltmeter van mijn 480 beweegt.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dat de voltmeter beweegt is gewoon normaal.

Waneer er spanning gebruikt wordt vanaf de accu gaat t metertje ook veranderen van hoek.

Oliedruk sensor zit een beetje onder je oliefilter voorop je blok(1.7) (onder je olietemp sensor). Bij de Turbo zit hij weer achterop rechtsonder bij inl. spruitstuk (1.7)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

Auk schreef:Dat de voltmeter beweegt is gewoon normaal.
Dat hij beweegt is inderdaad normaal, maar is er ook een voltage waaronder er problemen kunnen ontstaan? Want de versterker presteert het om hem in het rode te jagen :P
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Voor de oliedruk moet je een aparte sensor hebben. Auk heeft al aangegeven waar deze zit. Je kan hem op de sloop wel van een willekeurige 480/440 turbo halen.
Er ligt vlakbij deze sensor een losse gele draad. Die is voor de oliedrukmeter. Had 'k op mijn 2 liter ook.

De turbodrukmeter is simpel te verbouwen naar vacuummeter. Leg een slangetje vanaf je inlaatspruitstuk (waar vaak nog wel een nippel vrij is) naar je interieur, en sluit deze aan op de turbodrukmeter. Het enige wat je even moet doen, is het klokkensetje openhalen en het mechaniek van de turbodrukmeter zo verbuigen dat hij met niet-draaiende motor net niet aan 't eind staat.
Werkt perfect! Had ik ook :P
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

avdlee schreef:
AndorabLe schreef:accuspanning onbelast ( = motor uit ) kan idd rond de 14 a 15 volt zijn. Als de motor loopt hoort dit rond de 12 volt te liggen.
Bij mij is het juist andersom:
Met de motor uit heb ik zo'n 13 volt en met de motor aan (draaiende dynamo dus) zit ik op de 14 volt. Is volgens mij ook de laadstroom van de dynamo.
Ik heb even gekeken, en je hebt volledig gelijk.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

ik heb wel een sensor beetje links van het olie filter kan verder geen lose gele draad vinden.heb ook een nieuwe stekker aan de olie nivo/temp sensor gesoldeert dus dat werkt nu ook weer.vandaag even bij de volvo sloper geweest,heb nu een krik,lampjes voor in de achter side markers ,die branden ook in middels.ook heb ik als ik het forum mag geloven een zeldzaamheid mee genomen:lampje onder de motor kap motorruimte verlichting??.draden waren er al glasje schoon gemaakt lampje geplaatst en voila motor ruimte verlichting.heb er nog 1 dus 1 op reserve.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

De verlichting in de motorruimte is alleen leverbaar geweest gedurende de eerste 2 jaren dat de 480 geleverd is.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Plaats reactie

Terug naar “De 480”