F*ck*ng Steenmarters

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Enrico4u
1st Gear member

Jammer genoeg heeft een steenmarter ook de weg naar onze Volvo gevonden. Voorheen struinde hij enkel door de straat en bezocht dan twee Sushi-bars (Toyota & Honda). Laten nu net beide Sushi-bars gesloten zijn (beiden op vakantie), waardoor het beest de keuze heeft uit een paar franse bistro's (Renaults), duitse Gaststätten (Opel, VW), koreaanse take-away (Hyundai's) en zweedsegehaktballen (onze Volvo's).
Gaat het beest voor de gehaktballen. Garage belde over deV40: "Uw koelprobleem komt door een gebrek aan koelvloeistof. Er zit een grot lek in het systeem". "Oh ja, zeker slijtage": zei ik. Antwoord de man met: "Neen, ongedierte. Wij moeten zeker 7 slangen vervangen."
K*t-steenmarters.
Staat op de oprit ook een 460 waaraan net voor 300 Euri aan gesleuteld is. Rubber in de krukaspoelie was er vandoor. Ook steenmasrters???
Gelukkig staat de 1800E bij Slubo -op de brug- in de garage.
Net even naar Conrad.nl gesurft. Steenmarterverschrikker met ultrasoon en hoogspanning!! ca. 55,00 Euri. Moet ik er dus drie aanschaffen... Even uitzoeken hoe de spanning verhoogd kan worden. Schreeuwen zullen ze zodra zij die elektro-pads aanraken!!! Je mag ze niet doden, want ze zijn beschermd... zucht... Kl*t*-steenmarters.
By The way, wij zoeken met spoed sponsoren. Onze dank zal groot en voor eeuwig zijn.
Ciao, E.

Citroen AK400 rood, Citroen Dyane licht blauw, Toyota Corolla 1200 Coupe oranje, Saab 96L tiroler groen, Saab 96GL antilope bruin, Saab 96GL lichtblauw Jubileum uitvoering, Saab 900 GLE bruin, Golf II autom. zwart, Opel Astra 1.8i autom. antraciet, Golf II autom. blauw
440 1.8GL autom. donkergroen
460 2.0i autom. zilvergrijs
V40 2.0 autom. oranje/bruin
1800E autom. rood
Paul
Geartronic member

Omdat ik begod niet wist waar je het over had heb ik het maar even opgezocht:

De steenmarter komt vooral voor in zuid- en midden Europa, op de meeste Middellandse zee eilanden en delen van Zuid Azië. De voorkeur naast bos en veld zijn dorpen en steden, hier vind hij; oude bouwvallige huizen, houtopslagplaatsen en steenhopen. Maar omdat deze vaak niet meer te vinden zijn zoekt hij de woonhuizen op. Tot aan de 2e wereldoorlog, was de steenmarter en de bunzings, als gevolg van zijn dure pels bijna uitgeroeid. In de nachtelijke uren als hij op voedsel uitgaat, wordt de steenmarter actief. Op deze nachtelijke zoektochten naar voedsel legt hij vaak meer dan 8 km af. Alleen tijdens de paartijd en de tijd dat de jongen groot gebracht worden, kan hij overdag wel eens waargenomen worden. Bij zijn verplaatsing vermijdt hij open terrein. Zijn territorium grootte wordt binnen de bebouwing van een dorp of stad geschat op zo'n 40 ha en in het buitengebied op zo'n 200 tot 300 ha.
Deze kleine klimkunstenaren tonen altijd aantrekkelijk, maar men mag niet vergeten dat hier om roofdieren gaat. Beide rassen de steen- en boommarter lijken veel op elkaar, maar met wat oefening, kun je ze goed uit elkaar houden. Vooral de borstvlek helpt bij het herkennen. Bij de boommarter is hij bijna geel, en bij de steenmarter helder wit. De steenmarter is een dier dat de nabijheid van mensen opzoekt. Hij schrikt er niet voor terug om zich in de motorruimte van auto’s, die nog een (rest) warme motor hebben, een warm plekje op te zoeken en hier aan kabels en slangen te bijten met alle gevolgen van dien. Steenmarters hebben een grote menukaart; kleine zoogdieren, vogels, reptielen maar ook steenvruchten en bessen eet hij graag.

Afbeelding
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Ben
Executive Member
Contacteer:

Wat een schattig beestje.
Niks hoofspanning, gewoon z'n lievelingskostje klaarzetten: kleine zoogdieren, vogels, reptielen maar ook steenvruchten en bessen eet hij graag. :-)

Ik heb ook dat soort beesten in m'n auto gehad, die vraten alle draden kaal. Was ook een dure grap. De ongediertebetrijding van de gemeente heeft toen maatregelen genomen. Ik weet niet wat ze gedaan hebben maar ze zijn nooit meer teruggekomen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Fat Rat
5th Gear member

Heb je niet per ongeluk ook last van ratten...... :wink:
Tsja en dat steenmarters dan evt een beetje dom zijn en niet weten dat ze van de heerlijke rattensnacks met net dat kleine beetje extra af moeten blijven is een stukje evolutie....
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Auk
6th Gear member

Zo'n ultrasoon geluidje is opzich wel oke, klinkt opzich ook wel weer gaaf als je voorbij de auto loopt, ja, ik hoor het!

Blijven ze wel weg van de auto, kennis van mij heeft dit ook op zijn Golf 3 20edition.

T zijn schattige beestjes, laat nou net zijn dat ik dierenliefhebber ben, dus dodelijke optie is voor mij geen optie!

Auke.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
cammaro
2nd Gear member

Het zijn misschien geen marters maar waar wij hier veel last van hebben zijn katten geen zwerfkatten maar die soort die s'ochtens naar buiten worden gegooid en dan lekker op de autos gaan zitten en van de een naar de ander springen. Of op de motorkap springen en het dan net niet halen en dan lekker de nagels in je lak terwijl ze naar beneden glijden :evil: Ik ben op zich een dierenvriend maar dit soort beesten zoals marters en katten die aan je auto komen je zou ze toch.................................. :twisted:
volvo c70 saffron pearl
2.3 t5 lekker roffelen
Fat Rat
5th Gear member

Ik ben ook een dierenvriend, zolang mensen hun katten in hun eigen tuin houden.......
Als katten dat soort geintjes uit zouden vreten, dan zou ik dagelijks bij de katteneigenaren klagen en na een week of wat zou ik toch wat ernstiger stappen ondernemen.
Carroserie onder stroom zetten geen optie??
Zal ook nooit rekening houden met een kat die onder m'n auto gaat zitten...
als ze het niet overleven, dan is dat natuurlijke selektie.

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Enrico4u
1st Gear member

Ik ben van huis uit ook een dierenvriend, echter grote rekeningen om je wagen rijdende te houden (verder op in de straat is een Toyota zeker 2x bezocht en bewerkt, totaalschade over € 1.500,00!!!) zit ik niet op te wachten.
Hierboven vermelde buurman heeft nu ook zo'n marterverschrikker gemonteerd. Tot op heden géén last meer. Zit momenteel met auto en caravan in Kroatië, vandaar dat het beest een ander slachtoffer (mij) gezocht heeft :-x

Citroen AK400 rood, Citroen Dyane licht blauw, Toyota Corolla 1200 Coupe oranje, Saab 96L tiroler groen, Saab 96GL antilope bruin, Saab 96GL lichtblauw Jubileum uitvoering, Saab 900 GLE bruin, Golf II autom. zwart, Opel Astra 1.8i autom. antraciet, Golf II autom. blauw
1800E autom. rood
Max
7th Gear member

Fat Rat schreef:Carroserie onder stroom zetten geen optie??
Schrikdraad spannen en als dat niet helpt...........220??
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Auk
6th Gear member

Carrosserie onder stroom zetten is wel een optie inderdaad! Je kunt natuurlijk ook een mooie sloop om de auto doen.. liever daar krassen op dan op mijn lak!

Katten hebben wel een scherp gehoor, die kunnen geloof ik ook niet tegen het piepje van zo'n marterverschrikker!

Je kunt ook je auto inspuiten met zo'n verschrikspray... tilt de hond van de buren tenminste ook zijn poot niet meer op tegen je velgen... die zure pis is overigens ook erg slecht!
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

Afbeelding
Fat Rat
5th Gear member

Tsja wat woon ik dan in een mooie buurt, we hebben hier geen enkel van zulk soort problemen.
Maarja we hebben hier dan weer regelmatig spelende kinderen rond de auto(ja ben met m'n 21 jaar oude auto nogsteeds zuinig op de lak)

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Auk
6th Gear member

Wij hebben gelukkig ook geen last meer van dat soort gedoe... de auto's staan op afsluitbaar terrein, en onze "hond" beschermd de tuin zelfs van vogels! :D

Onze Jack Russel Black Ten, 0.5pk 'Doeke' aka 'TurboDoeks'
Afbeelding
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

Afbeelding
Sayhello
1st Gear member

Bij ons in de buurt zijn ook al 2 auto's onder handen genomen door die .....
Ik zie nu dan ook roosters met gaas onder de betreffende auto's liggen.

Hier een link met advies.
http://www.hanbrinkcatesteenmarter.nl/n ... autos.html
JosW
5th Gear member

Enrico4u schreef:Jammer genoeg heeft een steenmarter ook de weg naar onze Volvo gevonden. Voorheen struinde hij enkel door de straat en bezocht dan twee Sushi-bars (Toyota & Honda). Laten nu net beide Sushi-bars gesloten zijn (beiden op vakantie), waardoor het beest de keuze heeft uit een paar franse bistro's (Renaults), duitse Gaststätten (Opel, VW), koreaanse take-away (Hyundai's) en zweedsegehaktballen (onze Volvo's).
Gaat het beest voor de gehaktballen. Garage belde over deV40: "Uw koelprobleem komt door een gebrek aan koelvloeistof. Er zit een grot lek in het systeem". "Oh ja, zeker slijtage": zei ik. Antwoord de man met: "Neen, ongedierte. Wij moeten zeker 7 slangen vervangen."
K*t-steenmarters.
Staat op de oprit ook een 460 waaraan net voor 300 Euri aan gesleuteld is. Rubber in de krukaspoelie was er vandoor. Ook steenmasrters???
Gelukkig staat de 1800E bij Slubo -op de brug- in de garage.
Net even naar Conrad.nl gesurft. Steenmarterverschrikker met ultrasoon
en hoogspanning!! ca. 55,00 Euri. Moet ik er dus drie aanschaffen... Even uitzoeken hoe de spanning verhoogd kan worden. Schreeuwen zullen ze zodra zij die elektro-pads aanraken!!! Je mag ze niet doden, want ze zijn beschermd... zucht... Kl*t*-steenmarters.
By The way, wij zoeken met spoed sponsoren. Onze dank zal groot en voor eeuwig zijn.
Ciao, E.
Die ultrasonesteenmarterverschrikker levert alleen Conrad iets op. Ooit dat ding geplaatst. Dit naar aanleiding van verschillende gevallen bij mij in de straat. 2 Dagen later alle bougiekabels verorberd. Thans het advies van mijn buurvrouw opgevolgd:

Stukje kippengaas ter grootte van het motorgedeelte onder het blok leggen met in het midden een WC-blokje.
Nu een half jaar geleden nog geen enkel probleem. In die tijd wel 12 gevallen in de straat. Vraag me niet waarom maar het werkt!
joost
7th Gear member

Ja, die truc ken ik ook. Vaak genoeg in een gebied geweest waar steenmarters zitten. ´s Nachts altijd even een WC blok onder de motorkap hangen. Dan heb je zelfs niets te vrezen al heb je een Japanner. Dat gaas werkt ook zeer goed.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
JosW
5th Gear member

Auk schreef:Wij hebben gelukkig ook geen last meer van dat soort gedoe... de auto's staan op afsluitbaar terrein, en onze "hond" beschermd de tuin zelfs van vogels! :D

Onze Jack Russel Black Ten, 0.5pk 'Doeke' aka 'TurboDoeks'
Afbeelding
Je mag de planten wel weer een keer water geven!
Bovendien, ik dacht dat JRussels gladharig zijn. Zal me wel vergissen.
Bovendien, ik neem aan dat de hond 's nachts thuis slaapt. Een steenmarter opereert s'nachts en met name buiten. De hond heeft alleen een functie als je de auto in de kamer zet met de deuren van het huis open. :twisted:

Graag gedaaan.
Enrico4u
1st Gear member

Ik had/heb ook lichte bedenkingen bij die ultrasoonmarterverschrikkers en daarom de bestelling nog even uitgesteld. Heb een andere tip opgevolgd: klein bakje met amonia onder de motor gezet. Bij de geur ging ik zelf bijna van mijn stok, nu maar hopen dat die marters een nog gevoeligere neus hebben. Nadeel is het gehannes met dat bakje elke ochtend en avond.
Die tip van het wc-blokje kennen wij ook. Mijn buurman verderop met de Hyundai heft er twee in het motorruimte hangen. Tot heden geen aanval gehad van die beesten. Hij woont aan het einde van het blok, d.w.z. twee huizen verder dan ons. Die beesten zijn volgens mij nog nooit zo ver geweest en dan is het nog niet bewezen dat die wc-blokjes ook echt helpen. Alhoewel, in die wc-blokjes zit ook amonia...
Ik moet naar buiten even een bakje plaatsen. Ciao, E.

1800E autom. rood
arnoud
8th Gear member

Ah, eindelijk ontdekt waar dat ding voor diende welke ik op een meeting begin vorig jaar tegenkwam :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door arnoud op 24.12.2019 - 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
joost
7th Gear member

Steenmarterproof!

Enrico4u, die beesten hebben echt wel een groter jachtgebied dan een huizenblok of een straat.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Skywalker
3rd Gear member
Contacteer:

kun je niet een beschermplaat onder je motorruimte monteren, zoals bij de nieuwere auto's. Volgens mij kan je dan veel schade voorkomen!?
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”