regelmatig gaat na een aantal kilometers het waarschuwingslampje van de ontsteking branden (oranje driehoekje met het symbool van de lambdasonde). Het lampje blijft branden, totdat ik de motor uitschakel en opnieuw start. Dan herhaalt het proces zich weer.
Overigens rij ik in een S40 van 1996 met een LPG g3 instalatie.
ik heb 'm laten uitlezen en het zou 'iets' met de derde injector en de LPG installatie te maken hebben. Maar zolang de motor niet haperde oid, zou er niks aan de hand zijn, aldus de officiele Volvo dealer in Oosterhout (uitlezen gratis) en Breda (uitlezen 35 euro).
En inderdaad; de wagen rijdt prima. Ik vind het alleen irritant om steeds dat lampje te zien branden. Voordat ik besluit om 'm bij een garage af te geven en de oorzaak te laten uitzoeken; Iemand enig idee wat het lampje doet branden?
Voor de volledigheid: ook het waarschuwingsampje dat aangeeft dat een lamp kapot is, gaat soms wel eens branden als ik rem, terwijl de remlichten gewoon in orde zijn. Misschien dat hier een verband tussen bestaat?
dank en groeten
waarschuwingslampje Lambda sonde S40 op LPG
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17.10.2005 - 14:45
- Locatie: Pekela's
Ik heb ooit ook eens van die "spook vermeldingen" gehad op mijn dash, de oorzaak hiervan was vocht en slechte contacten achter de dashboard.
Dit was van mijn eerste autootje een 78er C-Kadet.
Mischien dat dit je een beetje op weg helpt.
Dit was van mijn eerste autootje een 78er C-Kadet.
Mischien dat dit je een beetje op weg helpt.
De beste idéen worden uit armoe geboren.
- Znef
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
- Locatie: ergens in België
- Contacteer:
Ik heb ook al 2 maal dat lampje van een fout in de motorelektronica zien branden voor niets (enkele weken terug was 2e maal). Gewoon ff de batterij afkoppel opdat de ECU reset en daarna was het weg bij mij.
En als er ECHT een fout is, dan zal het wel blijven branden (altijd).
En als er ECHT een fout is, dan zal het wel blijven branden (altijd).
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
het lampje geeft aan dat er iets niet helemaal goed is gegaan met het motormangment.
dit kan tijdelijk zijn of permanent als ie gebrand heeft is er echt iets aan de hand
van mijn v40 td brandt ie ook wel eens als ik op zonnebloemolie rij.
dit kan tijdelijk zijn of permanent als ie gebrand heeft is er echt iets aan de hand
van mijn v40 td brandt ie ook wel eens als ik op zonnebloemolie rij.
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17.10.2005 - 14:45
- Locatie: Pekela's
Deze werkt dan als acijnsbesparingslampje :twisted: :twisted: :twisted:danny V40 schreef:het lampje geeft aan dat er iets niet helemaal goed is gegaan met het motormangment.
van mijn v40 td brandt ie ook wel eens als ik op zonnebloemolie rij.
De beste idéen worden uit armoe geboren.
- Znef
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
- Locatie: ergens in België
- Contacteer:
LooooooooolPjoeter schreef:Deze werkt dan als acijnsbesparingslampje :twisted: :twisted: :twisted:danny V40 schreef:het lampje geeft aan dat er iets niet helemaal goed is gegaan met het motormangment.
van mijn v40 td brandt ie ook wel eens als ik op zonnebloemolie rij.


(ja sorry, maar die was net iets TE voor de hand liggend

Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04.11.2005 - 14:05
dank voor de reacties. De volvo-dealers hebben de computer na het uitlezen ook al gereset, maar het lampje blijft af en toe branden. Overigens brandt het lampje minder vaak als ik eerst een stukje op benzine rij. Ik zie wel. Zoals door de dealer gezegd: als'ie het gewoon goed doet - en dat doet'ie - kun je zonder probleem mee rijden. Ook na een grote beurt en bijhorende proefrit heb ik geen commentaar van de volvospecialist gehoord.Znef schreef:Ik heb ook al 2 maal dat lampje van een fout in de motorelektronica zien branden voor niets (enkele weken terug was 2e maal). Gewoon ff de batterij afkoppel opdat de ECU reset en daarna was het weg bij mij.
En als er ECHT een fout is, dan zal het wel blijven branden (altijd).
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
Klopt dan is de computer uit "z'n regeling gelopen.
Is bij Peugeot ook die op gas rijden', niets aan te doen dan maar af entoe laten resetten
Gr danny
Is bij Peugeot ook die op gas rijden', niets aan te doen dan maar af entoe laten resetten
Gr danny
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
wat hebben ze uitgelezen?.freekmans schreef:De volvo-dealers hebben de computer na het uitlezen ook al gereset, maar het lampje blijft af en toe branden.
het benzine of het lpg systeem. :?:
ben benieuwd wat het commentaar zal zijn als je je motor in de soep draait.freekmans schreef: Ook na een grote beurt en bijhorende proefrit heb ik geen commentaar van de volvospecialist gehoord.
dat brandend lampje wil jouw iets duidelijk maken.!
welk merk/type installatie zit er eigenlijk in?.freekmans schreef:Overigens rij ik in een S40 van 1996 met een LPG g3 instalatie
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04.11.2005 - 14:05
ze hebben in ieder geval de LPG installatie doorgemeten. En het merk van de installatie heb ik niet kunnen achterhalen. Ik zie nergens een merk op de tank staan (alleen de vermelding: LPI)Ludo schreef:wat hebben ze uitgelezen?.freekmans schreef:De volvo-dealers hebben de computer na het uitlezen ook al gereset, maar het lampje blijft af en toe branden.
het benzine of het lpg systeem. :?:
ben benieuwd wat het commentaar zal zijn als je je motor in de soep draait.freekmans schreef: Ook na een grote beurt en bijhorende proefrit heb ik geen commentaar van de volvospecialist gehoord.
dat brandend lampje wil jouw iets duidelijk maken.!
welk merk/type installatie zit er eigenlijk in?.freekmans schreef:Overigens rij ik in een S40 van 1996 met een LPG g3 instalatie
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
LPi is alleen verkrijgbaar bij Vialle, dat moet dan dus het merk zijn.
dit is vaag, waaruit trekken ze de conclusie dat het met de 3é injector te maken heeft?. (ik ga ervan uit dat men de 3é gasinjector bedoeld).freekmans schreef: ze hebben in ieder geval de LPG installatie doorgemeten.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04.11.2005 - 14:05
Hieronder de tekst van de uitdraai, nadat het systeem bij Volvo is uitgemeten:
_____________________________________________________________
Oorzaak van storingscodes voor Fenix 5.1
EFI-125 Injector 2; EFI-125 Injector 3 (geel gemarkeerd door servicemonteur)
Mogelijke oorzaken:
- Signaal te hoog:
- Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel
- Defecte injector
Signaal te laag
- Kortsluiting met massa in signaalkabel
- Breuk in signaalkabel of voedingkabel
- Contactweerstand in aansluitingen
- Defecte injector
_____________________________________________________________
Geen idee wat hoge of lage signalen zijn, maar mijn vermoeden dat het inderdaad iets met de bedrading/elektrisch circuit te maken heeft. Mijn interieurverlichting doet zo af en toe wel eens raar en soms als ik rem gaat het waarschuwingslampje voor de verlichting branden terwijl alle lampen gewoon in orde zijn. Mogelijk dat hier een verband bestaat.
Ook heeft de service monteur na de uitlezing een of ander relais uitgeschakeld, waarna ook het rechter koplampmotortje (waarmee de hoogte afgesteld kan worden, aan bijrijderszijde) in de nul-stand constant blijft lopen en de lamp omlaag en omhoog zet. Als ik de schakelaar voor de hoogteverstelling een stand lager zet, is dit probleem verholpen.
_____________________________________________________________
Oorzaak van storingscodes voor Fenix 5.1
EFI-125 Injector 2; EFI-125 Injector 3 (geel gemarkeerd door servicemonteur)
Mogelijke oorzaken:
- Signaal te hoog:
- Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel
- Defecte injector
Signaal te laag
- Kortsluiting met massa in signaalkabel
- Breuk in signaalkabel of voedingkabel
- Contactweerstand in aansluitingen
- Defecte injector
_____________________________________________________________
Geen idee wat hoge of lage signalen zijn, maar mijn vermoeden dat het inderdaad iets met de bedrading/elektrisch circuit te maken heeft. Mijn interieurverlichting doet zo af en toe wel eens raar en soms als ik rem gaat het waarschuwingslampje voor de verlichting branden terwijl alle lampen gewoon in orde zijn. Mogelijk dat hier een verband bestaat.
Ook heeft de service monteur na de uitlezing een of ander relais uitgeschakeld, waarna ook het rechter koplampmotortje (waarmee de hoogte afgesteld kan worden, aan bijrijderszijde) in de nul-stand constant blijft lopen en de lamp omlaag en omhoog zet. Als ik de schakelaar voor de hoogteverstelling een stand lager zet, is dit probleem verholpen.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04.11.2005 - 14:05
herstel: er bleek toch een lampje van de achterlichten kapot. Blijft staan; het probleem met het waarschuwingslampje met het teken van de lambdasonde, dus als iemand nog mogelijke oplossingen of suggesties heeft, dan hoor ik ze graag
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Ik heb een V40 2.0 uit 1996, met net zo'n LPi installatie, en hetzelfde probleem gehad: Ik was toen bang dat de katalysator het begeven had, oid, maar er bleek dat mijn accu bijna overleden was! (Dit bleek tijdens een paar erg koude dagen: de spanning werd te laag voor de electronica, denk ik, en hij startte moeilijker)
Nieuwe accu erin, en het gaat alweer jaren goed.
Nieuwe accu erin, en het gaat alweer jaren goed.