Airbagservice Spoed komt wat vaak voor !?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Kobus gaat naar Appelscha
2nd Gear member

Rijd sinds mei dit jaar in een geimporteerde V70 2.5 TDI met bevallige heupjes. Km stand is aannemelijk correct en bedraagt 175000.

In de eerste week ontving ik het bericht SRS AIRBAGSERVICE SPOED, waarvan ik een beetje schrok. In het handboek is aangegeven dat de airbag eens vervangen moet worden, of althans onderhoud nodig heeft, maar een volvo-garage weersprak dat. De airbag was nu uitgeschakeld en hij bood aan uit te lezen wat er mankeerde. Dat lukte mij niet bij hem en ik ben naar een dealer gegaan. Bleek de linker voorpoot van de gordelhouder, foutje in de zekering, wist niet dat daar ook een Airbag zat :D . Aleen uitlezen kostte 30 euro :shock:

Omdat ik nog een service van de bijzonder vriendelijke importeur tegoed had, heb ik het niet laten oplossen. Hij heeft vervolgens ook een leesoefening bij een dealer uitgevoerd, maar stelde vast dat er niets mankeerde :? .

Ben nu drie maanden en 15.000 kilometer verder, heerlijke auto, ik wordt niet moe. Onlangs wel de mededeling gehad dat remlicht links het niet deed. Hield aan nadat ik deze had vervangen, maar is na een paar dagen spontaan opgelost :? . Ach en de achterruitenwisser trekt soms op en de auto walmt bij optrekken, maar dat is het wel.

Vanochtend kreeg ik weer SRS AIRBAGSERVICE SPOED. Vermoed dat het weer een zekering is. De airbag is weer uitgeschakeld. Overweeg desondanks de mededeling met een korreltje zout te nemen en te wachten op de volgende beurt over 7000 kilomter (2 maanden)

Mijn vraag is of dit verstandig is en of ik dit vaker kan gaan verwachten?
Gerrit F
2nd Gear member

Bij mij was het een stekkertje van de airbag, onder de bestuurdersstoel, die los geschoten was... Mijn dealer lostte dat kosteloos op omdat ik een andere dure aanpassing had laten doen. Bij zoiets vraag ik me dan wel af: hoe moeilijk is het om een stekkertje te monteren die met de nodige moeite losgehaald moet worden, (Ik heb bijvoorbeeld veel moeite gehad met de stekkertjes van de bedieningsknopjes in mijn deurpaneel) in plaats van het makkelijk losgeschoten stekkertje... Me dunkt dat het nog wel een keer kan gebeuren, en dan ben ik ook 30 euro kwijt voor zoiets L*LLigs... :evil: dat snap ik echt niet. En het moet wel door de dealer gecheckt worden, want zelf kun je wel stekkertjes gaan controleren, maar de melding blijft staan tot de dealer hem reset.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook wel het belang van een goed functionerende airbag en dus dat een dealer zoiets in orde houdt... het gaat mij om een stekkertje dat los zou kunnen schieten door een wilde beweging met je stoel (volgens de garagemedewerker). Nu ik daar zo over na denk is een losschietend stekkertje ook helemaal niet handig bij een botsing.
Mitsubishi Lancer LPG • Seat Cordoba 1.6 CLX LPG G3
V40 1.8 LPG G3 • V40 1.8 LPG G3 • V40 1.8 LPG G3

V70 2.4 jan01 mobility LPG G3 nu van mijn ex...
Fiat Cinquecento 94 oftewel V0.7
Daewoo Matiz 01
Fiat Panda 04 met Volvo-V70-knik-achterlichten
Kobus gaat naar Appelscha
2nd Gear member

Me dunkt dat het nog wel een keer kan gebeuren, en dan ben ik ook 30 euro kwijt

Precies. Las een bijdrage van iemand die een gebruikte v70 kocht met 7 kantjes niet uitgelezen meldingen wat ik wel veel vond. Stelde daarop voor om in den lande apparaten te plaatsen waaraan je voor zeg Euro 5,- eens even goed uitgelezen kan worden.

Terzake: de vraag is dus of dit soort meldingen ook regelmatig bij anderen voorkomt en of we dan linea recta naar de dealer gaan?
FelixB
2nd Gear member

Omdat de receptionist salaris verdient, de monteur daar ook even mee bezig was, het uitleesapparaat geld kost (aanschaf, afschrijving, stroom enz. enz.)
Tevens ben je geen klant bij die dealer, dan is het toch logisch dat hij jou gewoon berekent wat je laat doen?!

Zelf laat ik (behalve banden en remmen) ALLES bij mijn Volvo-dealer in Zevenaar doen (Harrie Arendsen - een aanrader!).
Omdat ze mij als vaste klant terug zien komen doen ze voor mij dit soort zaken kostenloos. Ik heb het gevoel dat deze dealer heel veel service geeft aan zijn vaste klanten.
Het is ook een wisselwerking: ik breng bijna alles onder bij deze dealer - die geeft mij wat extra's retour, dat heet samenwerking...

On-topic:
Als je het voor die € 30,- door die Volvo-dealer had laten maken heb je garantie, had je nu weer terug kunnen gaan met dat brandende airbag-lampje :wink:
Gussie
1st Gear member

Ik heb deze melding bij de V70 een paar maanden geleden ook gehad. De dealer kon de storing zo snel niet vinden/uitlezen. Moest de auto een paar dagen later voor wat langere tijd brengen. Na een halve dag zoeken moesten ze toegeven dat ze voor een raadsel stonden. Ze konden de storing niet traceren behalve dat hij in de passagiers airbag zat. Ze hebben toen deze hele module vervangen. Was gelukkig nog onder garantie anders was ik denk ik niet zo blij geweest. Daarna is de melding ook niet meer verschenen.
Volvo V70 2.4T AUT 2002
Volvo S40 2.0D 2006
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”