Doe maar wel die Veerpootbrug

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

nee ze zijn wel redelijk zwak vooral bij de non-turbo modellen, die ijn niet erg goed bestand tegen stevig rijden (redelijk zware auto). het zijn vooral de rubber bussen die de arm aan het subframe vasthouden die soms t loodje leggen en dan is de hele draagarm in feite waardeloos. iig, ze moeten er maar weer af, kom wel in aanmerking voor enige vorm van coulance (aangezien de vorige ook maar n jaar meegingen vreemd genoeg). ik pak nooit stoeprandjes dus heb geen idee, misschien dus toch m'n subframe kapot ergens
KMvrtr
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 07.11.2006 - 22:11
Locatie: Almere

Misschien trap ik open deuren in. Maar is het dan wellicht een idee om die rubber bussen te vervangen door poly urethaan bussen, Powerflex bijvoorbeeld?
Volvo 850 T-5R estate LPI 1995
Volvo 740 2.3 GL blackline estate 1990
Volvo 740 2.3 GL estate automaat LPG 1988

Citroën AX 1.1 RE modifié
Peugeot 106 1.3 Rallye deformée
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

volgens mij kun je die bussen dus niet apart vervangen, dat is het probleem....
Gebruikersavatar
Marc Lenssen
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 15.07.2007 - 12:40
Locatie: Haarlem

Rica heeft daar bussen voor toch? Powerflex draag arm bussen. Deze heb ik eens onder een Saab 9-3 turbo gehad en ze waren heeerlijk....
Fijn boosten met mijn zwarte T5.............
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

hmm maybe geen gek idee dan. zal t eens overleggen met mijn vaste sleutelaar
Gebruikersavatar
blue nautic
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 25.08.2007 - 15:06
Locatie: omgeving arnhem

Na het lezen van jullie reacties ,denk ik toch dat er weer een volvo rond gaat rijden met zo n vpb. had er al vaker aan gedacht maar had niet echt het idee dat het wat qua verbetering wat zou zijn thanks alle.....volvofielen
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04

v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
Rick.
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 04.06.2007 - 15:15
Contacteer:

fransb85 schreef:nee ze zijn wel redelijk zwak vooral bij de non-turbo modellen, die ijn niet erg goed bestand tegen stevig rijden (redelijk zware auto). het zijn vooral de rubber bussen die de arm aan het subframe vasthouden die soms t loodje leggen en dan is de hele draagarm in feite waardeloos. iig, ze moeten er maar weer af, kom wel in aanmerking voor enige vorm van coulance (aangezien de vorige ook maar n jaar meegingen vreemd genoeg). ik pak nooit stoeprandjes dus heb geen idee, misschien dus toch m'n subframe kapot ergens
Hier ben ik het dus niet mee eens. Wij vervangen praktisch nooit draagarmen van 850's of S/V70 classic of het moet zijn omdat de fuseekogel teveel speling heeft. Bij normaal gebruik gaan originele Volvo armen meer dan 250.000 km mee, uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel.
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

fransb85 schreef:ben wegens de grote sociale duk hier overstag gegaan :D en heb er ook een gekocht en het rijdt inderdaad beter, alleen jammer dat mijn draagarmen weer kapot zijn. ben t zo zat! zitten er echt 10000 op ofzo, maar k zal wel iets stoms hebben gedaan (of mijn moeder heeft n stoeprandje meegenomen in mijn vakantie). iig, heb er de pest over in
Frans.. ik mag aannemen dat je originele volvo draagarmen gekocht hebt en niet van die replica's die op marktplaats te koop worden aangeboden ;)
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Winnox,

Wat heb je precies weg moeten slijpen? Want ik wil nog steeds die veerpootbrug gaan plaatsen.
V50 D5 GT edition II
Winnox
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 02.05.2007 - 14:09

Als je voor de auto staat, dan moet je links het bevestigingsplaatje van de dieselfilter aanpassen. Eerst verwijder je dit plaatje door de dieselfilter en het stekkertje met audi stekker ervan te verwijderen en de steun uit de auto te nemen.

Het gedeelte dat naar de voorruit gericht is en waar een stekkertje met een audi teken aanhangt dat slijp je er netjes af, het stekkertje verhuist later naar de veerpootbrug en maak je daar met tie-wraps vast.

Monteer de linkse veerpoot (nog niet helemaal vastdraaien) en pas even of de dieselfiltersteun eroverheen gaat. Je maakt een merkteken waar je een sleuf uit moet slijpen.
Met een 125mm metaalslijpschijf gevolgd door een 125mm afbraamschijf om bij te werken, maak je een mooie sleuf in je dieselfilterbevestiging. Pas tussendoor even en slijp bij (beter te weinig dan teveel).

Daarna beetje lak op het geslepen gedeelte tegen het roesten en de boel terug monteren (dieselfiltersteun gaat bovenop de veerpootbrugsteun).

Deze foto laat duidelijk zien waar de sleuf zit.

Afbeelding
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

Hier ben ik het dus niet mee eens. Wij vervangen praktisch nooit draagarmen van 850's of S/V70 classic of het moet zijn omdat de fuseekogel teveel speling heeft. Bij normaal gebruik gaan originele Volvo armen meer dan 250.000 km mee, uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel.
ik vind het dus ook vreemd, het lijkt me sterk dat een auto als de v70 classic, een redelijk goed doordachte en uitge-evolueerde kwaliteitsmerk auto, op zo'n kritiek punt steken laat vallen. naar ik weet zijn de draagarmen vervangen door originele onderdelen. mijn garagist schijnt ze echter aan de lopende band te vervangen. zoals ik al zei ben ik niet de zachtzinnigste rijder maar ik rij ook niet bot. de vorige set ging er na 30K af omdat ik door een tegenligger op mijn weghelft moest uitwijken en in een uitgelopen plas naast het asfalt terecht kwam en toen weer het asfalt opreed. ik had toen een blister in mij band en een deukje in de velg en de draagarmen waren (zo bleek bij de volgende beurt) aan twee kanten aan vervangig toe. ik schreef dit toen toe aan bovenstaand voorval en baalde maar nam mijn verlies en haalde mijn schouders er over op. maar nu na nog geen 10K (eerder 6000 ofzo) is het dus weer zo ver. naja ik zie dinsdag wel, ga er zeker even bij blijven, heb nog n beetje vakantie. maar het subframe kan toch niet door zo'n relatief kleine tik beschadigen? lijkt me een van de sterkste onderdelen van de auto
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Winnox schreef:Als je voor de auto staat, dan moet je links het bevestigingsplaatje van de dieselfilter .... (dieselfiltersteun gaat bovenop de veerpootbrugsteun).

Deze foto laat duidelijk zien waar de sleuf zit.
Mooie uitleg en duidelijke foto. Erg handig! Bedankt.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Winnox
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 02.05.2007 - 14:09

Graag gedaan.
Ik vind het ook altijd fijn als mensen handige howto guides gemaakt hebben als ik iets wil doen, vandaar dat ik poog er zelf ook zoveel mogelijk te maken.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

hey jongens,

Ben ook geïnteresseerd geraakt in zo'n veerpootbrug. Ik rijd met een XC70 (MY2004) maar zie geen mogelijkheid om zo'n brug te monteren. Er zit immers een zwarte balk in de weg. Deze zwarte balk zit vrij soepel opgehangen in rubbers vlakbij de veerpoten en centraal ivm motor bevestiging. Waar dient deze stang voor? Heeft deze een vergelijkbare functie als de veerpootbrug? kan ik alsnog een VPB installeren?

Wim
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

Nou heb er ook 1tje gemonteerd,
maar het verschil is echt minimaal..

bij m`n vorige auto kon ik het goed merken maar nu..
zeer weinig verschil, kan ook mezelf liggen natuurlijk.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ik denk dat je bij een standaard auto het verschil ook beter zal merken.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
VolvoC70T5
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.09.2007 - 21:48

ik heb ook een standaard auto. :P
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ja, standaard +...

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
wolff
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 31.08.2007 - 12:42
Locatie: Zeeland

Vorige week de vpb gemonteerd. Inderdaad een goed verschil waar te nemen. Vooral bij "rangeren" minder vage geluiden uit de voortrein. De auto lijkt wat stijver aan te voelen. Al met al een goede uigrade.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ja, dat geluid ben ik ook kwijt! Goed dat je het zegt...

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”