versnellings bak

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
yorickhdw
1st Gear member

hoi.

ik ben nieuw hier op het forum, er redelijk nieuw met auto's.
sleutelen kan ik wel maar ik wou even een paar dingen zeker weten.

ik heb de aandrijfas aan de bak zijde los gehaald en nu kwam er een hoop olie uit met heel veel(lees heeeeeeeeel veeeeell) ijzer vijzel uit.

hier en pica.

Afbeelding

hij schiet nog niet uit ze versnelling maar de pook geeft wel een harde klap. ook hoorde je hem fluiten met deze olie erin, kan ik hem doorspoelen met wat schone olie en dan door rijden of moet ik aan een andere bak.
MDA
5th Gear member

het klinkt verdacht veel als wat ik met een renault heb gehad: dat gefluit in de versnelling (en geen koppel) vooral de eerste paar tellen na het schakelen en vooral in de lage versnellingen. En inderdaad: Nieuwe bak...

Als het inderdaad hetzelfde is dan is dat ijzervijlsel de restanten van de tanden van je tandwielen in de bak, en die is dus echt dood...
Zodra je pook spontaan uit de versnelling schiet weet je dat het afgelopen is, maar als ik jou was zou ik de bak gewoon meteen vervangen voordat je langs de kant van de weg staat met een kapotte bak, of in ieder geval langs een garage gaan...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Over wat voor bak hebben we het? Gezien het woord "pook" verwacht ik een handbak. In zulke bakken treft je altijd wel wát slijpsel aan (van de synchromesh), soms hebben die bakken daarvoor zelf een intern magneetje.

Veel slijpsel betekent niet automatisch dat er tandwielen zijn versleten. Gezien de opmerking "schakelt met een klap" denk ik eerder aan de synchromesh ringen. Dan zou een nieuwe bak nog niet direct nodig zijn en is het geheel goed te herstellen.

Om daar echter zeker over te zijn zal de bak open moeten!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”