uitlaat blijft lekken

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
iapyx
2nd Gear member

De uitlaat van mijn 460 is onlangs vervangen omdat hij lekte. De lekkage zat ongeveer ter hoogte van de voeten van de bijrijder. Vanaf daar tot achter is alles vervangen. Wie schetste mijn verbazing toen ik merkte dat hij nog steeds lekte, op dezelfde plek, bij een verbinding tussen twee delen. Daar is toen door de garage wat wit spul opgesmeerd. Dit hardt uit en het lek is gedicht.

Toen begon het weer, echter nu ter plaatse van de linkerachterdeur. Ik heb onder de auto gekeken. Er kwam een druppel (condens) uit de plek waar ik een lek vermoedde. Wederom bij een verbinding. Terug naar de garage geweest. Weer werd er wat witte smurrie opgesmeerd en ik dacht dat het wel in orde zou zijn.

Maar nu hoor ik duidelijk weer een lek. Dit keer weer bij de eerste plek, ter hoogte van de voeten van de bijrijder.

Een officiële dealer moet toch een uitlaat goed kunnen vervangen?
Wat moet ik nu? Ik vind het niet veilig (rookgassen in cabine) en bovendien mag ik verwachten dat de uitlaat nergens lekt als deze is vervangen?

Overigens hoorde ik ze van de garage tegen elkaar zeggen dat ze niet veel meer dan dit kunnen doen, witte smurrie op de verbinding en dat laten uitharden. Is dat waar?

graag advies,
iapyx
Volvo 460 1.8i uit 1996
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
Vosje
2nd Gear member

Hoi iapyx,

Ik denk dat je van een garage mag verwachten en mogelijk wel kunt eisen dat ze een nieuwe uitlaat gasdicht onder je auto kunnen monteren. Bij de eerstvolgende APK-keuring heb je anders een probleem. Auto komt met lekkende uitlaat onder het voertuig domweg niet door de keuring. Dus net zolang teruggaan tot het in orde is en je niet met een smoesje dat ze niet veel meer kunnen doen dan wat ze gedaan hebben weg laten sturen. Stel ze maar gewoon aansprakelijk voor alle eventuele gevolgen van hun prutswerk als ze moeilijk blijven doen. Dan trekken ze wel bij. Overigens moet het niet nodig zijn dat er bij een nieuwe uitlaat met lapmiddelen als kit of pasta gewerkt moet worden om hem lekdicht te krijgen. Dat zegt ook al iets over deze garage. Niet accepteren dus dit broddelwerk.

Vriendelijke groet,

Vosje
Geert85
2nd Gear member

De uitlaat kit moet er ook niet opgesmeerd worden, maar het is de bedoeling dat dit tussen de 2 uitlaatdelen gesmeerd wordt voordat deze tegen elkaar gemonteerd worden.

Ze hebben er blijkbaar niet genoeg er tussen gedaan, en proberen dit op te lossen door er snel wat tegenaan te smeren. Maar dit is dus niet de oplossing.

Gewoon teruggaan en zorgen dat ze hun werk fatsoendelijk afleveren.
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
iapyx
2nd Gear member

Geert85 schreef:De uitlaat kit moet er ook niet opgesmeerd worden, maar het is de bedoeling dat dit tussen de 2 uitlaatdelen gesmeerd wordt voordat deze tegen elkaar gemonteerd worden.
aha, dus het is wel gebruikelijk om kit tussen de twee delen te smeren.
De garage heeft er wel wat tijd voor genomen, dus is aan te nemen dat ze het goed geprobeerd hebben. Ik denk graag positief...

Maar het vervelende is wel dat ik drie keer bij de garage ben geweest voor een lekke uitlaat. Deze is vervangen en nu zit ik nog steeds met een lekke uitlaat.

Ik zal ze de volgende keer vragen het nu op te lossen, want ik kan ook niet altijd maar vrij nemen. Al zit de garage heel dicht in de buurt.

iapyx
Volvo 460 1.8i uit 1996
Geert85
2nd Gear member

soms proberen ze het als er een klein gaatje in een demper zit om het met wat kit er tegenaan te smeren te dichten. Dit gaat goed, maar dat is maar voor even.

Kit wordt zeker gebruikt, alleen op plaatsen waar de uitlaat met flensen gemonteerd zit kan er beter een originele pakking tussen.
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
iapyx
2nd Gear member

Ben uiteindelijk naar de dealer geweest. Die werd er niet goed van. Hij vond ook dat dit niet kon en nu lijkt het goed gerepareerd te zijn. Excuses gekregen. En twee (fiets)broekklemmen gebietst.
Toch vraag ik mij af of het lek waar ik in eerste instantie voor kwam niet ook met kit te repareren zou zijn geweest. Laat ik de dealer het voordeel van de twijfel geven: de uitlaat van mijn 11 jaar oude 460 was aan vervanging toe.

iapyx

PS als je van het weekend (1 en 2 september)een petrol (groenblauwe) 460 met gele koplampen in de omgeving Yhorst/deWijk ziet rijden dan ben ik dat.
Volvo 460 1.8i uit 1996
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”