Hallo, ik heb onlangs een 2003 S60 2.4 benzine aangeschaft en vraag me af of er iemand hier ervaring heeft met het volgende:
De auto rijdt en stuurt geweldig maar in wat langere bochten zit er beweging in het stuurwiel. Het lijkt wel alsof de stuurbekrachtiging constant kleine rukjes aan het stuur zit te geven. Rechtuit is er niets aan de hand maar zodra de stuuruitslag wat groter begint te worden treedt dit fenomeen op.
Voelt nogal hinderlijk aan, je kunt de auto niet echt ontspannen in een lange bocht leggen want ik zit nu constant het stuur met beide handen vast te houden.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet wat dit veroorzaakt?
Ik lees hier al het nodige over stuurkogels, draagarmen en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, maar heb geen flauw idee waar ik het moet zoeken.
Auto heeft ook nog 3 maanden grantie dus voor dat dit verstreken is moet het er wel uit zijn hoop ik.
Alvast hartelijk bedankt,
Rene
Kleine bewegingen in het stuur in lange bochten
-
- 1st Gear member
Iets in die richting zou het kunnen zijn uiteraard.
De auto komt niet bij een Volvo dealer vandaan maar is daar wel altijd in onderhoud geweest. Ik denk dat het wellicht raadzaam is de auto een goede beurt en controle bij een Volvo dealer te laten geven (iemand ervaring met Volvo de Jong in Ridderkerk?), en met de uitkomst van de keuring binnen de garantie terug te gaan naar het autobedrijf waar de S60 vandaan komt.
In ieder geval bedankt!
De auto komt niet bij een Volvo dealer vandaan maar is daar wel altijd in onderhoud geweest. Ik denk dat het wellicht raadzaam is de auto een goede beurt en controle bij een Volvo dealer te laten geven (iemand ervaring met Volvo de Jong in Ridderkerk?), en met de uitkomst van de keuring binnen de garantie terug te gaan naar het autobedrijf waar de S60 vandaan komt.
In ieder geval bedankt!

- Delta
- 4th Gear member
Hoi,
Herken ik meteen hoor, heb ik ook.
Lijkt wel of de stuurbekrachtiging af en toe teveel meehelpt, geeft een onprettig gevoel in een scherpe (snelgenomen) lange bocht.
Voel eens aan je slang van de stuurbekrachtiging olie of deze vet is???
Lijkt wel of de stuurbekrachtiging af en toe teveel meehelpt, geeft een onprettig gevoel in een scherpe (snelgenomen) lange bocht.
Voel eens aan je slang van de stuurbekrachtiging olie of deze vet is???
-
- 1st Gear member
Zoals jij beschrijft is het precies! Rechtuit of kleine langzame bochtjes geen probleem maar lange bochten met wat hogere snelheid lijkt het net alsof de bekrachtiging me erg nadrukkelijk en schoksgewijs een handje wilt helpen....Delta schreef:Hoi,
Jij hebt het nog niet laten repareren begrijp ik?
Ik ga er toch maandag achteraan want ik heb de auto net gekocht en heb 3 maanden volledige garantie.
Het is een heerlijke auto maar dit fenomeen vindt ik uitermate hinderlijk en moet opgelost worden.
Ik zal de resultaten hier wel blijven posten ter info voor anderen.
Groeten Rene
-
- 1st Gear member
Het heeft even geduurd maar dit probleem is dus verleden tijd.
Eerst naar "de Jong" Barendrecht gegaan met dit probleem en er een monteur een stuk in laten rijden. Die gaf een in mijn ogen zeer vreemd antwoord op mijn klacht. Hij vertelde dat hij inderdaad wel voelde dat het stuur vreemd deed maar dat het wel meeviel, hij had het wel 's erger meegemaakt.
Onbegrijpelijk dit antwoord: Van een goedkoper automerk had ik bewegingen in het stuur in een bocht al onacceptabel gevonden en bij een vermeend kwaliteitsmerk als Volvo accepteer ik dit helemaal niet. Dus dat een monteur van een gerenommeerde Volvo dealer alleen maar weet te melden dat het wel meevalt vindt ik uitermate teleurstellend. Hij vermoedde overigens wel dat het probleem in het stuurhuis zat, een hydraulisch lekje in de stuurbekrachtiging als gevolg van een kapotte afdichting ofzoiets. Nieuw stuurhuis schijnt vrij prijzig te zijn maar bij hun werd er met gereconditioneerde stuurhuizen gewerkt, wat aantrekkelijker was qua prijs (?).
Maar ik ben teruggegaan naar de autozaak waar ik de S60 gekocht heb en waar ik 3 maanden garantie had en deze hebben zonder gezeur en onder garantie het complete stuurhuis laten vervangen. Probleem volledig verdwenen en de auto stuurt merkbaar lichter.
Dus alle lof voor autohandel "van Pelt" te Ridderkerk.
Eerst naar "de Jong" Barendrecht gegaan met dit probleem en er een monteur een stuk in laten rijden. Die gaf een in mijn ogen zeer vreemd antwoord op mijn klacht. Hij vertelde dat hij inderdaad wel voelde dat het stuur vreemd deed maar dat het wel meeviel, hij had het wel 's erger meegemaakt.
Onbegrijpelijk dit antwoord: Van een goedkoper automerk had ik bewegingen in het stuur in een bocht al onacceptabel gevonden en bij een vermeend kwaliteitsmerk als Volvo accepteer ik dit helemaal niet. Dus dat een monteur van een gerenommeerde Volvo dealer alleen maar weet te melden dat het wel meevalt vindt ik uitermate teleurstellend. Hij vermoedde overigens wel dat het probleem in het stuurhuis zat, een hydraulisch lekje in de stuurbekrachtiging als gevolg van een kapotte afdichting ofzoiets. Nieuw stuurhuis schijnt vrij prijzig te zijn maar bij hun werd er met gereconditioneerde stuurhuizen gewerkt, wat aantrekkelijker was qua prijs (?).
Maar ik ben teruggegaan naar de autozaak waar ik de S60 gekocht heb en waar ik 3 maanden garantie had en deze hebben zonder gezeur en onder garantie het complete stuurhuis laten vervangen. Probleem volledig verdwenen en de auto stuurt merkbaar lichter.
Dus alle lof voor autohandel "van Pelt" te Ridderkerk.
- tommytommy
- 4th Gear member
Ik heb ook minimale speling in m`n stuurhuis. Voel je op het wiel als je hem opkrikt.
Heb een tik bij het wegrijden..en bij het insturen..(zal wel de veroorzaker zijn) en idd bij volle belasting hard in een lange bocht voel je hem wel schudden.
Helaas waren het niet de aandrijfassen, bout en vering(nieuw). Volgens de garage waren zelfs m`n lagers van m`n vering nog goed.
Dit zijn prijzen: Revisie stuurhuis: 470e en erinzetten(oude inleveren). Zo een halve dag werk universele garage..zeg maar 200-250 E.
Gr Tommy
Heb een tik bij het wegrijden..en bij het insturen..(zal wel de veroorzaker zijn) en idd bij volle belasting hard in een lange bocht voel je hem wel schudden.
Helaas waren het niet de aandrijfassen, bout en vering(nieuw). Volgens de garage waren zelfs m`n lagers van m`n vering nog goed.
Dit zijn prijzen: Revisie stuurhuis: 470e en erinzetten(oude inleveren). Zo een halve dag werk universele garage..zeg maar 200-250 E.
Gr Tommy
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Waaom ben je niet meteen naar de dealer waar je gekocht hebt gegaan?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Vraag was voor RvdWBen schreef:Waaom ben je niet meteen naar de dealer waar je gekocht hebt gegaan?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
Aha..Ben schreef:Vraag was voor RvdWBen schreef:Waaom ben je niet meteen naar de dealer waar je gekocht hebt gegaan?

Auto is gekocht bij een grote autohandelaar "van Pelt" te Ridderkerk en niet bij een Volvo dealer.
Toen ik het probleem in het stuur begon op te merken ben ik eerst naar Volvo dealer "de Jong" gegaan om te vragen wat de storing was, zodat ik in ieder geval met een goed gefundeerde klacht terug kon naar het verkopende autobedrijf waar ik garantie heb. Ervaringen uit het verleden hebben me helaas geleerd dat veel bedrijven je vaak met een smoesje proberen af te wimpelen zodra ze merken dat je zelf ook niet weet wat de storing exact veroorzaakt (zo van: "O, dat is normaal, doen ze allemaal").
Van Pelt is een goed bekend staande autohandel, maar is geen garage. Al hun reparaties/garantiewerkzaamheden moeten ze uitbesteden aan (dealer)garage's dus ik wilde in dit geval goed beslagen ten ijs komen.
Maar ze hebben het keurig opgelost, de auto rijdt nu zoals ik had verwacht, heerlijk strak, direct en licht.