Gisteren mijn s60 opgehaalt..
En gister avond in de late uurtjes wilde ik de achteruit verwarming aanzetten, eerst stuntelig zoeken waar zit die knop, gevonden en in gedrukt maar er gebeurde niets. Geen ledje oid. Ook geen actie qua condens vermindering oid.
Ik dacht dat is vast een zekering! Maar vanochtend kon ik geen zekering vinden voor de achteruit / spiegel verwarming.
Welke is het, en waar zit deze?
s60 achteruit verwarming
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Het is zekering nummer 5 in de achterbak.
Achterbak openen, linkse paneel losmaken met de draaiknop en naar voren trekken. Dan zekering 5 bekijken (linkse rij zekeringen, 5e zekering van boven), deze is voor de achterruitverwarming. Zekeringwaarde 5A.
Deze info is ook te vinden in het instructieboekje van de auto.
Achterbak openen, linkse paneel losmaken met de draaiknop en naar voren trekken. Dan zekering 5 bekijken (linkse rij zekeringen, 5e zekering van boven), deze is voor de achterruitverwarming. Zekeringwaarde 5A.
Deze info is ook te vinden in het instructieboekje van de auto.
Volvo S60 T5 bj: 2002 2007-2012 198860 Km
Vovlo S60 D5 bj: 2010 2012 - until now 358000 Km - Full Option Car
Vovlo S60 D5 bj: 2010 2012 - until now 358000 Km - Full Option Car
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Fast roger,
deze had ik al gevonden, en dacht dat het de zekering voor het relais zelf was... Deze zekering is niet door gefikt.
Nu krijg ik het vermoeden dat het ecc paneel niet lekker is :roll:
Vandaag even in de zon gereden, dacht even de airco aan te zetten, lampje van de airco werkte wel, maar werd niet echt veel koeler in de auto... Hoorde ook geen koel fan draaien bij de motor.
Zou het zowaar mogelijk zijn dat het ecc paneel naar de eeuwige zandbakken is?
deze had ik al gevonden, en dacht dat het de zekering voor het relais zelf was... Deze zekering is niet door gefikt.
Nu krijg ik het vermoeden dat het ecc paneel niet lekker is :roll:
Vandaag even in de zon gereden, dacht even de airco aan te zetten, lampje van de airco werkte wel, maar werd niet echt veel koeler in de auto... Hoorde ook geen koel fan draaien bij de motor.
Zou het zowaar mogelijk zijn dat het ecc paneel naar de eeuwige zandbakken is?
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Je krijgt geen meldingen op je BC? Het airbag lampje werkt wel nog goed? Anders zou het wel eens kunnen zijn dat het ECC paneel eruit gehaald is zonder dat men zich aan de installatie instructies gehouden heeft.
Ging de ventilator FAN in de auto ook niet harder draaien naarmate je de temperatuur lager instelde?
Anders ff laten uitlezen bij de dealer?
Ging de ventilator FAN in de auto ook niet harder draaien naarmate je de temperatuur lager instelde?
Anders ff laten uitlezen bij de dealer?
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Airbag lampje is uit, het rode indicatie lampje rechts in het klokkenpaneel licht enkele secondes op waarna het dooft (zoals beschreven in het boekje).
Als ik de ecc op 'auto' zet, dan gaat de blower op orkaankracht blazen. Tijdens het rijden neemt dit soms tijdelijk af, waarna het later weer langzaam harder gaat draaien.
De lucht uit de roosters zelf wordt niet koel. Ik heb in de garage (thuis) even de auto gestart, en geluisterd voor het inschakelen van de airco pomp oid bij het aan zetten van de airco. Niets geen tik/tok/beng/pof/dunk, geen additioneel geluid boven het stationair lopen van de motor. (Bij mijn oude 460 hoorde ik duidelijk de airco pomp inschakelen)
Als ik de ecc op 'auto' zet, dan gaat de blower op orkaankracht blazen. Tijdens het rijden neemt dit soms tijdelijk af, waarna het later weer langzaam harder gaat draaien.
De lucht uit de roosters zelf wordt niet koel. Ik heb in de garage (thuis) even de auto gestart, en geluisterd voor het inschakelen van de airco pomp oid bij het aan zetten van de airco. Niets geen tik/tok/beng/pof/dunk, geen additioneel geluid boven het stationair lopen van de motor. (Bij mijn oude 460 hoorde ik duidelijk de airco pomp inschakelen)
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Bij de S60 hoor je de airco pomp ook gewoon aan- en uitslaan. Regelmatig zelfs.
Als de blower reageert op het instellen van de temperatuur en aanschakelen airco kun je ervan uitgaan denk ik dat de aansturing wel werkt maar dat het koelsysteem niet werkt. De blower gaat langzamer draaien naarmate de temperatuur in de auto de ingestelde temperatuur bereikt. Als je gaat rijden wordt de lucht in de auto koeler (ondanks dat de airco niet werkt) waardoor de blower ook langzamer gaat draaien.
Maar wat dit alles te maken heeft met je achterruit verwarming :-k.
Als de blower reageert op het instellen van de temperatuur en aanschakelen airco kun je ervan uitgaan denk ik dat de aansturing wel werkt maar dat het koelsysteem niet werkt. De blower gaat langzamer draaien naarmate de temperatuur in de auto de ingestelde temperatuur bereikt. Als je gaat rijden wordt de lucht in de auto koeler (ondanks dat de airco niet werkt) waardoor de blower ook langzamer gaat draaien.
Maar wat dit alles te maken heeft met je achterruit verwarming :-k.
- arnoud
- 8th Gear member
Het zou kunnen zijn dat een niet werkend ECC paneel dit veroorzaakt natuurlijk, klinkt namelijk allemaal als delen van je auto die in dat gedeelte geregeld worden.
Hoor je in het paneel het ventilatortje achter het roostertje wel draaien?
Maakt het ook nog uit op welke stand je de temperatuurregeling zet?
Hoor je in het paneel het ventilatortje achter het roostertje wel draaien?
Maakt het ook nog uit op welke stand je de temperatuurregeling zet?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
net 500km gereden, zonder airco, zonder achteruit verwarming wat ook niet erg is tussen 9 en 17 uur
@arnoud
Ja er draait een klein fannetje. als de lucht gaatjes/streepjes dicht gedrukt worden lijkt het dat het toerental van het ventilatortje iets veranderd. Dus dat draait.
De temperatuur heb ik op 23C oid in gesteld vandaag, het geen de fans op de auto stand redelijk hard beginnen te blazen tot irritant toe hard.
@Fast Roger,
ik hoort 100% zeker geen pomp inschakelen.
@arnoud
Hoe klinkt dat ventilatorje? Want ik heb het idee dat er kaboutertjes in zitten, zodra de auto van het slot gehaald wordt begint het met drukke geluidjes te maken. Klinkt een beetje als een soort cd speler/dvd speler van een computer. Wacht ik loopt even naar de auto om even het geluid nader te analyseren.Hoor je in het paneel het ventilatortje achter het roostertje wel draaien?
Ja er draait een klein fannetje. als de lucht gaatjes/streepjes dicht gedrukt worden lijkt het dat het toerental van het ventilatortje iets veranderd. Dus dat draait.
De temperatuur heb ik op 23C oid in gesteld vandaag, het geen de fans op de auto stand redelijk hard beginnen te blazen tot irritant toe hard.
@Fast Roger,
ik hoort 100% zeker geen pomp inschakelen.
Ja dat doet ie wel. Heel langzaam maar zeker neemt de fan in snelheid af naarmate de temperatuur zijn 'ingestelde' waarde berijkt heeft.De blower gaat langzamer draaien naarmate de temperatuur in de auto de ingestelde temperatuur bereikt.
Ik hoop stiekem heel veel, dat het ecc paneel dizzy is oid. En er niet werkelijk een pomp oid kaput is met verbrande bedrading voor de achteruit verwarming oid.Maar wat dit alles te maken heeft met je achterruit verwarming
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Zeg zeg niet meteen het ergste denken. Verbrande bedrading moet je niet aan denken want, als de juiste zekeringen erin gezeten hebben, brandt er geen bedrading door.Ik hoop stiekem heel veel, dat het ecc paneel dizzy is oid. En er niet werkelijk een pomp oid kaput is met verbrande bedrading voor de achteruit verwarming oid.
Ik denk dat je er toch niet helemaal onderuit komt om ff naar de Volvo dealer te rijden en de diagnose stekker erin te laten steken.
Je kan ook het volgende proberen:
Start je auto. Zorg dat het BC display uit staat. Druk "read" knop (op linkse hendel aan het stuur) en houd deze ingedrukt. Druk 3x kort op mistachterlicht knop (rechtse knopje) en laat dan read knop los. In het BC display komt nu tekst te staan. Druk "read" knop tot je op CCM komt (onderste regel van het display). Als alles Ok is staat er "CCM checking". Als er iets mis is laat hij iets anders zien. (staat ook beschreven op http://www.miketdi.de/faq/80/bc.htm.)
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
dat van de invehicle read gaat ik zeker proberen, maar eerst mijn nieuwste probleem oplossen.... pomp seal lek oid :s
heb er een nieuw topic over gestart
heb er een nieuw topic over gestart
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
@Fast roger,
CCM NOT CHECKED
Dat staat er . Alle anderen zij Checking, Ready of Set.
Das is dus het ECC paneel? of een los doosje ergens?
CCM NOT CHECKED
Dat staat er . Alle anderen zij Checking, Ready of Set.
Das is dus het ECC paneel? of een los doosje ergens?
- arnoud
- 8th Gear member
Ik denk dat CCM de Cruise Control Module is? Heb je CC?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
ik heb cruise control, dat werkt als een spreekwoordelijke tiet.
http://s60r.fadainc.com/tips/Diagnostics.pdf
ccm climate control module
http://s60r.fadainc.com/tips/Diagnostics.pdf
ccm climate control module
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Dus dat je climate control niet werkt is wel duidelijk anders had ie gezegd: "Checking".
Het "checking" geeft aan dat er continu een controle plaatsvindt en een fout teruggeeft als er iets niet Ok is.
Ik denk dat je ff langs meneer Volvo moet om hem uit te laten lezen. De controle die je nu hebt gedaan laat maar beperkte informatie zien.
Ik denk een probleem met ECC met name omdat ook je achterruit verwarming niet werkt. Maar de dealer kan je meer info geven.
Misschien hebben ze de ECC module toch verwijderd zonder zich te houden aan het installatie voorschrift en is een reset voldoende.
Je hebt wel een beetje pech met je auto moet ik zeggen. Geeft niet echt een goed gevoel denk ik ](*,)
Het "checking" geeft aan dat er continu een controle plaatsvindt en een fout teruggeeft als er iets niet Ok is.
Ik denk dat je ff langs meneer Volvo moet om hem uit te laten lezen. De controle die je nu hebt gedaan laat maar beperkte informatie zien.
Ik denk een probleem met ECC met name omdat ook je achterruit verwarming niet werkt. Maar de dealer kan je meer info geven.
Misschien hebben ze de ECC module toch verwijderd zonder zich te houden aan het installatie voorschrift en is een reset voldoende.
Je hebt wel een beetje pech met je auto moet ik zeggen. Geeft niet echt een goed gevoel denk ik ](*,)
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
mjah, het zijn gelukkig relatief simpele dingen of uiterst vervangbare zaken die niet goed werken.. Een dikke deuk, of een barst in een dragend deel zou ik veel ernstiger zijn.
De auto zelf rijd goed, dus dat maakt een hoop goed. Ook de roffel doet men toch ook aan de positieve kant van het leven kijken :twisted:
Ik was vanavond aan het koekeloeren onder motor kap, maar ik kon een aantal zaken niet vinden,
1 olie filter?
2 interieur filter?
3 boegies? Of heb ik toch een diesel die op euro 95 rijdt?
De auto zelf rijd goed, dus dat maakt een hoop goed. Ook de roffel doet men toch ook aan de positieve kant van het leven kijken :twisted:
Ik was vanavond aan het koekeloeren onder motor kap, maar ik kon een aantal zaken niet vinden,
1 olie filter?
2 interieur filter?
3 boegies? Of heb ik toch een diesel die op euro 95 rijdt?
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Eigenlijk had je een nieuwe topic moeten openen. Want nu gaan een paar dingen door elkaar lopen.
Maar nu is het buiten te donker om ook eens aan mijn auto te koekeloeren maarre de volgende antwoorden kan ik geven:
1- Geen idee, zit deze niet aan de achterkant van het blok tegen het schutboard?
2- http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11734
3- Deze zitten onder de zwarte kap boven op het moterblok
Maar nu is het buiten te donker om ook eens aan mijn auto te koekeloeren maarre de volgende antwoorden kan ik geven:
1- Geen idee, zit deze niet aan de achterkant van het blok tegen het schutboard?
2- http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11734
3- Deze zitten onder de zwarte kap boven op het moterblok
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
1 olie filter ed laat ik wel over aan de garage dan
vond het altijd zo'n spannend klusje, het levens sap af tappen en weer bijvullen
2morgen eens onder het dashboard kastje koekeloeren.
3 durfde nergens echt een kapje los te trekken, heb nog niet eens gekeken naar het lucht filter omdat de maf in de weg zit en niet weet of de steker los getrokken mag worden met de accu aangesloten . :roll: (lees: bang om iets kapot te maken wat goed werkt)

2morgen eens onder het dashboard kastje koekeloeren.
3 durfde nergens echt een kapje los te trekken, heb nog niet eens gekeken naar het lucht filter omdat de maf in de weg zit en niet weet of de steker los getrokken mag worden met de accu aangesloten . :roll: (lees: bang om iets kapot te maken wat goed werkt)
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Vandaag de auto laten uitlezen, het CCM paneel wordt niet gedetecteerd door het systeem...... Permanente storing.
De garage bood aan voor 65 euri er nieuwe software in the blazen, maar vraag ik mij af of de unit zelf toch beetje kaduk is. Het plastic wordt aardig heet bij de linker temperatuur knop... bijna te warm om normaal te noemen. Is dit normaal?
Weet iemand hoe dat zit met de type codering op de CCM/ECC consoles/panelen? Want ik wil graag eentje uit een sloop auto halen, maar de volvo garage heeft er de twijfels bij of dat lukt ivm dat het erg kritisch aankomt met die codes van de unit zelf.
:roll:
Moet een logisch verklaarbaar systeem achter zitten en geenblack magic... (Ben nml elektrotechnisch ontwikkelaar)
De garage bood aan voor 65 euri er nieuwe software in the blazen, maar vraag ik mij af of de unit zelf toch beetje kaduk is. Het plastic wordt aardig heet bij de linker temperatuur knop... bijna te warm om normaal te noemen. Is dit normaal?
Weet iemand hoe dat zit met de type codering op de CCM/ECC consoles/panelen? Want ik wil graag eentje uit een sloop auto halen, maar de volvo garage heeft er de twijfels bij of dat lukt ivm dat het erg kritisch aankomt met die codes van de unit zelf.
:roll:
Moet een logisch verklaarbaar systeem achter zitten en geenblack magic... (Ben nml elektrotechnisch ontwikkelaar)
- Fast Roger
- 2nd Gear member
Mijn ECC paneel wordt niet echt warm, en zeker niet zo warm dat het eigenlijk niet meer normaal is.
Maar wat denkt de volvo te bereiken door er nieuwe Software in te zetten? Als het paneel niet meer werkt met de oude Software waarom zou het dan wel werken met nieuwe Software?
Weet je al wat een nieuw paneel kost en een sloop paneel?
Ik denk dat een Volvo sloperij aan kan geven of zo´n paneel uitgewisseld kan worden.
Black magic..... mmmm. Aangezien heel veel dingen via een CAN bus worden aangestuurd en dingen gecodeerd zijn in de auto kan ik me ook wel voorstellen dat je niet zomaar units uit kan wisselen.
Heb je hem al eens los geschroefd om te kijken of er toevallig geen connector uit ligt?
Maar wat denkt de volvo te bereiken door er nieuwe Software in te zetten? Als het paneel niet meer werkt met de oude Software waarom zou het dan wel werken met nieuwe Software?
Weet je al wat een nieuw paneel kost en een sloop paneel?
Ik denk dat een Volvo sloperij aan kan geven of zo´n paneel uitgewisseld kan worden.
Black magic..... mmmm. Aangezien heel veel dingen via een CAN bus worden aangestuurd en dingen gecodeerd zijn in de auto kan ik me ook wel voorstellen dat je niet zomaar units uit kan wisselen.
Heb je hem al eens los geschroefd om te kijken of er toevallig geen connector uit ligt?
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dat wilde ik vanavond doen, ben begonnen met wat kapjes bij de pedalen los te trekken om te kijken wat er allemaal te vinden is, want ik dacht een blauw draadje te zien welke net langs een plastic kapje piepte.
Helaas kwam ik tot mijn stomme verbazing dat dat blauwe draadje zomaar van links naar rechts liep, richting het ECC paneel.... Niet met tie-wraps vast gezet oid. (geen elcheapo 85 graden PVC prut draad)
Raar! :roll:
Door voorzichtig aan deze draad te trekken kwam ik er al snel achter dat deze niet vast zat aan de kant van het ECC paneel. Half afgescheur uiteinde!?. Deze draad lijkt uit het CEM module te komen.
Morgen haal ik de accu er even af en haal ik het ECC paneeler uit, ben wel benieuwd wat waar het draad naar toe zal 'lijden'.

Helaas kwam ik tot mijn stomme verbazing dat dat blauwe draadje zomaar van links naar rechts liep, richting het ECC paneel.... Niet met tie-wraps vast gezet oid. (geen elcheapo 85 graden PVC prut draad)
Raar! :roll:
Door voorzichtig aan deze draad te trekken kwam ik er al snel achter dat deze niet vast zat aan de kant van het ECC paneel. Half afgescheur uiteinde!?. Deze draad lijkt uit het CEM module te komen.
Morgen haal ik de accu er even af en haal ik het ECC paneeler uit, ben wel benieuwd wat waar het draad naar toe zal 'lijden'.