Hallo luitjes,
Eindelijk wat meer deskundigen op het gebied van mijn vertrouwde volvo.
Graag wat reacties aangaande mijn bezorgdheden over mijn voiture...
Ik rij elke dag ca 170 km
stationair draait ie net niet lekker genoeg en hakkelt een beetje.
Uitlaat compleet nieuw muv kat.
4 nieuwe banden
net beurt gehad luchtfilter olie bougies bougiekabels verdeelkap en rotor..allemaal nieuw dus.
Voor dat stationair draaien zit ik te denken aan een ander soort bougies vanwege de vele snelwegkilometers en wil graag advies hierin en heb gelezen dat merk benzine ook kan helpen dus na de huidige tank octaan 98 met schoonmaakmiddel eens een A merk tanken.
verder nogal wat olieverbruik waar ik niet echt vrolijk van word ? zou dikkere olie uitkomst bieden ? of een bekend probleem ?
vooral bij flink optrekken een rookWOLK .......
Misschien iemand een idee waar dit vanaf kan komen.
kleppen, lager ???? :roll:
Ben beetje aan het oprakelen nu waar ik beetje mee zit want auto bevalt eigenlijk goed en heb er teveel aan gedaan om hem zomaar weg te doen...
distrie riem multi riem en koppeling wil ik ook laten doen dus wie een leuk prijsje weet ......graag ( omgeving Spijkenisse )
laten we het er eens over hebben op dit geweldige informatieve forum ...
Ron Spijkenisse.
O ja en de kilometerteller blijft niet lekker staan , maw hij springt soms een beetje ???
Ruilmotor een optie ?? en wat kost dat ????
Vanalles en nog wat aan mijn 460GLE 12-92
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Hoi welkom ik zal even wat mogelijke oplossing neer zetten.
-Het slecht lopen zou wel eens een stappenmotor (stationairregelklep) kunnen betekenen. Maar wat voor motor heb je.
- de rook kan verholpen worden als is dit niet goedgoop.
meestal zijn dan de klepsealtjes verbrand of poreus (zou kunne komen omdat de motor eens warmgelopen is) het beste is dan een kop revisie omdat dan de klepgelijders ook een stootje gehad hebben maar alleen klepsealtes kan ook voldoen.
- en tanken met een hoger octaan heeft geen zin dit is voor de hogecompressie motoren octaan geeft aan hoe snel het zelfontbrand (pingelen) 0 is snel 100 is niet.
tenzij je met een turbo rond rijd.
ik hoop dat ik je wat wijzer gemaakt heb.
-Het slecht lopen zou wel eens een stappenmotor (stationairregelklep) kunnen betekenen. Maar wat voor motor heb je.
- de rook kan verholpen worden als is dit niet goedgoop.
meestal zijn dan de klepsealtjes verbrand of poreus (zou kunne komen omdat de motor eens warmgelopen is) het beste is dan een kop revisie omdat dan de klepgelijders ook een stootje gehad hebben maar alleen klepsealtes kan ook voldoen.
- en tanken met een hoger octaan heeft geen zin dit is voor de hogecompressie motoren octaan geeft aan hoe snel het zelfontbrand (pingelen) 0 is snel 100 is niet.
tenzij je met een turbo rond rijd.
ik hoop dat ik je wat wijzer gemaakt heb.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20836
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
ad 1)Michel440sports schreef: 1)
Het slecht lopen zou wel eens een stappenmotor (stationairregelklep) kunnen betekenen. Maar wat voor motor heb je.
2)
en tanken met een hoger octaan heeft geen zin dit is voor de hogecompressie motoren octaan geeft aan hoe snel het zelfontbrand (pingelen) 0 is snel 100 is niet.
tenzij je met een turbo rond rijd.
ik hoop dat ik je wat wijzer gemaakt heb.
Daar zat ik ook aan te denken. (heb hetzelfde meegemaakt met een 1.8 )
ad 2)
Ook voor een turbo is een hoger octaangehalte dan 95 niet nodig. (ervaring met een 480Turbo.)
En die rook ik denk dat michel440sports daar de juiste oplossing aangeeft. Maar daar schiet mijn kennis verder te kort.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Van die rook kon Michel wel eens gelijk hebben... Maar misschien heb je geluk en is het onderstaande op jou auto van toepassing...:
Ik heb wel eens gehoord dat je motor kan gaan roken als je overstapt van synthetische naar minerale olie of andersom. Het schijnt dat olie een beschermlaagje aanbrengt op je cilinderwand, waardoor oneffenheden dicht gaan zitten. Een ander soort olie lost het beschermlaagje van de oude olie eerst op en gaat daarna weer een nieuw laagje afzetten. In de tussenliggende periode verbuikt de auto dan meer olie, wat kan leiden tot rook uit de uitlaat...
Weet niet of het klopt, maar dit hoorde ik een tijdje terug van een monteur. Wellicht dat er andere olie in je auto is gebruikt? Schijnt dan na verloop van tijd wel op te lossen of minder te worden...
Ik heb wel eens gehoord dat je motor kan gaan roken als je overstapt van synthetische naar minerale olie of andersom. Het schijnt dat olie een beschermlaagje aanbrengt op je cilinderwand, waardoor oneffenheden dicht gaan zitten. Een ander soort olie lost het beschermlaagje van de oude olie eerst op en gaat daarna weer een nieuw laagje afzetten. In de tussenliggende periode verbuikt de auto dan meer olie, wat kan leiden tot rook uit de uitlaat...
Weet niet of het klopt, maar dit hoorde ik een tijdje terug van een monteur. Wellicht dat er andere olie in je auto is gebruikt? Schijnt dan na verloop van tijd wel op te lossen of minder te worden...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Waar zit dat ding ... moet het vervangen worden schoongemaakt of een klap verkopen zodat het zaakje weer netjes loopt?.
Olie komt trouwens gewoon van ( niet lachu ) het kruitvat of de lidll, ik rij 3300 km per maand en ben best bereid om er wat fatsoenlijks in te gooien maar welke keuze heb ik dan ?
verder leuk om te lezen in dit forum....
Greetinxxx Ron, Spijkenisse
Olie komt trouwens gewoon van ( niet lachu ) het kruitvat of de lidll, ik rij 3300 km per maand en ben best bereid om er wat fatsoenlijks in te gooien maar welke keuze heb ik dan ?
verder leuk om te lezen in dit forum....
Greetinxxx Ron, Spijkenisse
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Die stappenmotor zit verstopt naast je gasklep bij een B18U en bij een B16F, B18FT of B20F zit hij tussen tweeslangen van het luchtfilter naar je inlaat...
@V480-V40 dat wist ik niet dacht dat de turbo een veel hogere compressie heeft...
@V480-V40 dat wist ik niet dacht dat de turbo een veel hogere compressie heeft...
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Ben je er nog een beetje uit gekomen na de uitleg via msn 

- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07