400-Serie: 321 Dark Green Metallic spuiten moeilijk?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coyote1980
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 13.02.2006 - 20:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik was zo eigenwijs om wat plekjes aan mijn 480 te laten wegwerken, en zit nu met een hoop gedoe. Keer op keer dat de 480 gespoten wordt krijgen ze de kleur niet goed. De leverancier van de verfmeng- en spuitinstallatie bij de spuiter is er al bijgehaald en zal aansprakelijk worden gesteld voor al het gedoe, en de Focwa schadehersteller waar ik hem heb ingeleverd beloofd ook dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen, dus daar ga ik nu nog maar vanuit. Maar goed, wel weer zo'n gevoel van 'heb ik weer'...

Afijn, waar ik nu benieuwd naar ben is of anderen ervaring hebben met het spuiten van kleur 321 Dark Green metallic. Is deze kleur nou zo moeilijk? Ik heb een keer voor mijn vorige 480 bij Bossina in Groningen basecoat laten mengen om wat plekjes weg te werken en dat was 100% de goede kleur. Ook daar is gewoon op kleurcode gewerkt. Het zou dus moeten kunnen.

Ook schijnen ze een meting gedaan te hebben op een andere ongespoten plek en ook toen kregen ze de kleur niet goed. Ik snap er niets van. Ik ben blij dat ik de 850 erbij heb, het maakt me eigenlijk niet uit hoe lang het duurt, als het maar goedkomt.

Dus mensen met kleurcode 321 op een 400-serie waarbij gespoten is: meld je!
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
Gebruikersavatar
TTT242
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.01.2005 - 01:04
Locatie: Limburg

Ed, ik had vroeger een 480 321 Racing green metallic. Daar heeft een koerier bij de Volvo dealer eens aan ingereden. Redelijk wat carrosseriewerk, en ook spuitwerk door de dealer dan ook maar gemaakt via verzekering koerier. De kleur was fantastisch goed gedaan. Perfect gewoon. Waren wel volledige vlakken en dan uitgeneveld naar de nog goed lak. Enkel hadden ze de ramen afgetaped ipv uit te nemen en daar had je dan zo'n lullig randje. Na een 2 à 3 tal jaar begint dat dan los te komen aan dat randje. Maar ja, dat heeft niets met de kleur te maken, alleen met de (te) snelle werkmethode. Ze zeiden ook dat dat één van de moeilijkste kleuren was, maar een goede vakman kan het blijkbaar wel oplossen.
Ik denk dat losse plekjes veel moeilijker zijn. Als je er zo veel hebt kan je 'm evengoed helemaal laten spuiten.
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Daniël,

Misschien een hele rare opmerking maar waarom heb je besloten alleen de plekjes bij te werken.

Ik heb (op het dak na, dat is gepoetst) de hele auto laten spuiten. Er is bij 322 Flame Red geen kleurverschil opgetreden. En ook daarin zitten verschillende gradaties weet ik uit eigen ervaring. (ook eerder wat bij laten spuiten zoals je misschien nog wel weet 8)).

Ik weet het, het is duurder maar het resultaat lijkt mij, zeker na jou huidige ervaringen, stukken beter.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
coyote1980
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 13.02.2006 - 20:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ah, bedankt voor de input :)

Overspuiten heb ik overwogen, maar daar van afgezien omdat ik dan de complete auto zou willen demonteren (alle ramen eruit, stootlijsten eraf, etc etc etc) om niet in de toekomst met scheurende naden te zitten.

Verder wilde ik dat de kleur ook echt de originele kleur was en geen tintverschil heeft, voor het geval ik in de toekomst weer wat moet laten bijwerken. Stel dat ze het dan wél in de juiste kleur bijspuiten, zit je wéér met ongewenst kleurverschil.

Ik heb in grote lijnen twee stukken laten spuiten:
1) wielscherm rechtsachter (daar heeft een gestoorde eerdere eigenaar een gat in de heup gemaakt voor een gsm antenne :oops: )
2) voorbumper + neusje boven de bumper

Bij punt 1 is uitgewaaierd en zie je het eigenlijk niet. Bij punt 2 heb ik de neus gedemonteerd en is de volledige bumper en het neusje zelf gespoten. Hier is niet uitgewaaierd naar de motorkap omdat er een naad tussen zit en ik gewoon wil dat ze de juiste kleur spuiten. Een minimaal tintverschil zal door een naad minder opvallen dan wanneer je een afgeplakt vlak gaat spuiten.

Het Focwa bedrijf opperde al dat compleet spuiten misschien de beste optie is. Hierbij wil ik dan wel de complete ramen en stootlijsten verwijderd hebben, ik heb geen zin in half meegespoten randjes.

Komende maandag gaan we in overleg over hoe nu verder. Suggesties zijn welkom.
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ah, nu snap ik je probleem een beetje beter.
Ik dacht dat je all over wat plekjes had. En niet op eigenlijk maar twee.

Maar misschien weet je je nog te herinneren uit 2003 dat, ondanks dat de kleur gelijk was gemaakt mijn voorbumper ook qua kleur verschilde van de complete auto. De metallic kleuren uit de 300 reeks voor de 480 (dus 321 en 322) zijn in minimaal 3 verschillende tinten leverbaar geweest.
Dat maakt het dus echt behoorlijk lastig om er geen kleurverschil bij te krijgen.

Misschien dat een goede poets en cleaningbeurt door een proffesional de kleurverschillen kan minimaliseren of kan laten verdwijen.

Ik moet trouwens zeggen dat bij mij de ruiten achter en de voorruit er ook niet uitgehaald zijn. En toch heb ik een alleszins goed resultaat.
Hij moet nu weer eens goed gepoetst worden en van een beschermlaag worden voorzien. (moet helaas even wachten :cry: :cry: )

Zie maar eens mijn topic over het laten spuiten. Doordat het dak niet gespoten is weet ik zeker dat er geen tintverschil is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”