Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Volgende week is het dan zover en gaat mijn D5 163 pk onder het Rica mes om naar de alom bekende 226pk & 460Nm opgekrikt te worden.
Ik ben benieuwd of de D5 daarna wat beter zal oppikken vanuit stilstand want even snel weggeraken in eerste zit er niet in zonder wat op de koppeling te spelen. Misschien kunnen de mensen die deze chip al hebben me wat verder warm maken naar eind volgende week toe ?
2007 V70 2.4D 163pk/340Nm RICA 226pk/460Nm Comfort Line, barentz blue, Oak leder sportzetels, getinte ramen, 16-duims 5-spaaks nodus velgen.
Jaaaaaaaaa, ik heb die chip nu een maand of 5.... super! Wat een koppel, wat een kracht... het bekende turbogat zit er nog steeds, maar is heel makkelijk met de koppeling op te pakken... vooral de hogere versnellingen, vanaf 80 km per uur worden heel lekker rijden door het hoge koppel...
dus wordt maar heel warm, het is een sensatie!
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
vooral de hogere versnellingen, vanaf 80 km per uur worden heel lekker rijden door het hoge koppel...
Kan ik ergens wel inkomen ... de 1ste en 2de versnelling zijn heel kort op de 6-bak van de V70. Vanaf de 3de komt de D5 dan wel weer goed mee op voorwaarde dat je de motor genoeg op toeren houdt. In tegenstelling tot VAG diesels moet je de D5 op toeren houden wat wel een aanpassing vraagt in het begin.
Vanavond mag ik hem binnenbrengen om hem morgen weer op te halen ... spannend
2007 V70 2.4D 163pk/340Nm RICA 226pk/460Nm Comfort Line, barentz blue, Oak leder sportzetels, getinte ramen, 16-duims 5-spaaks nodus velgen.
En terug van de rica tune .. in 1 woord : WAUW !
In 5de van 100 tot 190 es gevloerd en het verschil is echt wel enorm.
Ook al bij lagere toeren komt het koppek goed tot zijn recht ... stukken vlotter ..
of hij zuiniger loopt, dat durf ik niet te zeggen, maar dat zal de tijd wel zeggen.
In elk geval een echte aanrader !
Er is inmiddels de mogelijkheid om via de OBD stekker bij FASTTECH te tunen.
Scheelt een hoop "geklus" en ricico is geminimaliseerd om op de printplaat beschadigingen te genereren.
Grappig ... sinds mijn V70 getuned werd rijd ik er eigenlijk rustiger mee, of althans zo lijkt het ... de auto is zoveel soepeler geworden dat het eigenlijk aanzet om kalmer te rijden. Uiteraard brengt de rechtervoet af en toe de nodige grijns op het gelaat ! Vooral omdat de V70 een alles behalve sportief imago heeft bij het grote publiek ... gisteren had ik nog een Mercedes ML400 die me op de hielen zat en die heb ik even verder waar de verkeerssituatie het toeliet toch even grote ogen laten trekken om daarna weer gezapig verder te cruisen.
niet alleen in de motor zelfs ...
de 126pk heeft maar een 5-bak en kleinere radiatoren dacht ik.
De 163 & de 185 pk zijn dacht ik wel identiek.
Ik dacht begrepen te hebben dat dat motorisch het enige verschil is.
163 PK diesel heeft mogelijk ook alleen een vijf bak
injectoren inspuitdruk zou ook verschillend zijn..bijv 1600 bar en 1900 bar bij de 185pk.
Weet fijne er niet van
Weg geplukt van autoweek:
Citaat:
Het verschil tussen 163pk oude D5 en de nieuwere D5 185pk vanaf 2006:
De Volvo-technici lepelen een lijst met vernieuwingen op die volgens de Zweden lang genoeg is om te spreken van een geheel nieuwe krachtbron.
Dat gaat misschien wat ver, maar de vijfcilinderdiesel is inderdaad ingrijpend onder handen genomen.
Verbeterde verstuivers, met zeven in plaats van vijf openingen zorgen voor een fijner brandstofmengsel en meer efficiëntie.
De turbocompressor beschikt over een groter compressorwiel en waterkoeling, de gasklep wordt elektronisch bestuurd, en de luchtin- in en uitlaatkanalen zijn gladder gemaakt. Einde citaat.
Bover,
Dat is het verschil tussen de oude en de nieuwe.
Wat is het verschil tussen de huidige 163 en 185 pk versie. Dat zou ik wel willen weten.
De belgen hebben namelijk de 185 pk versie niet vanwege fiscale redenen. Moeten die het dan doen met een "oude" motor?
Het prijsverschil tussen beide versies is 700 EUR (zo ongeveer de prijs van een Rica-tuning dacht ik . Het is wél juist dat de 185 PK-versie fiscaal zwaarder wordt belast : de BIV (éénmalige Belasting op Inverkeerstelling) is voor de D5 1.239 EUR hoger, de jaarlijkse verkeersbelasting is echter dezelfde. Bij herverkoop wordt de nieuwe eigenaar weer geconfronteerd met een hogere BIV.
Je zal om deze reden op de Belgische markt een heel aantal auto's vinden die een vermogen van 163 PK of 120 kW hebben. Voor een particulier is dit misschien niet zo van belang, maar voor de fleetmarkt speelt dit wel degelijk een rol.
Fulaks
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
V480-S60 schreef:Bover,
Dat is het verschil tussen de oude en de nieuwe.
Wat is het verschil tussen de huidige 163 en 185 pk versie. Dat zou ik wel willen weten.
De belgen hebben namelijk de 185 pk versie niet vanwege fiscale redenen. Moeten die het dan doen met een "oude" motor?
Misschien dat Ludo of Bart S ons iets willen of kunnen vertellen.....