inhouden bij wegtrekken van V70/2.4 benzine 2003

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
theo V
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.08.2007 - 22:03

Mijn V70 2.4 benzine uit 2003 slaat bijna af als ik van stilstand af de koppeling op laat komen. Ik moet te veel gas bijgeven en dan komt hij veelal hortend en stotend op gang. Bij de dealer weten ze geen raad. Wie wel?
Gast

Klinkt als een gevalletje ETM (gasklephuis)
Tik dat maar eens in bij zoek.

succes
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Wat ^^^^^^^^ zegt beginnen met reinigen evt upgrate van SW erin er is sinds medio juli nieuwe SW voor die niet zo gevoellig is voor de slijtage van de ETM en ook de benzineregeleenheid ( ECM ) hiervoor van nieuwe SW voorziet
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

ETM kaduuk bij 2003 model?
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

@ C 30 T5:

Misschien een keer een zin afsluiten m.b.v. een punt? :wink:
Lastig om je antwoord aan TS te lezen, namelijk.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Knarf
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.04.2007 - 21:06
Locatie: Ede

theo V schreef:Mijn V70 2.4 benzine uit 2003 slaat bijna af als ik van stilstand af de koppeling op laat komen. Ik moet te veel gas bijgeven en dan komt hij veelal hortend en stotend op gang. Bij de dealer weten ze geen raad. Wie wel?
Raar dat ze dat niet op de computer kunnen uitlezen.
Ik heb onlangs de luchtmassameter laten vervangen wat dit euvel heeft opgelost. trekt nu makkelijk vanuit zijn 1e versnelling weg zonder hokken of stoten. ander bekend probleem is de gasklep die vernieuwt moet worden.

De luchtmassameter is wel een duur dingetje. ongeveer 370,00 Euro.

succes .
groet, Frank.
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

@ josas :


Zal er proberen aan te denken, punt :wink:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

C 30 T5 schreef:... er is sinds medio juli nieuwe SW voor die niet zo gevoellig is voor de slijtage van de ETM ...
Software die slijtage voorkomt? Ik vind het een apart verhaal...
Knarf schreef:De luchtmassameter is wel een duur dingetje. ongeveer 370,00 Euro.
Dit is nog niet de helft van wat een defecte ETM kost.

Een defecte ETM is voor een 2003-er inderdaad niet voor de handliggend. Doch, ook op mijn nieuwe ETM kreeg ik maar 1 jaar garantie. Dus waarom zou die kapot kunnen? Gezien de problemen bij het wegrijden en het ontbreken van foutmeldingen in de computer wijst er wel erg veel in die richting. Ik zou danook de dealer verzoeken een andere ETM te plaatsen (uit een ander V70, hebben ze er vast zat van staan) om dit even te proberen. Het (de-)monteren is namelijk binnen 2 minuten gedaan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

C 30 T5 schreef:@ josas :


Zal er proberen aan te denken, punt :wink:
:thumbleft:
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
theo V
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.08.2007 - 22:03

Bedankt voor de suggeties. Knarf, had jij dezelfde problemen?
Gebruikersavatar
Knarf
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.04.2007 - 21:06
Locatie: Ede

theo V schreef:Bedankt voor de suggeties. Knarf, had jij dezelfde problemen?
Ja , ik had dezelfde problemen, maar mijn gele motortje op dashboard lichte steeds op. Hierop hebben we hem steeds aan het volvo beademingsapparaat gehangen en uitgelezen wat de storingen waren.
hieruit kwam naar voren dat de luchtmassameter vervangen moest worden.

in jouw geval zou ik de dealer vragen om een goeie LMM uit te proberen.
inbouwen duurt 1 minuut. uitbouwen idem.
Hij kan hem zo uit een andere volvo halen.
kan je in iedergeval checken of dit het euvel is.

Vindt het wel raar dat jij geen melding op dashboard krijgt van een storing.

succes, groet
Frank.
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Ook mijn V70 heeft last van inhouden, ik moet ahw altijd nadenken bij het optrekken. Hij gaat goed weg en meteen daarna houdt hij iets in.Net of ik met teweinig gasgeven wegrijd.
Verder viel me vandaag op dat bij filerijden nooit netjes het gas gedoseerd kan worden bijv, in tweede versnelling. gaat het altijd met schokken gepaard. Ook snelheid minderen gaat niet vloeiend maar in stappen. Ik dacht eerst dat het te maken had met het ïnkomen" van de airco, maar ook bij ingeschakelde airco blijft dit euvel.
Alleen op de snelweg rijdt mijn v70 naar tevredenheid.
Maar ja wat wil je hij heeft ook al dik 103000 km gelopen. :evil:
theo V
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.08.2007 - 22:03

Dergelijke problemen heb ik niet. Het inhouden lijkt bij mij getriggerd te worden door de koppeling iets te laten opkomen. Dan zakt de motor - meer dan je mag verwachten - in.

Ik ga bij gelegenheid langs bij de dealer om de aangedragen suggesties te opperen. Ik breng zo spoedig mogelijk verslag uit.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Heel graag, ben namelijk zeer benieuwd naar wat er uit komt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
theo V
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.08.2007 - 22:03

Daar ben ik weer.
Alle bovenstaande suggesties zijn reeds uitgevoerd bij mijn eerdere dealerbezoeken, zeggen zij daar.
Als volgende stap adviseren zij mij de kleppen te laten nakijken/stellen. Dit gaat alleen voor het kijken al ca 6-7 uur in beslag nemen. Ik wacht hier nog even mee.

Suggesties iemand?
Romeo-Lima
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.10.2007 - 14:41

Ik heb zelf ook een V70 2,4liter 140 pk uit 2003 met 117.000 km op de teller.

Ik herken de eerder omschreven klachten heel goed, heb er ook last van.

De motor lijkt in kracht te verliezen op het moment dat je vanuit stilstand nét door het rolpunt heen bent.

Het is natuurlijk de lichtste motorvariant die 2,4 liter benzine.
Zou het zo kunnen zijn dat de motor eigenlijk te licht is voor een dergelijke zware wagen?

Ben daarom ook zeer benieuwd of de 170 pk versie hier ook last van heeft?
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Sinds m'n nieuwe ETM nergens last meer van... met 170 pk
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
RidingDutchman
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.09.2007 - 11:25
Locatie: Amersfoort

Romeo-Lima schreef:Ik heb zelf ook een V70 2,4liter 140 pk uit 2003 met 117.000 km op de teller.
Ik heb hetzelfde model, zelfde motor, zelfde bouwjaar, zelfde kilometerstand.

Inmiddels bijna twee jaar in mijn bezit. In het begin had ik inderdaad ook last van het inhouden direct na het wegrijden. Alsof je te weinig gas geeft. Na verloop van tijd ben ik hier waarschijnlijk aan gewend geraakt en trek ik nu op (meer gas, meer koppeling??) zonder last te hebben van het inhouden.

Toen ik de auto kocht, was deze 2,5 jaar oud en had 80.000 kilometer op de teller. Lijkt me wat jong om dan al last te hebben van een defecte ETM.

Groeten,
Eric
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

Zelfde wagen, zelfde bouwjaar, zelfde pk's, zelfde km-stand (1.000 minder). We hebben de wagen nu bijna 2 maanden (helaas al 9dkm gereden ...). Bij mij en m'n vrouw slaat de motor regelmatig af bij het wegrijden, ook bij achteruit rijden. Door veel gas geven kan je het voorkomen, maar een "loeiende" motor staat ook zo knullig. Met 20 jaar rijervaring (zo'n 30-50 dkm per jaar) in allerlei soorten auto's lijkt het me geen gebrek aan ervaring.

Heb er in een ander topic ook al melding over gemaakt:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=16641

Helaas nog niet de ultieme tip, behalve (van Oceanracer:) "blijven oefenen". Hou me op de hoogte svp, ik heb nog garantie ... Op advies van Oceanracer ga ik aan het einde van de garantie wel navragen of het de ETM kan zijn.
V70 - 140pk - 2003
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

JJDD schreef:Met 20 jaar rijervaring (zo'n 30-50 dkm per jaar) in allerlei soorten auto's lijkt het me geen gebrek aan ervaring.
Hoe denk jij dat ik mij voelde als ik probeerde te manouvreren met de auto en caravan op de camping? Wroem Wroem, prrrrt, toch afgeslagen! !@#$@! Zie je het voor je? En de volgende dag sta je doodleuk te vertellen wat je werk is: Zelfstandig rij-instucteur. Nee, dan kom je serieus over! Groot was dan ook mijn vreugde toen ik de auto eens bij de dealer achter liet en nog net kon zien dat de monteur die er mee weg reed, de motor af liet slaan. En die rijden de hele dag in ander mans auto's dus die moeten ook wel wat gewend zijn.

Met een defecte ETM doet een motor gewoon niet wat je hem opdraagt. Veel gas geven en de koppeling langer laten slippen doen daar niets aan af. Nog even los van het feit dat dit ook ten koste gaat van de koppeling en zelfs van je vliegwiel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”