Gevraagd, met een klein beetje spoed... radiator perikelen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Michael Oud
5th Gear member

Juist.

Ik kom net thuis aanrijden, stap uit, en zie dat ik een heel spoor koelvloeistof achterlaat (achteruit parkeervak ingereden). Lijkt me niet de bedoeling. Motor is een B200FT

Aantal vraagjes:
1. Wat kan de oorzaak van zulks zijn?
2. Ik zie dat er in het gat rechtsboven een soort van rubber ring zit. Lijkt me ooit een aansluiting of stop geweest. Weet iemand of hier een slang of een stop zat/hoort te zitten? (rechtsboven = passagierszijde, boven).
3. Hoe op te lossen?

Dank, Michael
Volvo 940 SE
Fat Rat
5th Gear member

Normaal gesproken is je radiator geheel gesloten, dus als er daar een gat zit omdat er een dop uitgelazerd is oid dan heb je 2 problemen waarschijnlijk.

1: je lekt koelvloeistof als de ziekte uit een gat wat er niet hoort te zijn.

2: waarschijnlijk bouwt je koelsysteem veel te veel druk op en heeft het daardoor de dop eruit geblazen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Michael Oud
5th Gear member

Die conclusies had ik ook al getrokken ;)

Was misschien niet geheel duidelijk.
Volvo 940 SE
Fat Rat
5th Gear member

naja gezien je punt 2 was mij niet geheel duidelijd of je zeker was of het al dan niet gesloten moest zijn.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Michael Oud
5th Gear member

Opgelost, althans, voor zover.

Volgens de anwb man heeft het koelsysteem te weinig vloeistof in zich gehad, waardoor de boel aan de kook geraakt is en de stop eruit geplopt is. De stop lag nog ergens onder mn blok, dus die is er weer in gegaan, 2.5 liter koelvloeistof erbij, en het was weer in orde volgens meneer ANWB.

Net even amsterdam-utrecht en daarna utrecht-uithoorn gedaan. Nog geen problemen gemerkt. Morgen een rit naar Zwolle voor de boeg, dus we zullen zien of het zo opgelost is.

Ik weet zelf bijna zeker dat er nooit te weinig vloeistof in het systeem heeft gezeten, maargoed. Afwachten is voor nu denk even de enige oplossing.

Bedankt voor uw hulp!
Volvo 940 SE
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”