Motorolie en versnellingsbakolie vervangen hoe ?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Heren ik ben een beetje gemakzuchtig vandaag en heb geen fut meer om het forum af te struinen naar een topic over bovengenoemde handelingen.
Zou men op eenvoudige wijze ook de versnellingsbak olie kunnen vervangen en zo ja waar zitten de vul openingen voor deze ?

Voor motorolie wil ik graag tips indien aanwezig om er geen kliederboel van te maken.Is het te doen zelf zonder brug ?

Hoor graag van jullie , Ron
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Ja is te doen zonder brug, de plug zit onderop het motorblok. Het is zaak dat je een grote platte bak hebt en een paar assteunen of zo om veilig onder je auto te kunnen liggen.

Zorg dat je motor enigszins warm is (klein stukje rijden) dan is de olie wat vloeibaarder en loopt er meer uit. Plug los draaien, olie weg laten lopen. Olie filter eraf draaien en vervangen, en voor je de plug er weer in draait de dichtring vervangen voor een nieuwe (erg belangrijk anders krijg je lekkages, is gewoon een metalen ring van een dubbeltje). Voor je het filter erop draait kun je het filter vullen met een beetje olie en de rubber dichtring van het filter even insmeren met olie.

Waarom wil je trouwens je versnellingsbak olie vervangen? Normaal gesproken is dat bij een handbak niet nodig, zeker niet als je geen problemen hebt. Je kunt de olie aan de voorkant van de bak peilen, daar zit een vul opening. De olie moet tot aan de opening staan, dus als je je vinger er in steekts moet je de olie voelen.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

okay joh dankje voor je reactie , wist idd dat de ring vernieuwd moet worden daarna en ben genoeg gemotiveerd om het een dezer dagen even op mijn gemakkie te doen.
En ja kan toch geen kwaad dacht ik de versnellingsbak olie en misschien beter te wachten tot er problemen zijn...

Thanxxxx ron
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

En de aftapplug kun je los krijgen met een deurkruk :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik wil dit ook in de komende dagen doen, maar nu lees ik dus als ik het goed begrijp dat je het ringetje tussen de plug en de versnellingsbak elke keer moet vervangen? Het oliefilter zelf is bij mij pas 1 jaar oud dus die laat ik lekker zitten (of is het nu ook al aan te raden?) maar mijn vraag is eigenlijk welke maat ring moet ik kopen als ik moet vervangen? Is het echt heel erg noodzakelijk? Is het gewoon een ringetje van de gamma?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Minimaniac
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 24.06.2007 - 17:38

Hallo Zark3,
Als je olie aan vervanging toe is, dan is je oliefilter dat ook.
Voor wat het ringetje betreft, dit gaat om het afdichtings ringetje van de aftapplug.
Bij het vastdraaien druk je dit licht in elkaar, zodat het alles goed afsluit.
Na gebruik krijg je dit nooit weer exact op dezelfde manier ertussen en is het bijna onmogelijk om een oliedichte afdichting te krijgen, daarom altijd vervangen.
Als je het oliefilter bij de automaterialen handel weghaalt, kun je daar ook gewoon om dit afdichtings ringetje vragen, dan weten ze daar wel welke je nodig hebt.

Suc6
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Misschien een hele domme vraag, maar welke onderdelen zijn nou precies voor welke oliesystemen? Is het dat het "systeem motorolie" en het "systeem transmissieolie" echt gescheiden zijn? Hoort het oliefilter alleen bij de motorolie of ook bij de transmissieolie of heeft die een eigen oliefilter? Ik weet dat mijn schoonvader toen hij vorig jaar met de auto aan het klussen was "de olie en het oliefilter" heeft ververst; ik ga hierbij ervan uit dat dit motorolie moet zijn geweest? Het probleem dat ik wil oplossen is dat mijn versnellingsbak stroef schakelt en ik krijg van het forum de indruk dat het verversen van de transmissieolie hierbij zou kunnen helpen. Is dit dan los te zien van de motorolie of moet dit tegelijk? Indien los, heb ik dan ook iets met een oliefilter (en dus met een ringetje) te maken?
[sorry maar ik ben qua auto's nogal een beginner...]
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Minimaniac
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 24.06.2007 - 17:38

De motorolie en de versnellingsbakolie zijn tegenwoordig inderdaad gescheiden. Dit is gedaan omdat er verschillende smeringseisen aan worden gesteld.
Bij de motorolie telt ook nog mee dat er kleine resten van de verbranding door de zuigerveren in de olie kunnen komen.
De motorolie wordt daarom ook gefilterd door het oliefilter.
Dit is ook de reden dat het filter tegelijk met de motorolie vervangen dient te worden.
Omdat de transmissie of versnellingsbak een volledig afgesloten systeem is, waar, onder normale omstandigheden, geen vuil van buitenaf in kan komen, zit hier ook geen filter in wat regelmatig vervangen moet worden.
Het stroef schakelen van de versnellingsbak kan diverse oorzaken hebben.
Ten eerste is het van belang of dit alleen bij koude motor stroef gaat of ook bij warme motor.
Zoals elders in dit forum te lezen valt, kan het stroef schakelen bij koude motor verholpen worden door een paar busjes aan de buitenkant van de versnellingsvak te vervangen. Als het ook bij warme motor moeilijk schakelen blijft, dan kan het ook zijn dat de koppeling niet helemaal ontkoppelt, waardoor schakelen zwaarder gaat. Tevens kan het dan, als de auto reeds vele kilometers gereden heeft, liggen aan de synchromesh ringen.
Deze ringen zitten in de versnellingsbak en zorgen ervoor dat bij het overschakelen de tandwielen van de gewenste versnelling eerst op het juiste toerental worden gebracht, alvorens de versnelling wordt ingeschakeld.
Als deze ringen teveel gesleten zijn, blijft er een verschil in toerental tussen de tandwielen, waardoor de versnelling moeilijker in wil schakelen.
Zoals je ziet zijn er nogal wat mogelijkheden, ik zal er vast ook nog een paar vergeten zijn.
Ik hoop dat je zo eerst voldoende info hebt om verder te kunnen.
Mocht je nog meer vragen hebben dan lees ik dat tzt wel weer.
Succes.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ja , en dat de vorige eigenaar er verkeerde versnellingsbak olie ingedaan kan hebben ... bij mij. Na goede olie was het weer OK met schakelen.

OJA motorolie moet je verversen elk jaar of 10dkm, wat eerst komt.
Versnellingsbakolie veel minder maar ik weet niet precies hoeveel km, denk iets van elke 80d km, wie het weet mag het zeggen.
Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik denk dat het bij mij ofwel in de olie zal zitten ofwel in de synchromesh ringen. Het lijkt me dat ik het beste kan beginnen met de olie en dat dat min of meer regulier onderhoud is en dat ik dan met een paar tientjes ofzo wel klaar ben. Mocht het dan niet uitgesproken verbeteren dan probeer ik de synchromesh dus. Weet iemand of dat een kostbare zaak is en of die wijd verkrijgbaar zijn? (als in, is dit een speciale maat voor volvo of specifiek 440 of is dit industriebreed standaardformaat etc. etc.)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Minimaniac
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 24.06.2007 - 17:38

Deze maten verschillen per merk en type van de versnellingsbak.
Het is vrij specialistisch werk om ze te vervangen.
Prijzen van de ringen weet ik niet helaas.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik zal zsm proberen deze olie te vervangen (wrsch ná de apk die in september valt) en ik post mijn resultaten!
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Ik heb ook een beetje een probleem met schakelen en dat is eigenlijk alleen als ik hem in zn 1 wil zetten ..
Dan wil ie er echt moeilijk in , het lukt dan alleen als je echt''doordrukt'' zeg maar.. Dit is trouwens bij warm en koud. Die schakelbusjes kunnen het niet zijn dan?

Gr.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”